Om de hoeveel km een onderhoud

Philippe

MF'er
8 feb 2002
83
0
België
Beste forumers,

Ik zou graag eens weten om de hoeveel km ik een klein onderhoud moet doen en om de hoeveel km groot onderhoud? Want ik rijdt nog niet lang met mijn motorfiets en zou mijn onderhoud zelf willen doen.

Groeten Ph, ;)
 
Koop het werkplaatsboek van je motor, daar staat precies in wanneer je wat moet doen. In elk geval is het ongeveer standaard om om de 6000km je olie te verversen, per 12000km je olie + oliefilter, maar doe maar altijd bij ELKE verversing gewoon een nieuwe filter, die dingen kosten haast niets. Daar moet je niet op bezuinigen. Voor de rest valt er nog zat te verversen en te vervangen, bijv tandwielen, ketting, remvloeistof enz. enz. dus zo\'n boekkie kopen is zo slecht nog niet ;)
 
Ik zelf vind het onzin om bij 6000 km olie te verversen, die kan makkelijk 10000 km mee.
Ik kan me voorstellen dat Fabrikanten dat wel voorschrijven, maar dat heeft er meer mee te maken dat de meeste motorrijders heel weinig km\'s rijden en op die manier wordt de olie ververst voor het oud (uitgezakt) is
 
Ik zelf vind het onzin om bij 6000 km olie te verversen, die kan makkelijk 10000 km mee.
Ik kan me voorstellen dat Fabrikanten dat wel voorschrijven, maar dat heeft er meer mee te maken dat de meeste motorrijders heel weinig km\'s rijden en op die manier wordt de olie ververst voor het oud (uitgezakt) is

Omdat ik me fiets best zwaar belast, houd ik lekker die 6000 km intervallen aan. Vorig jaar zelfs al een kleine beurt na 4500 km laten doen, had toen in de daaropvolgende week een weekendje monza en een circuit dag in \'t vooruitzicht.

Liever te vroeg dan te laat.
 
sja...ik zit daar ook een beetje mee in twijfel...volgens mij als je oliepeil goed bijhoudt moet je toch makkelijk 10.000km met olie doen?

waar kan je dat soort boeken trouwens kopen altijd handig om te hebben namelijk?

ik heb me fiets nu 1 maand...en ik heb 3000km gereden... moet ik om de 2 maanden olie verversen...HALLO dat is €50,- elke 2 maanden...die is gek <= :j
 
Laatst bewerkt:
Je kan je motor wel zwaar belasten, maar je olie raakt echt niet gauw vervuild of \'versleten\'
Bijv. de nieuwste generatie vrachtwagens (300-500pk) worden ook zwaar belast, maar de olie hoeft pas volledig te worden ververst na 180.000 KM!
 
Mijn oude cbr600 (ja die van 700 euro) had 115.000 km gelopen zonder echt olie te gebruiken.(1:8000) Ik verving vroeger toen ik er zomeravondcompetitie mee reed 2x per jaar m\'n olie (om de 10.000 km) Daarna 1x per jaar (om de 20.000 km) Ik heb altijd shell vsx half-sybthetisch gebruikt. Het blok loopt nog steeds als een zonnetje. Als je maar regelmatig \'lange\' stukken rijdt. Ook beter voor je akku, mijne ging 10 jaar mee!
 
Je kan je motor wel zwaar belasten, maar je olie raakt echt niet gauw vervuild of \'versleten\'
Bijv. de nieuwste generatie vrachtwagens (300-500pk) worden ook zwaar belast, maar de olie hoeft pas volledig te worden ververst na 180.000 KM!
Dat is een wereld van verschil! Een vrachtwagen rijdt over het algemeen een redelijk constante snelheid voor een lange tijd. Met je motor rijdt je veel kortere stukken met een hoger toerental en veel wisselende belasting.

6000 km (laat zeggen gem. snelheid 80 km/h) is zo\'n drie dagen. Zou betekenen dat er aan boord van de schepen waar ik op vaar elke drie dagen een nieuwe vulling in zou gaan (50.000 liter). Oftewel geen appels met peren vergelijken.
 
Bij mij is en blijft het gewoon zo rond de 6000km (tenzij ik een andere motor heb en het daar bijv. 10.000km bij is), en als ik daar niet aan toe kom, gewoon elk jaar bij een winterbeurtje. Liever iets vaker de olie verversen, dan met ouwe troep rondrijden. Voor het geld hoef je het niet te laten...
 
en joris rijd 1000km per jaar?
de mooi weer rijder....???

om de 2 maanden ga ik geen 125 piek aan olie uit geven....dat is 725 gld per jaar alleen aan olie...

en dan nog ff over de achterbandjes lullen...als ik vet zou hakken met die bt010 gaat ie 3000km mee...dat is dus 1 band per maand...x 400gld. is dus 12x400=4800gld banden...

en dan heb ik het nog niet over brandstof/afschrijving en verzekeringspremie, onderhoudsbeurten,en onderdelen vervangen...

dus joris.....maak je maar niet druk ik betaal al genoeg...en probeer wat langer met de spulletjes te doen...ZO>.....ik heb gesproken :)

Als jij dat te duur vind, moet je minder motor gaan rijden. Veel motorrijden kost nu eenmaal geld ... veel geld.
 
en joris rijd 1000km per jaar?
de mooi weer rijder....???

om de 2 maanden ga ik geen 125 piek aan olie uit geven....dat is 725 gld per jaar alleen aan olie...

en dan nog ff over de achterbandjes lullen...als ik vet zou hakken met die bt010 gaat ie 3000km mee...dat is dus 1 band per maand...x 400gld. is dus 12x400=4800gld banden...

en dan heb ik het nog niet over brandstof/afschrijving en verzekeringspremie, onderhoudsbeurten,en onderdelen vervangen...

dus joris.....maak je maar niet druk ik betaal al genoeg...en probeer wat langer met de spulletjes te doen...ZO>.....ik heb gesproken :)

De voorbandjes niet te vergeten :+
 
Als je de onderhoudsbeurten te duur vind, kun je het gewoon zelf doen, olie+filter, luchtfilter, bougies, voorvorkolie vervangen is niet zo moeilijk, staat in een onderhoudsboek meestal goed beschreven, dat geld van een boek haal je er na een beurt dik uit ! Je kunt ook i.p.v. de rond de 15 euro kostende super olie ook wat goedkopere semi-synthetische olie van rond de 8 a 9 euro nemen is nog steeds van een prima kwaliteit !
 
waar kan je dat soort boeken trouwens kopen altijd handig om te hebben namelijk?

Kan je gewoon bij de dealer halen maar ik ben bang dat jouw fiets te nieuw is om er al een boek van te hebben. Duurt meestal wel 4 a 5 jaar voor zo\'n boek er is nadat het type is uitgekomen. Wie weet komt er een dit jaar voor je :?
 
Op dinsdag 19 februari 2002 14:44 schreef Fastnappie het volgende:
en joris rijd 1000km per jaar?
de mooi weer rijder....???

Je hebt op alle punten gelijk:
1) in 2002 tot nu toe 1000 km.
2) en alleen met mooi weer, kheb dit jaar nog geen druppel regen gezien met de motor.

ff zonder dollen. Vorig jaar heb ik 18k km gereden, dit jaar zal ik ook wel tussen 15k en 20k km uitkomen. Toen ik m\'n motor kocht had ik de keus tussen m\'n huidige en een \'98-er ZX-6R. Heb toen voor de \'96-er gekozen omdat ik wist dat rijden veel geld zou gaan kosten. Heb 1x uitgerekend wat dat motorrijden me in 2001 gekost heeft. Het bedrag was vrij hoog, dus ben het maar snel weer vergeten.

Mijn mening is dat zelf sleutelen de enige manier is om op onderhoudskosten te bezuinigen. (Tenminste als je een goed sleutelaar bent, anders maak je meer kapot dan je lief is)

Over achterbandjes, probeer een BT020, schijnt dat de grip voor straatgebruik ruim voldoende is (ook op klaverbladen). Heb er geen ervaring mee, maar het wordt verteld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan