oliewissel transalp '94

jempi

Rookie
30 jan 2008
11
0
belgie
hallo
kan mij iemand vertellen hoeveel olie er in mijn motor moet, alsook welke de beste olie is ?
bedankt op voorhand
 
hallo
kan mij iemand vertellen hoeveel olie er in mijn motor moet, alsook welke de beste olie is ?
bedankt op voorhand
Gebruik zelf deze Bel-Ray 10W-40 Bel-Ray EXP Semi-Synthetic voor mijn Transalp '92. Nooit geen problemen mee gehad. De exacte hoeveelheid moet ik je even schuldig blijven. Maar volgens mij ongeveer 3,5 Liter met filter.

Bel-Ray EXP Semi-Synthetic Motorcycle Motor Oil is a premium semi-synthetic blend motor oil specifically formulated for 4-stroke motorcycles and other 4-stroke performance engines. It combines the performance advantages of a high quality synthetic formulation with the economical price of petroleum. It provides shear- and oxidation stability, superior anti-wear and deposit control for premium lubrication performance and engine protection.
Grades: 10W-40,20W-50,20W-40,SAE 50,SAE 60
 
ik heb er nu sae 20W50 ingedaan 2,5 liter dat zou de ideale zijn volgens een hondadealer hier in de buurt, let wel oliefilter heb ik niet vervangen
Ah, belgie. Zeker gemiddeld 20 graden warmer dan hier in Nederland.

Jaso ma gekeurde olie 10w40 api SG of SJ erin.
 
Laatst bewerkt:
Werkplaatsboek zegt: 2.2 ltr als het filter niet vervangt en 2.4 als je dat wel doet. Ik heb het filter vervangen en 2.4 ltr bijgevuld. Paar keer gereden en gepeilt en dat is netjes bij het bovenste streepje, dus vol. Ik gebruik Valvoline durablend 10w40, dit is een half-syntheet.
 
ik rij gem. 2000km p/j, de ta is van '94 en heeft nu 30.000 km, wat denkt u, ieder jaar oliewissel of om de bepaalt aantal km. ?

Dat is bar weinig!

De standtijd van olie is bepalend van meerdere factoren...

De kwaliteit van de motorolie vermindert tijdens het gebruik door o.a.
hoge temperaturen,
drukken,
oxidatie met de lucht,
maar ook door de gevolgen van de verbranding zoals: kool-afzetting, condens- en verbrandingswaters, metaal-slijtage en stof, (en soms zelfs roest).
De smeer-kwaliteit van de olie vermindert na een langere werktijd.
Ongunstige werkomstandigheden (vocht en koude buitenlucht) en ongunstige bedrijfsomstandigheden (veelvuldig starten, werken met een koude motor) beïnvloeden de olie-kwaliteit ook zeer zwaar.

Mijn ervaring bij bedrijfsmotoren, zijn intervallen van 100 bedrijfsuren.
En het filter heeft dan de grootste prioriteit.

Maar gezien jouw jaargebruik, kan ik alleen maar gokken voor wat betreft de olie-kwaliteit.
Bekijk de kleur eens goed,.........en ruikt het nog wel naar goede olie!
 
Dat is bar weinig!

De standtijd van olie is bepalend van meerdere factoren...

De kwaliteit van de motorolie vermindert tijdens het gebruik door o.a.
hoge temperaturen,
drukken,
oxidatie met de lucht,
maar ook door de gevolgen van de verbranding zoals: kool-afzetting, condens- en verbrandingswaters, metaal-slijtage en stof, (en soms zelfs roest).
De smeer-kwaliteit van de olie vermindert na een langere werktijd.
Ongunstige werkomstandigheden (vocht en koude buitenlucht) en ongunstige bedrijfsomstandigheden (veelvuldig starten, werken met een koude motor) beïnvloeden de olie-kwaliteit ook zeer zwaar.

Mijn ervaring bij bedrijfsmotoren, zijn intervallen van 100 bedrijfsuren.
En het filter heeft dan de grootste prioriteit.

Maar gezien jouw jaargebruik, kan ik alleen maar gokken voor wat betreft de olie-kwaliteit.
Bekijk de kleur eens goed,.........en ruikt het nog wel naar goede olie!

Da's een leuke.... zeker voor iemand met zo'n vraag die dus waarschijnlijk ook niet zo heel vaak z'n vingers onder de olie heeft.....

Nah, leg eens uit... hoe moet de olie ruiken om nog goed te zijn... :? }) :P
 
Da's een leuke.... zeker voor iemand met zo'n vraag die dus waarschijnlijk ook niet zo heel vaak z'n vingers onder de olie heeft.....

Nah, leg eens uit... hoe moet de olie ruiken om nog goed te zijn... :? }) :P


Jáh.....je hebt wel gelijk,...voor degene die dit niet wekelijks tegenkomen, is dat dus best wel lastig... O-) ;)
Wat kom ik tegen.
Ik heb meerdere malen olierestanten opgestuurd naar een Lab.
Olie die de lucht heeft van een brandlucht,....en olie die zuur ruikt,...en olie die sterk rook naar de brandstof die gebruikt werd.

Terug naar TS jempi z'n olie.
Als de olie van de motor van jempi donker van kleur was ( tegen zwart aan),...dan had ik dus dat filter voor zeker er uitgehaald.
 
Jáh.....je hebt wel gelijk,...voor degene die dit niet wekelijks tegenkomen, is dat dus best wel lastig... O-) ;)
Wat kom ik tegen.
Ik heb meerdere malen olierestanten opgestuurd naar een Lab.
Olie die de lucht heeft van een brandlucht,....en olie die zuur ruikt,...en olie die sterk rook naar de brandstof die gebruikt werd.

Terug naar TS jempi z'n olie.
Als de olie van de motor van jempi donker van kleur was ( tegen zwart aan),...dan had ik dus dat filter voor zeker er uitgehaald.

:+


Maar ik had idd ook het oliefilter vervangen als ik Jempi was geweest.
Met 2000 km/j zijn die kosten voor dat filter verwaarloosbaar en ik schat zo in dat ook niet bekend is wanneer het filter voor het laatst vervangen is ??

Op enig moment gaat zo'n filter toch wat vervuild raken en dat komt dan de werking niet ten goede.
Zeker in combinatie met 20W50... dan krijgt dat filter cq het blokje toch wel wat te doen bij iedere koude start.

20W50 eruit kiepen en gewoon 10W50 erin.
 
Laatst bewerkt:
heb jullie raad opgevolgd en een nieuwe filter geplaatst want de oude olie was idd pikzwart.
ik heb dus olie+filter vervangen, vier nieuwe bougies gestoken, en nieuwe accu.
ketting en tandwielen lijken mij nog oke alsook de remmen.
ik denk dat dit wat onderhoud betreft het voornaamste is zeker? of heb ik iets over het hoofd gezien.
 
na hoeveel km wordt de olie eigenlijk al zwart? ik heb sinds de laatste wissel ongeveer 1500km mee gereden en al flink zwart (via kijkglaasje) volgens boekje olie wisselen om de 6500km, of verteld de kleur van de olie weinig over de kwaliteit hiervan?
 
.....ik denk dat dit wat onderhoud betreft het voornaamste is zeker? of heb ik iets over het hoofd gezien.
Take your pick ;)
full
 
na hoeveel km wordt de olie eigenlijk al zwart? ik heb sinds de laatste wissel ongeveer 1500km mee gereden en al flink zwart (via kijkglaasje) volgens boekje olie wisselen om de 6500km, of verteld de kleur van de olie weinig over de kwaliteit hiervan?

De kwaliteit van de hedengaagse olie is gewoon goed.

Olie wordt voornamelijk zwart door koolresten die onstaan tijdens de verbrandingsmomenten. En dit wordt gestimuleerd door o.a. korte (heftige) ritten en ook als bijv. de carterbe/-ontluchting niet goed werkt.
Ik heb vroeger een GL1200 gereden, en die kwam met bepaalde ritten gewoon niet goed op temperatuur,...en dat is bij mij de enige motor ook geweest die constant last had (tijdens winter periode), van sludge-vorming in de carterontluchting. En ook de enige motor waarbij ieder jaar de olie altijd zwart was, als de verversingsbeurt daar was.

Bij m´n huidige motor en brikken geen last van.

Oliewissel altijd met warme motor. En zoals eerder gezegd, gaarne incl. filter.
Om te zorgen dat het grootste deel v-d oude olie er uit is, kun je de dodemansknop activeren en daarna kort een paar keer de startknop indrukken, zodat de motor niet start. Een andere manier is de bougie´s demonteren en een sleutel op de krukas zetten en dan ronddraaien. En laat gerust de boel een uurtje uitdruipen.
(..en draai geen koude bougie´s terug in de warme cil.kop..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan