oliewissel achterveerpoten kawasaki GT550

cwg

MF'er
11 aug 2005
62
0
zuid-holland
Beste technici,

Volgens Haynes manual moeten de achterveerpoten van een Kawaski GT550 om de drie jaar nieuwe olie. Het zijn veerpoten waarbij je de luchtdruk zelf kunt varieren door toevoegen of laten ontsnappen van lucht in de linker poot. Om beide poten onder dezelfde druk te laten werken, zijn de twee poten verbonden via een luchtslang.

Via de slangaansluitingen op de poten heb ik de oude olie er wel uit gekregen. Als ik Haynes goed begrijp moet de olie er via deze kleine gaten weer in, maar dat lukt me niet met een flinke injectiespuit (60 ml), omdat de lucht niet kan ontsnappen. Heeft iemand tips hoe de verse olie in de achterpoten te krijgen?

Groet,

Cornelis
 
Ik ken deze veerpoten niet, maar denk dat het eenzelfde systeem is als destijds de luchtveerpoot van een Honda CBX en GL600.
Wellicht lukt deze zelfde methode ook bij jou.
Onder een pers o.i.d. de veerpoot helemaal indrukken.
Dan de slang op de bodem van een (voldoende grote) beker gevuld met genoeg olie hangen.
Nu langzaam de veerpoot uit laten veren, daarbij zuigt hijzelf de olie naar binnen.
Ik weet alleen niet de hoeveelheid en type olie die erin moet.
Staat waarschijnlijk wel in de manual.
Bij de Honda was dat ( net als bij de voorvork) ATF Dexron.
Succes ermee, en laat maar weten of het gelukt is.
 
'k heb ooit een GT550 gehad, dat doorgezakte rijden 'opgelost' door bij de bandenhandel met een compressor en de juiste nippel, de boel even op een behoorlijk aantal bar te zetten. Werkte goed overigens :9
 
Ik ken deze veerpoten niet, maar denk dat het eenzelfde systeem is als destijds de luchtveerpoot van een Honda CBX en GL600.
Wellicht lukt deze zelfde methode ook bij jou.
Onder een pers o.i.d. de veerpoot helemaal indrukken.
Dan de slang op de bodem van een (voldoende grote) beker gevuld met genoeg olie hangen.
Nu langzaam de veerpoot uit laten veren, daarbij zuigt hijzelf de olie naar binnen.
Ik weet alleen niet de hoeveelheid en type olie die erin moet.
Staat waarschijnlijk wel in de manual.
Bij de Honda was dat ( net als bij de voorvork) ATF Dexron.
Succes ermee, en laat maar weten of het gelukt is.

Dank je. Inmiddels had ik het al opgegeven en heb ik er Hagon shocks onder gezet. In dit topic vertelt GT550 hoe hij de olie er weer in kreeg:

Voor het vullen van de veerpoten gebruik ik een klein trechtertje, dat precies in de opening van de verbindingsslang past. Ik heb dan de olie al afgepast klaarstaan. Ik zet de demper rechtop in de bankschroef en druk de veer in. Terwijl ik hem ingedrukt houd, giet ik wat olie in het trechtertje en laat hem dan langzaam los. De olie wordt dan naar binnen geslurpt. En dat nog een paar keer. Het is even een arbeidsintensief werkje, maar het rijgedrag beloont de moeite :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan