olieverbruik, witte bougies, terugschakel pluimpje

Suepahfly

MF veteraan
29 jun 2004
1.262
0
Amsterdam
Het gaat hier om een CB450s uit '87 met 41.000 km op de teller. Ik heb er nu zo'n 2.000 km mee gereden. Olie + filter ververst en kleppen gesteld. En nu zijn er een aantal waarnemingen die ik niet met elkaar kan combineren tot een consistent verhaal...

- Een stevig olie verbruik. Er gaat ongeveer 1 liter per 1000 km bij.
- Bougies die een veel te heet/arm beeld laten zien. Ze zijn akelig licht/wit.
- Geen olieleksporen aan het blok.
- Goede compressie: 13 bar elke kant.
- Geen rokende uitlaat.
- Wel een pufje uit de uitlaat bij terugschakelen / afremmen op de motor.

Voor zover ik het weet kan olieverbruik twee hoofdoorzaken hebben: versleten zuigerveren of gare klepseals. De compressie meting wijst in de richting van de klepseals, net als het rookpluimpje bij terugschakelen. Maar de bougies tonen geen enkele vettigheid die je toch verwachten zou bij gare klepseals.

Wat nu? Opties? Gemiste 'checks'?
 
hallo zo ver ik het kan lezen duit een witte bougie op lekege van olie langs de zuiger of kleppen stotters maar het kan ook een verkeerde viscositeit van de olie zijn kijk eens goed na of je de goede viscositeit hebt gebruikt

groetjes Mike
 
Als je een te arm mengsel hebt, wordt de olie ook een stuk warmer waardoor je ook meer olie gaat gebruiken. Probeer hem eens wat rijker te zetten en kijk dan wat je olieverbruik is. Natuurlijk sluit ik klepseals niet uit.
 
@mike1235: zowel voor als na de oliewissel was er verbruik. Er is roukama 10W40 mineraal ingegaan. Gaat ook al 40.000 km in mijn andere CB450s. Dus de olie zit wel goed.

@kilowattknijper en juupke: Lekkende klepseals moet je toch wel terugzien aan/op je bougies? Meer verbuik bij warmere motor klinkt logisch inderdaad. Kan 'helaas' niks instellen aan mijn mengsel. Zou nog aan vuile carbs kunnen liggen wellicht, maar alle twee de carbs/cylinders tegelijk?

Bij een liter olie per 1000 km zou ik rookontwikkeling verwachten... niet dus. Maar ja 't moet toch ergens verdwijnen, niet waar. Dus daar zal ik niet te zwaar aan tillen verder.
 
Juist dat rookpluimpje bij over(terug)schakelen duidt vaak op slechte klepseals :Y
Zoiets had ik inmiddels ook begrepen uit mijn zoekwerk. Ook de goede compressie sluit de zuigerveren min of meer uit en wijst daarmee indirect naar de klepseals.

Jah, meestal zijn het alle carburateurs die vies zijn, het komt veel minder vaak voor dat er 1 vies is.
Dat is best logisch eigenlijk ;) Zojuist dus de carbs afgebouwd, gedemonteerd, schoongemaakt met carb-cleaner, doorgeblazen met perslucht en weer aangebouwd. Vorige week die van de andere fiets gedaan, dus ik was geoeffend deze keer :Y
Tevens even gecheckt of er stiekem geen andere sproeiers in zaten dan origineel.

Blijkt wel weer van niet dus.
Een waar woord! Ik hoop dat de schone carbs met verse bougies en ander (beter) kleurtje gaan laten zien. Zo ja dan richt ik me daarna op het vervangen van klepseals. Zo nee... hmmm... ik wil niet aan dit scenario denken
 
Met verse bougies en moed een lekker stukje gereden. Bougies eruit gedraaid om te kijken ... -O- ... nog altijd veel te wit/heet/arm.

In overleg met de motorzaak nu een grotere sproeier besteld voor mijn carbs (125 ipv 115). Ik wil eerst de bedrijfstemperatuur op orde hebben, voordat ik verder ga klussen om het olieverbruik op te lossen. Met een beetje geluk gaat het olieverbruik sowieso al naar beneden als het blok niet zo heet wordt.

Oh, en heb nog geprobeerd om te kijken of ik schakelrookpluimpjes kan maken, maar dat is knap lastig om zelf waar te nemen.
 
Ik rijd er nog maar 2000 km op. Geen idee van de onderhoudshistorie hiervoor. Valse lucht zou te vinden moeten zijn door met draaiende motor WD40 op de inlaatdrubbers te spuiten toch? [edit: net gedaan, gebeurt niks...]

Ik ben met je eens dat andere sproeier niet ideaal is, maar ja... ik kan verder niks vinden dat een te arm mengsel veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd er nog maar 2000 km op. Geen idee van de onderhoudshistorie hiervoor. Valse lucht zou te vinden moeten zijn door met draaiende motor WD40 op de inlaatdrubbers te spuiten toch? [edit: net gedaan, gebeurt niks...]

Ik ben met je eens dat andere sproeier niet ideaal is, maar ja... ik kan verder niks vinden dat een te arm mengsel veroorzaakt.

Nee, hier op Forum geleerd dat WD40 onvoldoende ontvlambaar is. Remmenreiniger gaat beter maar is niet helemaal vriendelijk tegen rubbers/kunststoffen.

Heb je al eens je tankventilatie getest door bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder dop?

Lijkt het spruitstuk-rubber wel volkomen glad gemonteerd te zitten? In heet water leggen (niet kokend) voor (her)montage en/of föhnen tijdens handelingen doet de truc.
 
Laatst bewerkt:
Ok, twee opties in huis: a) koudontvetter: Zeer licht ontvlambaar volgens het etiket. Moet wel nagespoeld worden met ruim water (niet zo praktisch te regelen hier). b) Carb-reiniger: eveneens zeer licht ontvlambaar.

Ik zal ook eens een tijdje rijden zonder dop.

Helaas geen digicam, anders zou ik inderdaad even bougieplaatjes posten.
 
Ik betwijfel of diesel ontvlambaar genoeg is om in rubbertest te gebruiken.

De verdunner die in siliconen-rubber/plastic-onderhoudsspray zit (die spray gebruik ik voor aandrijfsnaar èn raamrubbers van mijn twindiesel bromauto 45km/u) maakt wel dat mijn dieselmotor het stationair toerental fors omhooggooit door opsnuiven via lucht-inlaat, doe ik dus niet meer met draaiende motor want ik vertrouw die siliconen niet in dat bereik.

O ja, een paar maal las ik hier dat je DEO op het rubber kan spuiten (maar ik zou dan eerst lezen of er niet iets metaalachtigs in zit, aluminium-oxide ofzo, waarvan ik niet weet of een motor dat wel lust).
 
Mijn nivea aqua cool bevat inderdaad 'Aluminum Chlorohydrate'... dus dat lijkt me niet zo verstandig. Ik betwijfel toch of ik het bij de rubbers moet zoeken, aangezien we het wel over twee rubbers tegelijk hebben dan.

Als ik ga rijden zonder tankdop. Hoe lang moet een rit zijn om een 'nieuwe' bougiekleur beetje betrwouwbaar af te kunnen lezen?
 
Bougiekleur heb ik bij 4-takt nog maar zelden bekeken; bij een brommer in minder dan 10km meestal redelijk duidelijk.

Ik denk aan nog iets anders, misschien vergezocht: zitten de originele carbs op die machine en ook de originele luchtfiltertoestand?

Als daar iets aan gewijzigd was:
- indien ruimer luchtfilter, dan kansje dat je het redt met die iets grotere sproeiers; indien echter daarna "te rijk" in laag toerengebied en tòch weer te arm "bovenin", dan enige oplossing om de lucht iets te knijpen.
- indien te grote carbs geplaatst, vergelijkbare verschijnselen. Knijpen van lucht-inlaat helpt dan wel, maar je zult iets merken van, waarschijnlijk heel weinig tot verwaarloosbaar, vertraagde reactie op gas doordat een groter "wolkje" opgesloten is in het overmaatse carb-huis.


Zou dit zo'n nauwelijks denkbaar geval zijn, dan "knijpen" aan de inlaat van de carb zelf, dus niet buiten aan de airbox ofzo want dan echt vervelend/gevaarlijk-trage gas-reacties mogelijk.
 
Bougiekleur heb ik bij 4-takt nog maar zelden bekeken; bij een brommer in minder dan 10km meestal redelijk duidelijk.

Ik denk aan nog iets anders, misschien vergezocht: zitten de originele carbs op die machine en ook de originele luchtfiltertoestand?

Als daar iets aan gewijzigd was:
- indien ruimer luchtfilter, dan kansje dat je het redt met die iets grotere sproeiers; indien echter daarna "te rijk" in laag toerengebied en tòch weer te arm "bovenin", dan enige oplossing om de lucht iets te knijpen.
- indien te grote carbs geplaatst, vergelijkbare verschijnselen. Knijpen van lucht-inlaat helpt dan wel, maar je zult iets merken van, waarschijnlijk heel weinig tot verwaarloosbaar, vertraagde reactie op gas doordat een groter "wolkje" opgesloten is in het overmaatse carb-huis.


Zou dit zo'n nauwelijks denkbaar geval zijn, dan "knijpen" aan de inlaat van de carb zelf, dus niet buiten aan de airbox ofzo want dan echt vervelend/gevaarlijk-trage gas-reacties mogelijk.

Ja de originele carbs: Keihin VE21A (die zijn voor de 44 pk versie, VE21B voor de 27 pk versie). Verder verder is het verschil tussen die twee uitvoeringen alleen terug te vinden in de nokkenas en de secundaire overbrenging.
Luchtfilterhuis is ook normaal. Filter is eerder vuil dan schoon, dus arm lopen zou daar juist niet van moeten komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan