olievraagje zxr750

pietert

Die hard MF'er
1 jul 2004
651
0
de goorn
Hier maar weer is een vraagje van mij. Waarschijnlijk niks aan de hand, maar toch...
Ik heb net me olie ververst, en me filter vervangen. Nu staat er op de dop 3.5 liter olie bijvullen dus dat heb ik gedaan. En de olie stond tegen het maximum streepje aan. Vervolgens liet ik de motor draaien, en na een paar seconde was er helemaal geen olie meer te zien door het peilglaasje. Nu zijn we een uur verder en staat het peil net boven het minimum.
Volgens het werkplaatshandboek moet ie eerst warmgelopen zijn, en vervolgens moet je 5 minuten wachten om het olie te peilen. Nou dan zie ik dus nog helemaal geen olie voor het glaasje zitten.
Komt dit nu doordat ik ook het filter heb vervangen en er dus meer olie in moet? Ikzelf denk van wel maar je kan nooit weten...
Of is de 3.5 die op de dop staat echt alles wat er in een volledig leeg blok moet en is er dus meer aan de hand??

(ik heb hem trouwens zaterdag voor het eerst aan de praat gekregen maar oooohhhhh wat een mooi geluid komt er uit die remus demper zeg :9~ )
 
Niet alle merken geven hetzelde aan met de hoeveelheid olie. Het ene merk rekent het oliefilter niet mee en de ander wel. Ik doe het altijd als volgt: Moter warm aftappen, filter vervangen, vullen tot aan max, effe laten lopen, effe wachte(+- 5-10min) en daarna afvullen. Niet te veel aantrekken van de voorgeschreven hoeveelheid, gebruik dit ter indicatie!

Succes!

ps: motor goed rechthouden bij peilen.
 
Laatst bewerkt:
het is idd 3,5 liter met nieuw filter.
na even gelopen te hebben zit het filter vol en de olie overal in het blok.
na enige tijd zal de olie weer uit het blok lopen en terug naar het carter. dan zie je het weer in het glaasje.
gewoon even laten staan en als het niet genoeg is er wat bij
succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan