Aah daar is de oliesjeik!
Uit jouw antwoord blijkt dus dat zowel 0w40 als 10w50 moet kunnen? Alleen klinkt 0w40
als de betere keus van de twee zoals je het nu vertelt?
10w50 kan je erin gooien zonder probleem, 0w40 ook, maar heeft als voordeel dat de olie eerder overal is bij koude start.
Heb ik dit zo goed begrepen?
@Kevinblade:
Waar moet ik aan denken dan bij cavitatie? En wanneer begint dit op te treden?
Cavitatie is heel simpel gezegd een drukverschil van een wervelende vloeistof die veroorzaakt wordt door indamping.
Vloeistof is niet samendrukbaar maar een dampbel wel, dus mogelijk door een te dikke olie kan je te weinig druk in een glijlager hebben, met lagerschade als gevolg.
De meesten weten niet dat de oliepomp een transportmiddel van de olie is en dat de olie zelf zijn eigen druk opbouwd.
die kan enorm oplopen, hoeveel weet ik niet precies uit mijn hoofd moet het anders even opzoeken, maar in iedergeval heel veel hoger dan de enkele bar druk die een oliepomp kan leveren.
En droogstart is tegenwoordig ook niet een heel groot probleem omdat een goede olie een seallaag afzet op de oppervalkten.
En ook daarin zit een kneep van auto en motorfiets olie
Sommige autoolieen hebben een extreem dunne seallaag zodat ze een motorfietsblok niet kunnen beschermen tegen slijtage, een autoolie is doorgans wat ingewikkelder dan een motorfiets olie, en juist omdat er autofabrikanten zijn die een motorblok ontwerpen en aan een oliefabrikant de opdracht geven om een olie voor dat ontwerp te ontwikkelen.
Is ook een reden waarom olie zo duur kan zijn.
Bedankt voor je uitleg, je hoeft het niet precies op te zoeken voor me hoor. Mijn interesse gaat tot een bepaald niveau, en niet zover dat je zulke moeite hoeft te doen dat het voor mij nog relevant is hoor.
Dat van die oliedruk wist ik wel, alleen nooit over nagedacht hoe dit in verhouding staat tot de dikte van de olie... Soms is het leven zo simpel
Maar het lijkt mij dat bij ..w50 niemand in NL zich zorgen hoeft te maken? Hoger dan dat kies ik toch niet, omdat er dan alweer de helft in viscositeit wordt afgeweken van het voorgeschreven middel.
Heb zelf ook keer 5W40 in mijn 1000 k5 gegooid, maar vond hem toen toch lawaaiiger klinken. Was overigens castrol superbike. Daarna weer 10W40 erin gegooid en was over. Ik wijk daarom niet meer af van de voorgeschreven viscositeit die opgegeven wordt door de fabrikant.
Zag gisteren toevallig nog motul 300V a 35,- euro de liter. Ik hou het wel bij de kroonolie full syntheet a 9 euro de liter met korting. Nog nooit problemen mee gehad en voldoet gewoon aan de gestelde voorwaarden die in je boekje staan. De AMI en AESP waarden etc..
35 euro de liter?
Waar heb je dat gezien dan? Moet wel heel speciale 300V zijn dan
Maar als ik het goed heb kan je motor toch niet lawaaiiger klinken van die 5w40? Of was dat alleen maar tijdens de start? Op bedrijfstemp. is de viscositeit toch gelijk als 10w40?
In mijn geval is dat niet echt een kwestie van vergeten, maar meer een kwestie van niet weten haha.
Klinkt heel logisch, dikkere olie zal meer dempen... Eigenlijk nooit bij stil gestaan
Hoezo ben je niet kapot van die merken dan?
ik denk dat je Motul echt van dat lijstje af moet halen...Dat is vaak een vergeten item dat olie ook een geluiddempende werking heeft en ook dat is weer merk en type afhankelijk.
Persoonlijk ben ik niet echt kapot van Castrol , Eurol, Valvoline en Motul
ik denk dat je Motul echt van dat lijstje af moet halen...
Da's onterecht!!