Olieverbruik

rfalkena

Rookie
22 feb 2005
29
0
Witte Paarden (Steenwijk)
Ik ben gister opzoek geweest naar een nieuwe motor en ben tegen een mooie ThunderAce uit 2000 aangelopen. Deze motor stond me erg aan omdat de zitpositie voor mij bijzonder goed was met mijn lengte van 2,03. Eigenlijk ben ik zelf niet echt een Yamaha fan, en droom altijd van mooie Honda en Kawasaki maar toch vond ik de ThunderAce bijzonder mooi.

Nu eenmaal thuis natuurlijk alle informatie opzoeken over deze motor en veel goede en en minder goede dingen gehoord. Opzich lijkt me het een geweldige motor maar dat olieverbruik is wel iets waar ik me zorgen om maak want ik heb echt geen zin om binnen de 1000 km de olie bij te vullen. Als dit meer dan 2000 is vind ik het opzich geen direct probleem.

Wat is jullie ervaring met het 2000 model van deze motor op het gebied van olieberbruik, en blijft het verbruik gelijk of loopt het langzaam op?



Ik heb een vriend van me altijd uitgelaggen omdat zijn GSX600F zoveel olie verbruikte, die vulde zijn olie na ca 800 km bij met ongeveer een half litertje. En dat vond ik echt heel veel, omdat mijn huidige Kawasaki GPZ 900 hooguit 150 ml olie verbruikt bij 10.000 km.
 
Ik heb aan Ace uit '99. Hij gebruikt wel iets, maar hoef echt niet om de 1000 km olie te tanken.
Om de 4K gaat het lampje knipperen als ik hard optrek
 
ik heb een ZX6R uit '99
en ik moet ook zo'n beetje om de 1000km een litertje of 1'5 dr ingooien
kheb geen idee hoe t komt khebt hier al eerder gevraagd maar niemand die het me toen kon vertellen
mn zixxertje is nog wel 25kw dus ik hoop dat het daaraan ligt maar dat weet ik pas volgend jaar
 
Ik rij op een ace uit 1996 en hij gebruikt wel wat olie ja, maar beetje bijvullen en klaar,het in zijn vrij zetten vanaf 1 gaat ook niet zo lekker maar dat zijn dan ook wel de enige minpunten, je krijgt er een geweldige sterke motor voor terug.
 
Ik heb er ook een gehad, gebruikte ook meer olie dan de andere fietsen die ik heb gehad.

Regelmatig peilen!

Weet trouwens wel iets wat kan helpen, maar daar heb jij niets meer aan: inrijden volgens de MotoMan-methode.
 
1,5 liter olie op 1000km???
mijn '98 GSX-R met 40.000km op de teller heeft in 6000km maar 1/2-3/4 liter
er doorheen gejaagd

ik had allang gaan zoeken naar die carterplug
 
Ik rij op een ace uit 1996 en hij gebruikt wel wat olie ja, maar beetje bijvullen en klaar,het in zijn vrij zetten vanaf 1 gaat ook niet zo lekker maar dat zijn dan ook wel de enige minpunten, je krijgt er een geweldige sterke motor voor terug.

Schijnt wel eens voor te komen bij Yamaha (de wat oudere types).
Inderdaad, gewoon goed bijhouden, het oliepeil en er is niks aan de hand.

het in zijn vrij zetten vanaf 1 gaat ook niet zo lekker maar dat zijn dan ook wel de enige minpunten

FZR's hebben ook wat mindere bakken; niet geschikt om te raggen.
Ben ik helaas te laat achter gekomen...
 
Me pa rijdt een 96er FZR1000, zelfde blok en hij verbruikt idd wat olie, maar echt niet zoveel dat je om de 1000km stilstaat. Je moet er alleen rekening mee houden als je bv. op vakantie gaat naar zuid frankrijk of iets dergelijks. (neem een litertje mee)
 
In de loop van de productie van de Ace hebben ze de zuigerveren vervangen. Ik weet niet welk jaartal precies, maar dat was volgend mij wel voor 2000. Let evengoed op ... blijft een yamaha. Maar het probleem van het oliezuipen zou na de aanpassing van de zuigerveren afgelopen moeten zijn. In Moto73 stond ooit een lezerstest over deze machines. Olieverbruik was zeer wisselvallig onder de deelnemers. Niet al te lang geleden stond er een "marathonmotor" artikel in het zelfde blad, daar heb ik bovenstaande "wijsheid" uit.
Bij twijfel ...: Koop een honda. Of een GSXR750 van hetzelfde jaar ... Ik heb er bijna 2 jaar een gehad. Heerlijke motor, nul problemen en heel hard rijden. Na 12000 km heb ik 'em eens op de bank gehad (vermogensbank, niet de sofa) en toen kwamen er 130,7 pk's uit rollen. Standaard + Bos demper, verdre niets. Had wel net een grote beurt gehad (scheelt misschien een beetje). En het weer was gunstig (niet te heet, de bank stond buiten).
Nou heb ik een CBR600RR. Iets meer dan 12000 km op de klok en ook nog geen problemen mee gehad. Blokje verbruikt geen olie.
 
Ik weet niet of je die ace bij een motorzaak of particulier wilt kopen.

Maar misschien krijg je het voor elkaar om (als je bij een motorzaak koopt) in je koopcontract een clausule op te nemen.

B.v. als die meer verbruikt dan (een vooraf bepaalde hoeveelheid)het geheel kosteloos door verkoper wordt verholpen.

Vaak zijn het slecht klepseals.
Maar het kan ook aan versleten schraapveren liggen.

je kan het proberen, niet geschoten is altijd mis.

Trouwens mijn FZR uit 88 verbruikt eigenlijk helemaal geen olie en die wordt toch echt maximaal gebruikt.
Hij verbruikt wel een hoop benzine B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan