Olieverbruik

bikerbertus

MF veteraan
9 jun 2007
16.264
10.122
Hi, ik kontroleerde vandaag maar eens het olieniveau, is rete onhandig met zo'n fiets zonder middenbok overigens. En daardoor kontroleer ik veel minder vaak dan toen ik vroeger een fiets met middenbok had. Maar goed, vandaag moest ik dus +/- 600ml bijvullen omdat het niveau al net ietsje onder minimum, was gezakt tot m'n verbazing.
De motorfiets (Intruder 800) is nieuw. Heeft bij 1000km nieuwe olie gehad en nu dus bij 4000km (dus na slechts 3000km) al weer 600ml bijvullen. Is dit verbruik niet aan de hoge kant voor een nieuwe motor??
Moet ik me zorgen maken?
grt.,
Bertus
 
Olie verbruik kan vrij groot zijn bij nieuwe motorblokken.
Dus iig wel effe melden bij de dealer en dan goed in de gaten houden ofdat het minder gaat worden, wat ook wel het geval zal zijn.
 
Hi, ik kontroleerde vandaag maar eens het olieniveau, is rete onhandig met zo'n fiets zonder middenbok overigens. En daardoor kontroleer ik veel minder vaak dan toen ik vroeger een fiets met middenbok had. Maar goed, vandaag moest ik dus +/- 600ml bijvullen omdat het niveau al net ietsje onder minimum, was gezakt tot m'n verbazing.
De motorfiets (Intruder 800) is nieuw. Heeft bij 1000km nieuwe olie gehad en nu dus bij 4000km (dus na slechts 3000km) al weer 600ml bijvullen. Is dit verbruik niet aan de hoge kant voor een nieuwe motor??
Moet ik me zorgen maken?
grt.,
Bertus

hoe controleer je dan het olie niveau.?
let wel de motor moet wel rechtop en horizontaal staan. als hij een beetje scheef staat lees het niveau niet goed.
 
Ik heb bedacht om het met een spiegeltje te doen.
Ik zit op de motor, houd 'm kaarsrecht (kantelt net niet naar links en net niet naar rechts als je 'm ff laat 'vieren') En vervolgens houd ik een spiegeltje naast 't kijkglaasje zodat ik kan kijken en erop blijven zitten tegelijkertijd. Als iemand misschien nog iets handigers weet??
 
Ik heb bedacht om het met een spiegeltje te doen.
Ik zit op de motor, houd 'm kaarsrecht (kantelt net niet naar links en net niet naar rechts als je 'm ff laat 'vieren') En vervolgens houd ik een spiegeltje naast 't kijkglaasje zodat ik kan kijken en erop blijven zitten tegelijkertijd. Als iemand misschien nog iets handigers weet??

effe aan iemand vragen om te kijken? ik leg zelf altijd een waterpasje op de tank, normaal gebruik ik die in de camper, klein dingetje, met 2 waterpasjes die haaks op elkaar staan. Dan recht zetten en ff aan iemand vragen waar het nivo staat.

Spiegeltje kan ook :) het schijnt zelfs een officieel accesoire te zijn voor een dragstar, daar zit het peilglas ergens onderop het carter verstopt.
 
pas als je meer dan 1 liter op de 1000 km verbruikt wordt er bij de dealer gesproken over een te hoog olie gebruik. Dit lijkt me helemaal geen abnormaal gebruik..............
 
Tijdens de inrijperiode kan ik me voorstellen dat het blok wat meer olie verbruikt, aangezien de zuigerveren zich nog moeten gaan zetten naar de cilinders. Maar na de inrijperiode zou dat toch wel over moeten zijn lijkt me. Ik ken blokken met duizenden kilometers erop die geen enkele druppel verbruiken.
 
effe aan iemand vragen om te kijken? ik leg zelf altijd een waterpasje op de tank, normaal gebruik ik die in de camper, klein dingetje, met 2 waterpasjes die haaks op elkaar staan. Dan recht zetten en ff aan iemand vragen waar het nivo staat.

Spiegeltje kan ook :) het schijnt zelfs een officieel accesoire te zijn voor een dragstar, daar zit het peilglas ergens onderop het carter verstopt.

bij een bepaald merk/type handbewogen rolstoel (ik weet niet snel welke. ik dacht merk Invacare ) deze heeft een op het frame geplakt een rond waterpasje. die is bolvormig zodat de luchtbel in het midden van het ronde glasje moet staan. daarmee kan je naar alle kanten meten.
misschien een idee voor jouw.
 
Laatst bewerkt:
bij een bepaald merk/type handbewogen rolstoel (ik weet niet snel welke. ik dacht merk Invacare ) deze heeft een op het frame geplakt een rond waterpasje. die is bolvormig zodat de luchtbel in het midden van het ronde glasje moet staan. daarmee kan je naar alle kanten meten.
misschien een idee voor jouw.
die zitten ook vaak op camera 3 poten, maar das zo zenuwachtig, meestal hoeft de camper alleen in de lente richting omhoog of omlaag, dus die ik heb voldoet prima :P
 
Tijdens de inrijperiode kan ik me voorstellen dat het blok wat meer olie verbruikt, aangezien de zuigerveren zich nog moeten gaan zetten naar de cilinders. Maar na de inrijperiode zou dat toch wel over moeten zijn lijkt me. Ik ken blokken met duizenden kilometers erop die geen enkele druppel verbruiken.
:^ Echter, als je altijd erg rustig rijdt en het gas niet echt vol open draait (kan me goed voorstellen met een chopper en bijbehorende rijstijl) zetten de zuigerveren zich niet zo lekker op de cilinderwand (die tegenwoordig vaak een extra harde laag hebben), dus dan kan het wat langer duren. BMW's stonden ook altijd bekend dat het olieverbruik bij boxers pas na de 40.000 km af nam.
 
waterpasjes, pfff, waar moet het heen met de moderne motorrijder :N
je gaat gewoon op je hurken naast het glaasje zitten en houdt met één hand in evenwicht.
als hij in balans staat is ie ook precies verticaal.
als je bang bent vraag je een vriend/buurman/-vrouw/vrindin/echtgenote of ze de motor even in balans willen houden.
op het zadel zitten en dan naar het glaasje willen kijken, hoe kom je er op ;(
 
waterpasjes, pfff, waar moet het heen met de moderne motorrijder :N
je gaat gewoon op je hurken naast het glaasje zitten en houdt met één hand in evenwicht.
als hij in balans staat is ie ook precies verticaal.
als je bang bent vraag je een vriend/buurman/-vrouw/vrindin/echtgenote of ze de motor even in balans willen houden.
op het zadel zitten en dan naar het glaasje willen kijken, hoe kom je er op ;(

Je bent me net voor |(

Nieuwe model 2011.......met gecalibreerde, gelaserd oliepeilmeetinstrument......via Wifi op je mobiel afleesbaar. Nu kun je zitten EN peilen. ;(

Komop; in zijn versnelling dat ding! een hand vasthouden en kijken met je porum..... :X
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de inrijperiode kan ik me voorstellen dat het blok wat meer olie verbruikt, aangezien de zuigerveren zich nog moeten gaan zetten naar de cilinders. Maar na de inrijperiode zou dat toch wel over moeten zijn lijkt me. Ik ken blokken met duizenden kilometers erop die geen enkele druppel verbruiken.

Zeker een Honda blok. :Y

De mijne verbruikt overigens ook helemaal niks. *O*
 
Laatst bewerkt:
waterpasjes, pfff, waar moet het heen met de moderne motorrijder :N
je gaat gewoon op je hurken naast het glaasje zitten en houdt met één hand in evenwicht.
als hij in balans staat is ie ook precies verticaal.
als je bang bent vraag je een vriend/buurman/-vrouw/vrindin/echtgenote of ze de motor even in balans willen houden.
op het zadel zitten en dan naar het glaasje willen kijken, hoe kom je er op ;(

Als ik ook een driewielertje of zijwieltjes had zou ik ook wel afstappen, ja
:W
 
dat is nou ook vervelend. doet de olie niet goed zijn werk.
als een motorblok geen olie verbruikt, ook al is het maar een paar druppels, dan is dat ook niet goed.
moet wel binnen de perken blijven de olie verbruik.
Hij gebruikt net zoveel als dat er vervuiling bij komt.
 
waterpasjes, pfff, waar moet het heen met de moderne motorrijder :N
je gaat gewoon op je hurken naast het glaasje zitten en houdt met één hand in evenwicht.
als hij in balans staat is ie ook precies verticaal.
als je bang bent vraag je een vriend/buurman/-vrouw/vrindin/echtgenote of ze de motor even in balans willen houden.
op het zadel zitten en dan naar het glaasje willen kijken, hoe kom je er op ;(
_O- soms is makkelijk zelfs niet simpel genoeg _O-
 
Das een gewaagte uitspraak. Dat vraagt om een uitgebreidde uitleg/onderbouwing :)
er blijft een olie film achter op de cilinderwand. (dus boven de olieschraapveer) die zal verbranden. die olie moet daar zitten anders doet de olie niet zijn volledige taak.(voor de geleerde onder ons: Koe.g.r.a.s.) bij zuiger+veren is dat koelen en afdichten.
zijn geen hele liters tegelijk maar er zit olie boven de olieschraapveer.

dan zijn er nog de dunne oliedelen die verdampen die uit de olie komen(zie carterventilatie)

koe=koelen
g=geluiddemping
r=reiniging
a=afdichting
s=smering
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan