om de 12.000 Km een nieuwe zuiger?

WebwindoW

Die hard MF'er
14 feb 2003
287
0
Alblasserdam
Ik ben pas voor een reparatie bij m'n motorzaak geweest met m'n Cagiva Mito 125cc 2-takt.
Ik vroeg tijdens de reparatie (keerringen) aan één van de monteurs wanneer mijn mito voor een beurtje moest. Hij adviseerde dat dit zo'n beetje om de 6.000Km moest.
Alles goed en wel maar hij zij ook dat er om elke 12.000km een nieuwe zuiger in moet, of dat er gekeken moet worden of dat nodig is.

Ik zelf vind dit best wel vaak, dit zou ongeveer betekenen dat ik om de 8 maanden een nieuwe zuiger moet!!!!

Mijn vraag is dus: is dit werkelijk nodig, is het verstandig om hiermee wat langer door te rijden, of maak ik dan kans op ernstige schade (aan cilinder of andere delen?).
 
Hallo hier de huisgenoot van sabelhout,

Eerst wil ik je feliciteren met je prachtige aankoop. Ik bezit (en dat is in mijn geval duidelijk anders als rijd) een mito. Een zuiger gaat max 15.000 km mee, en als ik jou was zou ik dit maar heel netjes doen. Een twee takt is nu eenmaal slijtage, en fout gevoelig. De kosten van een vastloper zijn wel 3 keer zo hoog als een nieuwe zuiger, ik heb zelf een zuiger met stukken cylinderwand op de kast staan. De zuiger en cylinder kan je dan weggooien wat nog al zonde is van de berg geld.
Zuiger vervangen is relatief makkelijk en met een beetje ervaring in een dag gedaan. Dit scheelt een hele hoop geld. Zelf zet ik er altijd een orginele zuiger in, voor de zekerheid, het kan ook met immitatie zuigers.
Ik heb zelf een keer een vastloper gehad (bij 150 km/h), waarschijnlijk was de afstelling niet in orde.
Veel plezier maar laat me je waarschuwen, als je niet goed voor haar zorgt gaat je dit uiteindelijk opbreken! (in italie kunnen ze wel mooie maar niet erg beste spullen maken)

Groeten edwin ( die met veel pijn afscheid gaat doen van zijn mito (kopers??))
 
Je kan het vaak ook horen als ie na de koude start meer gaat ratelen / tikken dit heet het pingelen / kantelen van de zuiger in de cilindewand.
Dus dat is een teken dat ie teveel speling heeft op dat moment als de motor warm wordt verdwijnt dit meestal.

Ik heb het ook gehad met m'n RS125, eerst ging ie pingelen en een paar dizend KM. later kreeg een vastloper. Hij had pas 12000km. gelopen. In het boekje stond dat de zuiger bij de 16000km vervangen moest worden dus ik dacht dat kan nog wel ff.
Bij Aprillia probeerde ze er onder uit te komen door te vertellen dat het mijn fout was en dat bij 12000km de zuiger vervangen moest worden. Maar dit stond niet in het boekje. Na veel geouwhoer werd alles vergoed maarja je bent wel een paar maanden je fiets kwijt :(
 
Ik geloof dat ik wel overtuigd ben. Ik ga morgen even naar m'n motorzaak bellen om het spul te bestellen.
(schijnt erg lang te duren omdat cagiva/ducati niet zo snel zijn met het versturen van onderdelen.)

bedankt voor jullie reactie tot nu toe :}
 
WebwindoW, uit jouw post begrijp ik dat jij zo'n 18.000 KM per jaar rijdt? Dan is een 2-takt inderdaad heel erg duur in onderhoud. Vaak weten mensen dit als ze een 2-takt motor aanschaffen, helaas was dat bij jou niet het geval.

Als ik je een tip mag geven: Bedenk nog eens goed hoeveel je Mito je per jaar gaat kosten aan onderhoud met dit aantal KM's per jaar. Bedenk daarbij dat het niet stopt bij de zuiger maar denk ook aan de revisie van het motorblok (denk daarbij aan keerringen en lagers).
Mocht je de Mito willen houden raad ik je aan om eens contact op te nemen met www.125cc.nl, zij zijn gespecialiseerd in 125cc 2-takt motoren en leveren ook zuigers die heel wat goedkoper zijn dan de originele (bij een Aprilia RS125 scheelde dit meer dan €100,-).

Ik zag trouwens afgelopen week ook een Mito bij het tankstation, leuke machines, maar onthoud dat het geen kilometer vreters zijn.
 
Op maandag 07 april 2003 17:56 schreef Ceebee400Tee het volgende:Ik zou maak een tweetaktzuigerboom gaan planten als ik jou was Webwindow ;)
God, ik las 'tweetaktzuigerbom', had echt zoiets van, wtf slaat dit op? :) hahahah rofl :+

maaruh jah 2T is slijtage gevloelig, daarvoor krijg je wel veel vermogen terug, dus sjah tis keuze die je maakt :) en kosten van een zuiger valt wel mee... 15000 zuiger vervangen, dan zou ik bij 7500 ofzo zuigerveren ff nakijken, die zijn dan ook wel gaar lijkt me :)
 
mijn neef heeft ook zo'n Mito. Staat nu al enkele weken bij de motorzaak te wachten op onderdelen.... kosten geschat op 500 euro! echt gaaf zo'n tweetakt!

offtopic: jij komt toch uit Alblasserdam? werk je in Dordt? ik kom regelmatig een bestuurder van een rooie mito tegen op de brug bij Dordt. Ken je overigens Patricia met die gele Mito ook uit Alb'dam?

 
mijn neef heeft ook zo'n Mito. Staat nu al enkele weken bij de motorzaak te wachten op onderdelen.... kosten geschat op 500 euro! echt gaaf zo'n tweetakt!

Weet ik, staat bij korteland motoren, daar ben ik twee weken geleden voor voorvoorkkeerringen geweest. Ik heb ook een clignoteur besteld 6 weken geleden. Toen werd mij verteld dat er ook al een andere Mito stond die op onderdelen wachtte. Die nog steeds niet binnen waren.
Ik rij nu dus al 6 weken met regelmatig weigerende richtingaanwijzers, jammer hoor! T'is wat dat Italiaanse spul 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan