Olievuldop onderweg verloren waarna verlies vermogen

Berryharley

Rookie
5 sep 2021
29
25
Vandaag 5 sept was het lekker weer en wij dachten lekker een dagje te gaan genieten op onze HD Road King Classic uit 2005 na dat het weer een tijd geleden was dat we gereden hadden. Na een goede 40 km op de a 27 kregen we vermogenverlies en zakte de snelheid langzaam terug waarna de gehele power weg viel en de motor flink witte rook begonnen te geven. . Nadat we stilstonden zat de broekspijp van moeders de vrouw helemaal onder de olie en bleek dat we de olievuldop onderweg zijn kwijt geraakt. Nadat de Wegewacht op provisorische manier een oliedop heeft weten te fabriceren was afslepen toch de enige optie welke op dat moment overbleef om te doen. Dank je wel ANWB. Maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig wat de oorzaak is van het plotselingen verlies van de olievuldop en het verlies van de olie en de witte rook. Ik hoor graag van jullie wat er aan de hand is met onze stalen ros. En nog fijner zou zijn te weten wat we er aan kunnen doen. Dank jullie wel alvast.
 

Bijlagen

  • 8662DA54-492A-4915-8468-0D72355BD352.jpeg
    8662DA54-492A-4915-8468-0D72355BD352.jpeg
    268,7 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt:
Oplossing
wet sumping kan niet tijdens het rijden , misschien als je checkball vast zit maar dat lijkt me sterk , dat is een kogel die aangedrukt wordt door een veer dus die zal niet ergens bovenin vast gaan zitten , sumping gaat ook heel langzaam omdat dat kogeltje dan niet goed afsluit .
gewoon proberen straks , als het er wat kapot is dan is het toch al te laat
Hoi RG Ik heb de Motor nog niet thuis en daarnaast heb ik geen olievuldop meer. Daar zat gelijk de peilstok aan. Dus ik kan nu niet zien hoeveel olie er nog in zit.
 
Eerst maar een verse peilstok regelen dan,maar verlies van vermogen in combinatie met verlies van olie
zou op inwendige schade kunnen duiden door smering gebrek.
Hoe zit die peilstok vast,moet je die er in draaien of zit die er in gedrukt?
Misschien heb je hier wel last van,
 
Laatst bewerkt:
Hoi RG Het filmpje lijkt erg veel op hetgeen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Ik heb vandaag al olie besteld en een nieuwe olievuldop met peilstok eraan samen met een nieuwe oliefilter. dus die verwacht ik dinsdag binnen. Hopelijk heeft de ANWB de HD dan ook gebracht en kan ik gelijk gaan peilen .de olievuldop met peilstok zit erin gewoon ingedrukt. Een idee hoe ik dit ga aanvliegen?
 
Een olie dop, ondanks dat je die er zo losjes indrukt, verlies je niet zomaar of je moet hem haast ondersteboven er op gelegd hebben. Waar je je eerder zorgen om moet maken is waarom er zoveel druk is opgebouwd dat deze uit het blok gedrukt is. Kan je oliecarter zijn druk wel kwijt?
Bouwjaar is 2005, ‘n twincam dus. Is je blok temperatuur erg opgelopen waardoor je olie waterdun is geworden? Is er wel de juiste olie gebruikt voor de wissel? Hoeveel km’s heeft het blok gelopen en hoe is de nokkenas kettingspanner?
 
De motor heeft inderdaad even stilgestaan. Ik zal jullie op de hoogte houden. Eerst maar eens de motor thuis zien te krijgen. Dan ben ik van plan de volgende stappen te zettn. 1. Nieuwe olie peildop en oliefilter plaatsen en 2. Olie verversen . 3 laten lopen en checken of de witte rook blijvend is 4. Daarna ff terug komen op dit forum
 
Een olie dop, ondanks dat je die er zo losjes indrukt, verlies je niet zomaar of je moet hem haast ondersteboven er op gelegd hebben. Waar je je eerder zorgen om moet maken is waarom er zoveel druk is opgebouwd dat deze uit het blok gedrukt is. Kan je oliecarter zijn druk wel kwijt?
Bouwjaar is 2005, ‘n twincam dus. Is je blok temperatuur erg opgelopen waardoor je olie waterdun is geworden? Is er wel de juiste olie gebruikt voor de wissel? Hoeveel km’s heeft het blok gelopen en hoe is de nokkenas kettingspanner?
Een Harley is een dry-sump motor met een uitwendige olietank. Verder heeft hij stoterstangen dus geen nokkenas.
 
Een Harley is een dry-sump motor met een uitwendige olietank. Verder heeft hij stoterstangen dus geen nokkenas.

Twin cam nokkenaskettingspanners​

Twin cam nokkenaskettingspanners / Cam chain tensioners vervangen:
Bij een personenauto moet eens in de zoveel tijd of bij een bepaalde kilometerstand de distributieriem worden vervangen. Om een vergelijking met het personenauto-onderhoud te maken, kunnen we stellen dat bij de Twin cam modellen (t/m bouwjaar 2006 excl. 2006 dyna modellen), de nokkenaskettingspanners (oftewel cam chain tensioners in het engels) tijdig vervangen moeten worden. wij hebben 3 foto’s bijgevoegd, zodat u een beeld krijgt van de slijtage die op kan treden.
In het algemeen dient het vervangingsmoment van deze Cam Chain tensioners (spanblokjes) zich aan tussen de 40.000 en 50.000 km. Deze tensioners dienen ervoor om de kettingen die voor de aandrijving van de nokkenassen zorgen op een constante spanning te houden. In het motorblok zijn twee van deze kettingen aanwezig waar deze spanconstructie op van toepassing is.
De cam chain tensioners worden door een bepaalde veerspanning op de nokkenaskettingen gedrukt. Doordat de kettingen bij het in werking treden van de motor constant draaien, en langs de tensioners lopen zal het oppervlak van de cam chain tensioner gaan inslijten (zie foto’s). Vervangt men de tensioners niet tijdig, dan zal het gehele oppervlak van het spanblokje wegslijten, waarna de ketting in het ijzer van de veerspanner zal gaan lopen.
Gevolg is dat het ijzerslijpsel dat hier uit voortkomt, door middel van de oliepomp door het gehele blok zal worden gepompt. Laat uw tensioners dus tijdig controleren en / of vervangen. Het kan u een hoop ellende besparen.Bij het vervangen van de spanners, worden ook de camplate en de oliepomp gecontroleerd op slijtage. Latere modellen van Harley ( na 2006) zijn uitgerust met hydraulisch gespannen kettingen, waardoor er minder slijtage zal zijn als bij de veer gespannen modellen.
 
Met wat geluk: extreem geval van wet sumping.
Kan vermogenverlies en rook verklaren.
Mogelijk kom je dan weg zonder schade.

Zeker controleren of het nergens verstropt zit (metalen filtertje / umbrella) en of de checkball zijn werk nog doet.

Fingers crossed!
 
Vandaag 5 sept was het lekker weer en wij dachten lekker een dagje te gaan genieten op onze HD Road King Classic uit 2005 na dat het weer een tijd geleden was dat we gereden hadden. Na een goede 40 km op de a 27 kregen we vermogenverlies en zakte de snelheid langzaam terug waarna de gehele power weg viel en de motor flink witte rook begonnen te geven. . Nadat we stilstonden zat de broekspijp van moeders de vrouw helemaal onder de olie en bleek dat we de olievuldop onderweg zijn kwijt geraakt. Nadat de Wegewacht op provisorische manier een oliedop heeft weten te fabriceren was afslepen toch de enige optie welke op dat moment overbleef om te doen. Dank je wel ANWB. Maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig wat de oorzaak is van het plotselingen verlies van de olievuldop en het verlies van de olie en de witte rook. Ik hoor graag van jullie wat er aan de hand is met onze stalen ros. En nog fijner zou zijn te weten wat we er aan kunnen doen. Dank jullie wel alvast.
Ik denk aan ernstige cilinder/zuiger schade.
De tankvuldop zal door de hoge druk vanwege de schade uit de tank gedrukt zijn.
Haal je twee bougies eruit en voel met een vinger of er voldoende compressie aanwezig is.
Met een korte druk op de startknop moet dat in je eentje wel lukken.
Leg de bouies met de kabel connector erop, op de cilinderkop, dan kan de vonk de weg vinden.
Je kan voor weinig kosten een endoscoop kopen bij HBM.
Met de gebruiksaanwijzing erbij kan je zelf je eigen diagnose stellen.
Geen compressie? Dan is er maar één weg.
Een andere HD kopen of zelf gaan sleutelen.
Koop een service manual.
Maak een kopie met tekst herkenning en zet deze in Google translate.
Voor je het weet ben je slimmer dan je dealer.
 
Lijkt mij dat bij een dry sump systeem er nooit druk in de olietank kan ontstaan omdat er tussen het carter
en tank nog een oliepomp zit,te veel olie bijgevuld zou wel de oorzaak kunnen zijn dat de peilstok er uit gedrukt is.
 
Vandaag 5 sept was het lekker weer en wij dachten lekker een dagje te gaan genieten op onze HD Road King Classic uit 2005 na dat het weer een tijd geleden was dat we gereden hadden. Na een goede 40 km op de a 27 kregen we vermogenverlies en zakte de snelheid langzaam terug waarna de gehele power weg viel en de motor flink witte rook begonnen te geven. . Nadat we stilstonden zat de broekspijp van moeders de vrouw helemaal onder de olie en bleek dat we de olievuldop onderweg zijn kwijt geraakt. Nadat de Wegewacht op provisorische manier een oliedop heeft weten te fabriceren was afslepen toch de enige optie welke op dat moment overbleef om te doen. Dank je wel ANWB. Maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig wat de oorzaak is van het plotselingen verlies van de olievuldop en het verlies van de olie en de witte rook. Ik hoor graag van jullie wat er aan de hand is met onze stalen ros. En nog fijner zou zijn te weten wat we er aan kunnen doen. Dank jullie wel alvast.
Dat ziet er uit als de opening voor de bak olie.
 
Lijkt mij dat bij een dry sump systeem er nooit druk in de olietank kan ontstaan omdat er tussen het carter
en tank nog een oliepomp zit,te veel olie bijgevuld zou wel de oorzaak kunnen zijn dat de peilstok er uit gedrukt is.
Afhankelijk van de uitvoering loop de carterontluchting rechtstreeks terug naar de olietank.
Overdruk op de olietank kan dus wel degelijk, als bv. de retour verstopt zit, dry sump volgelopen met olie (wet sumping),...
 
Terug
Bovenaan Onderaan