om de hoeveel KM welke vervanging?

arjan425

Die hard MF'er
18 jan 2009
387
0
beste mede fiets liefhebbers
ik ben in de markt voor een begin motortje en
ik zag een prachtige motor maar met al 50.000km op de teller

heeft een motor na dat aantal Kilometers echt veel onderhoud nodig als er gewoon normaal mee gereden is en pak weg al 15 jaar oud is?
Ik zocht ook een schema met wat je bijv. moet vervangen / verversen na 500km of 1000km ect ect ect als iemand die heeft rondslingeren op de computer of in zijn hooft kan iemand die hier posten? ;)

Arjan. :]
 
Misschien wel handig erbij te vermelden om welke motor (merk en type) het gaat aangezien dit per motor verschilt.
Gemiddeld genomen zit het olie verversen op iedere 6000Km en het oliefilter iedere 12000Km maar ik sla het bij 6000 over en doe beiden iedere 10000Km.
Luchtfilter zal gemiddeld rond de 20000Km zijn.
Ketting afhankelijk van je rijstijl het het onderhoud (iedere 500Km smeren en bij nat weer iedere 250Km)
Bougies is te verschillend voor een gemiddelde te noemen maar was bij de ZXR 12000Km en volgens mij bij de VFR 18000 maar dat moet ik nog nakijken omdat ik deze nog maar 5000Km heb.
Banden ook weer afhankelijk van je rijstijl en de banden die je fijn vindt (vraag daar maar niet na want dat is een eeuwige discussie hier op het forum :+ (gebruik daarvoor maar een de zoekfuntie voor de grap :P )
En dan heb je nog het kleppenstellen wat ook weer erg verschillend is en ook bij veel motoren volgens het boekje vaker nodig dan in de praktijk zolang je hem rutig warm rijdt (maar dat is mijn mening)
 
Het best kun je op zoek gaan naar het werkplaatshandbook van de motor.
Zeker als je de geschiedenis niet kent van de motor qua onderhoud, is het belangrijk om alles goed na te lopen.

Ik zou luchtfilter ff nakijken of die vies is, evt schoonmaken of een nieuw luchtfilter erin.
Ook de motoroldie desnoods compleet vernieuwen incl. het oliefilter.
Bougies zou ik ook vernieuwen.

Banden ff nakijken hoe het profiel is. Evt. ook vernieuwen.
Remvloeistof vernieuwen en evt. carburateurs ultrasoon laten reinigen.

Het hoeft echt niet allemaal, maar als je het kan veroorloven dan weet je zeker dat vanaf nu dat al gebeurd is.
En de motor zal er een stuk fijner mee rijden.

Ik weet niet hoe oud de motor is, maar check ook de schokbrekers op olielekkage.
Is het een motor met ketting of cardan aandrijving ?
Bij cardan de cardanolie vernieuwen.
Bij ketting de slijtage aan de tandwielen en de ketting controleren, en zeker ook kijken of de ketting goed onderhouden is geweest.
De kettingrollen mogen niet glimmen dan ben je al te laat met onderhoud (en slijt erg snel).
Suc6
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan