oliewissel

jongkokkie

Rookie
15 sep 2007
22
2
hardinxveld
wel leuk dat er zoveel over diversion 900 tevinden is, maar hoe doe ik een oliewissel in zeg maar 5 stappen, ben al tijdje aant zoeken maar vindt het niet.
wat te doen, welke olie? tis een 95-er
 
Warmrijden, olie eruit, filter eraf. Aftapplug er weer in (met evt nieuwe ring), wat olie aan nieuwe filter seal, filter erop. Olie erin. Hoeveelheid zie wph. Warm laten draaien, peilen, op lekkages checken. Voila.
Welke olie staat in wph. Denk semi syntheet 10W40. Van goed merk. Shell, Valvoline, etc. En MOTORolie, geen auto olie..
 
Laatst bewerkt:
volgens mij 2.5 liter met oliefilter wissel
zonder 2.2 liter

olie = van 5 graden tot hoger 20W30
onder de 5 graden tot hoger 10W30

en idd warm laten lopen / rijden zodat de olie dunner wordt en makkelijker doorloopt
eerst aftap plug eruit zo veel mogelijk olie eruitschudden en dan pas de olie filter eraf, niet vergeten tapplug erin te doen, nieuwe oliefilter erop, en 2.5 liter olie erin knallen...
 
volgens mij 2.5 liter met oliefilter wissel
zonder 2.2 liter
Dat is de Div600, de Div900 heeft waarschijnlijk iets meer nodig.

heb ik speciaal gereedschap voor de filter nodig, of lukt dit met de hand?
Dat ligt er aan... Als-ie niet te vast zit (en er niet te lang op zit) lukt het met de hand (HEET!), mijn eerste oliefilter ging los toen ik er een schroevendraaier doorheen sloeg (bakje d'r onder!).

Hier is veel info te vinden: Speedy76 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)"
 
Laatst bewerkt:
Warmrijden, olie eruit, filter eraf. Aftapplug er weer in (met evt nieuwe ring), wat olie aan nieuwe filter seal, filter erop. Olie erin. Hoeveelheid zie wph. Warm laten draaien, peilen, op lekkages checken. Voila.
Welke olie staat in wph. Denk semi syntheet 10W40. Van goed merk. Shell, Valvoline, etc. En MOTORolie, geen auto olie..


Niet gaan bezuinigingen op zo'n ringetje als die niet goed afdicht loopt je blok vanzelf leeg en dat wil je niet hebben.
 
Niet gaan bezuinigingen op zo'n ringetje als die niet goed afdicht loopt je blok vanzelf leeg en dat wil je niet hebben.
Ik hoor daar meer ( of eigenlijk veel/bijna iedereen ) mensen over.
Ben ik dan de 1 van de weinige die in zijn hele "gemotoriseerde carriere" ( 15 jaar ) echt maar een handvol ringetjes heeft gekocht?
De rest heb ik gewoon óf omgekeerd en gemonteerd, óf uitgegloeid en gemonteerd zónder problemen.
 
Kijk even op de site van www.louis.de daar vind je een bike-datenbank.
Op je kentekenbewijs, staat precies welk type motor je hebt.
Daar zie je precies welke olieen, filters etc. je nodig hebt.

Erg handig, :) succes.
 
Oliefilter met ketting gereedschap eraf halen. Schroevedraaier oid erin? Grote kans dat je hele filter openscheurt als hij ECHT vast zit. Tis maar dun blik dat filter..
Met de hand erop!! NIET met gereedschap vastdraaien!
Losdraaien met de hand is me nog nooit gelukt, bij auto en motor niet. Bovendien kun je er vaak slecht bij.
Vaak kun je wel een gróte dop erop zetten. Sommige merken hebben inkeping met inbus.
Soms kun je die ring idd opnieuw gebruiken. Soms zweet hij dan naderhand wat druppels olie. Leeglopen? Neehoor dat niet. Als het magneet dop is, even schoonvegen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook wel eens gereedschap nodig gehad omdat degene die het filter geplaatst had dit onnoemelijk vast gedraaid had... maar toch 8 van de 10 ofzo krijg je met de hand weer wel los.

Nou helpt het wel om van die grote kolenschoppen te hebben als ik heb... met tengere handjes zal het inderdaad wat vaker niet lukken. Het helpt ook om m met een lapje af te doen voor je gaat draaien.
 
Vroegah, als je een videorecorder kocht, moest je er ook nog apart een scartkabel bij kopen.. Ondanks dat het bij elkaar hoort. :P
Dat hoort niet perse bij elkaar, niet alle tv's hadden scart aansluitingen, en niet iedereen wilde het comfort van een automatisch omschakelende tv en/of beter beeld dan via kanaaltje +/-35 waar je de video overigens kon vinden met of zonder scartkabel. :P

Terug on topic, niet alle motorfietsen hebben dezelfde diameter aftapplug.
Dus bij een oliefilter kan je ook niet ene en het zelfde ringetje bijvoegen.
Uberhaupt zie ik het niet als een set.
Maar daar had ik hierboven ook al last van. :+
 
Oliefilter met ketting gereedschap eraf halen. Schroevedraaier oid erin? Grote kans dat je hele filter openscheurt als hij ECHT vast zit. Tis maar dun blik dat filter..
_O-

Ik kan aardig wat slopen, maar dat filter is nog nooit opengebarsten door een schroevendraaier erdoor te slaan. :')

Meestal gebruik ik deze. .als ik hem kan vinden.. en er goed genoeg bij kan. :P

full
 
Niet door het erin slaan nee, wel als je die schroevedraaier vervolgens als gereedschap gebruikt en linksom gaat draaien..Dan scheur je hem gewoon rondom open ipv dattie meedraait dat filter. Als hij ECHT vast zit. Al heb je dat bij de auto sneller dan bij de moto.
 
Laatst bewerkt:
Niet door het erin slaan nee, wel als je die schroevedraaier vervolgens als gereedschap gebruikt en linksom gaat draaien..Dan scheur je hem gewoon rondom open ipv dattie meedraait dat filter. Als hij ECHT vast zit. Al heb je dat bij de auto sneller dan bij de moto.
Bredere schroevendraaier gebruiken. Of 2 stuks er doorheen slaan, in een andere richting, en tegelijk draaien. Improviseren *O*
 
Je slaat hem er toch juist in om daarna te draaien. :?
Anders heeft het geen zin. :+

Anyway, ook wel een keer of twintig met de auto gedaan.
No problemo. Misschien ben ik wel handiger dan ik dacht. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan