olieverbruik

Ben CBR 1000

Rookie
17 mei 2005
18
0
Hoorn
Hallo!

Weet iemand wat een 'normaal' olieverbruik voor een Honda CBR 1000f uit 1991 is?

Kan het kwaad als de motor meer olie dan 'normaal'verbruikt? Kan er iets stuk gaan door een hoger olieverbruik in de motor?

Waar kan het aan liggen?

Is de oorzaak 'makkelijk' te verhelpen?

Groet,

Ben
 
Meer dan 1 liter per 1000 kilometer roept om revisie.
Oorzaak? Slijtage neem ik aan? Olieschraapveren/zuigerveren/zuigers/klepseals/geleiders zijn allemaal dingen die slijten uiteraard.
Hoeveel heeft hij gelopen/hoeveel verbruikt hij/hoe lang wil je er nog mee blijven rijden? Allemaal vragen die je kunnen doen beslissen tot revisie of niet.
Bij een flinke kilometerstand kom je dan uiteraard wel meer dingen tegen die vervangen moeten worden.
 
Hij heeft 40.000 km gelopen volgens de teller, maar ja kan ook 140.000 zijn natuurlijk, heb hem 2ehands gekocht. Heb onlangs wel de nokkenasketting+spanner, oliepompketting en dynamoketting + spanner en geleider vervangen. Dus onderkant blok is geheel uit elkaar geweest en met nieuwe pakkingen en keerringen in elkaar gezet. Lagerschalen krukas waren OK. Ik denk zelf dat hij langs de kleppen wat olie verbruikt. Als ik de kleppen wil revisren, hoeveel werk is dat?

Groeten,

Ben
 
Bij 40.000 km zijn de door jou vervangen onderdelen echt nog niet versleten, ik gok dus dat het er inderdaad wat meer zijn?
Probeer eerst eens uit te vinden dmv compressietest e.d waar het olieverbruik vandaan komt?
 
Je hebt het blok dus helemaal uit elkaar gehad? Heb je niet gelijk de klephoedjes verniewd toen de kop er toch vanaf was? Verder kan het olieverbruik ook nog langs de zuigerveren ontstaan. Of het veel werk is? Kop en cilinders weer demonteren, aangezien je dat onlangs nog gedaan hebt weet je wel hoeveel werk dat is.
 
Je hebt het blok dus helemaal uit elkaar gehad? Heb je niet gelijk de klephoedjes verniewd toen de kop er toch vanaf was? Verder kan het olieverbruik ook nog langs de zuigerveren ontstaan. Of het veel werk is? Kop en cilinders weer demonteren, aangezien je dat onlangs nog gedaan hebt weet je wel hoeveel werk dat is.

Ik denk dat alleen de onderkant open geweest is.
 
ja, dat denk ik ook. Maar het meeste werk is toch het blok uitbouwen, het blok zelf ruk je zo uit elkaar. Het was misschien handiger geweest om ook de kop eraf te halen, als 'ie het blok toch op de werkbank had liggen. Maarja, daar heeft de TS nu niks aan, natuurlijk.
Overigens, olieverbruik op zich is niet schadelijk voor de motor. (zolang er genoeg olie in blijft zitten natuurlijk)
 
Ben het eens dat ik dit beter meteen mee had kunnen pakken, maar ja achteraf kijk je een koe in z'n gat!

Heeft iemand al eens kleppen van een CBR 1000 gereviseerd? Hoe gaat dat in z'n werk? Wat moet er vervangen worden en hoeveel werk is het.

Groeten,

Ben
 
Ben het eens dat ik dit beter meteen mee had kunnen pakken, maar ja achteraf kijk je een koe in z'n gat!

Heeft iemand al eens kleppen van een CBR 1000 gereviseerd? Hoe gaat dat in z'n werk? Wat moet er vervangen worden en hoeveel werk is het.


Dat is waar. Maar goed kleppen reviseren? De kleppen zelf kan je niet reviseren, alleen vervangen als ze verbrand zijn. Wat je verder kan doen is de klepgeleiders vernieuwen (mocht daar teveel speling op zitten). Het bovenstaande alleen doen als het echt nodig is, als je verder geen problemen hebt met de motor is het waarschijnlijk niet nodig.
Het olieverbruik langs de kleppen heeft te maken met de klephoedjes. Deze worden na verloop van tijd hard, en laten olie door. Om deze te verniewen moeten de kleppen uit de kop. Nu kan je gelijk ook de kleppen opnieuw inslijpen. Alles weer monteren, klepspeling controleren en rijden maar weer!
Aan materiaal ben je ongeveer 100 euro kwijt (nieuwe kopset en klepslijppasta) Het werk kan je zelf wel doen, als je de onderkant hebt gereviseerd moet dit ook wel lukken.
 
Antwoord op 4x2: Ik ga eerste een scontroleren hoeveel ik precies gebruik op 1000km. Ik verwacht zo'n liter.
Ik rijd niet vaak vol gas en ook niet al te hoog in toeren (140 km/h in z'n 6, dus 6500 toeren). Alleen bij optrekken af en toe tot 8000 toeren.

Vraag XL 600V: Wat bedoel je met inslijpen, doe je dat met de slijppasta? Kan je de kop demonetren met het motorblok in het frame?

Groeten,

Ben
 
Ja, kleppen kan je in hun zetels inslijpen met slijppasta, zodat ze weer goed afdichten. Hoe dat moet is volgens mij al eens uitgelegd op dit forum, anders wil ik dit nog wel een keer doen. Overigens heeft dit niets te maken met het olieverbruik, maar na al die kilometers zal het zeker geen kwaad kunnen. Bovendien is het niet veel extra werk (+kosten) als je de klephoedjes toch moet vervangen.
 
Antwoord op 4x2: Ik ga eerste een scontroleren hoeveel ik precies gebruik op 1000km. Ik verwacht zo'n liter.
Ik rijd niet vaak vol gas en ook niet al te hoog in toeren (140 km/h in z'n 6, dus 6500 toeren). Alleen bij optrekken af en toe tot 8000 toeren.

Dat is dan idd teveel als het olieverbruik is.
Rijd je langere ritten of ook veel korte ?
Als je bv een tijdje korte ritten rijd (<40km ofzo) en daarna een lange (100km+) heb je goed kans dat vocht/benzinerommel in je olie verdampen en dan zakt het peil ook hoewel ie niet perse olie verbruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan