om de hoeveel km's olie vervangen?

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.064
513
breskens
Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan het niet vinden. Om de hoeveel kilometer vervangen jullie de olie? Er werd mij om de 5000 km's aanbevolen, maar is dat niet wat snel? Ik gebruik half synthetische olie in m'n GPZtje.
 
Bij mij staat er in het boekje om de 10.000 km, maar iedereen (dealer, MF'ers,...) zegt dat om de 5.000 km beter is voor een Duc. En aangezien ik hem nog vele km in orde wens te houden geef ik liever die 50 euro meer uit als mijn blokje er langer door gaat leven.
 
Het kan wel eens gebeuren dat je bij een motor van 17 jaar oud het onderhoudsboekje er niet meer bij hebt, anders had ik er wel in gekeken. Niet iedereen verdient al kapitalen om met een nieuwe motor te kunnen rondrijden :(
flipa.gif
 
Bij mij staat er in het boekje om de 10.000 km, maar iedereen (dealer, MF'ers,...) zegt dat om de 5.000 km beter is voor een Duc. En aangezien ik hem nog vele km in orde wens te houden geef ik liever die 50 euro meer uit als mijn blokje er langer door gaat leven.
Dat klinkt bekend, mijn handleiding zegt ook 12000 (meen ik) en de dealer adviseert 6000. Goed dan verdient hij wel weer geld, maar ik speel liever op zeker en volg zijn advies.
 
Het ligt er helemaal aan hoe jij je motor berijd.
Kleine stukjes of lange ritten ik denk dat de meeste motorijders per jaar
ongeveer 6 a 7000km rijden dus een keer per jaar je olie vervangen lijkt me prima
je filter kan om de 2 olieverversingen.De olie van tegenwoordig is heel goed en kan lang mee.
 
Gemiddeld moet het om de 6000km. Daarnaast moet je de oliefilter om de 12.000km vervangen, maar dat doe ik ook altijd om de 6000km. Kost toch maar 10 eurootjes ofzo. Als je daar om verlegen zit, kan je beter weer gaan fietsen ;)
 
Bij mijn vorige motor moest dat volgens het boekje om de 6.000km. De dealer vond dat ik beter elke 3.000km kon terugkomen om mijn geld daar achter te laten.
Toen de garantieperiode gedaan was, heb ik de olie voortaan elke 6.000km ververst. Met die GSX600F heb ik 117.000km gedaan, en die heeft nooit olie verbruikt.
Mijn Bandit 1200 moet ook volgens het boekje om de 6.000km verse olie krijgen. Maar ik laat die 10.000km zitten, en nu, na meer dan 118.000km is die nog prima in orde.
 
5 a 6 duizend is normaal met de huidige motoren.... En waar hebben we het eigenlijk over? Een hobby kost geld, en je verwacht toch wat langer plezier te hebben van je bike lijkt mij.

Maar je hebt ook mensen die slaan "gewoon" even een grote beurt over, en die klagen dan als het stuk gaat... :)
 
ooit van INTERNET gehoord?
Ik maak NU toch ook gebruik van INTERNET en waarom heb je dan eigenlijk naar het topic gekeken als je er toch niet serieus op wil reageren, uit de titel blijkt duidelijk waar het om ging, zeg dan niks.
Dit topic had je toch ook wel ergens in een boekje kunnen vinden en je vraagt het toch ook op het forum: wat te doen met benzine tijdens de winterstop? Hoop dat we het hier bij kunnen laten, want ik vind het nergens over gaan.
 
Ik maak NU toch ook gebruik van INTERNET en waarom heb je dan eigenlijk naar het topic gekeken als je er toch niet serieus op wil reageren, uit de titel blijkt duidelijk waar het om ging, zeg dan niks.
Dit topic had je toch ook wel ergens in een boekje kunnen vinden en je vraagt het toch ook op het forum: wat te doen met benzine tijdens de winterstop? Hoop dat we het hier bij kunnen laten, want ik vind het nergens over gaan.

Hulp KUN je krijgen, maar je moet er NOOIT op rekenen...
 
Op woensdag 03 september 2003 15:36 schreef Priller het volgende:Na 10 draaiuren, +/- 500 km.quote:
"After every practice or race"

Kuch kuch, 10 draai uren?? Even kijken, gemiddelde snelheid, circuit mischien 140 kmph(weet ik veel, doe ik nooit) bij veel snelweg rijden 90 kmph en toeren hooguit 60 kmph.

Dan wil je serieus zeggen dat je al na max 1900 kilometer de olie vervangt. Dure fiets heb jij dan.

Mijn fiets krijgt om de 10000 - 12000 km nieuwe olie. En dan ook niet eens dure speciale olie. Maar goed over olie raakt men hier nooit uitgepraat, zoveel mensen zoveel meningen.

Voor diegeen die vragen gaan stellen, het is een transalp, (geen high performance engine dus, eerder model tractor) loopt vooral op snelwegen en dan meestal 30-45 minuten achter elkaar. Alles komt dus goed op temperatuur. Verder krijgt ie minerale AUTO olie, en nee de koppeling werkt nog perfect.

Maar ik geef geen garanties als er iets de soep in draait.
 
Op donderdag 04 september 2003 15:29 schreef ascii het volgende:Kuch kuch, 10 draai uren?? Even kijken, gemiddelde snelheid, circuit mischien 140 kmph(weet ik veel, doe ik nooit) bij veel snelweg rijden 90 kmph en toeren hooguit 60 kmph.

Dan wil je serieus zeggen dat je al na max 1900 kilometer de olie vervangt. Dure fiets heb jij dan.

Snelweg kom ik niet... dus na max 600 km gaat de oude olie eruit en de nieuwe erin. Telkens zie ik het gaasje (filter) volzitten met kleine schilfertjes en is de olie grijzig.
En ik koop liever 15 liter olie per jaar a 150 euro (er gaat maar 1,5L in) dan dat ik elk jaar met een reparatie zit van tig euro omdat de bigend is vast gedraaid.

Maar ik heb dan ook geen toerfiets maar een wedstrijd fiets. in het boekje staat toch echt "after every practice" maar dat gaat me net wat tever.
 
5 a 6 duizend is normaal met de huidige motoren.... En waar hebben we het eigenlijk over? Een hobby kost geld, en je verwacht toch wat langer plezier te hebben van je bike lijkt mij.

Maar je hebt ook mensen die slaan "gewoon" even een grote beurt over, en die klagen dan als het stuk gaat... :)

Voor mij is het gewoon een vervoersmiddel hoor, niet echt een hobby....dat het dan ook nog eens leuk is is mooi meegenomen. Mn motor wordt fatsoenlijk onderhouden en op sommige dingen (remmen e.d.) MOET je gewoon niet besparen. Maar als het met het zelfde resultaat voor minder geld kan - waarom niet? 2 of 4 keer olie wisselen op een jaar scheelt toch al snel 100 pleuro's...
 
Snelweg kom ik niet... dus na max 600 km gaat de oude olie eruit en de nieuwe erin. Telkens zie ik het gaasje (filter) volzitten met kleine schilfertjes en is de olie grijzig.
En ik koop liever 15 liter olie per jaar a 150 euro (er gaat maar 1,5L in) dan dat ik elk jaar met een reparatie zit van tig euro omdat de bigend is vast gedraaid.

Maar ik heb dan ook geen toerfiets maar een wedstrijd fiets. in het boekje staat toch echt "after every practice" maar dat gaat me net wat tever.
Euhm 2 takt boite olie is een beetje anders als gewoon 4 takt motor olie , zeg er effe bij dat je over een 2 takt spreekt aub :P
 
Voor mij is het gewoon een vervoersmiddel hoor, niet echt een hobby....dat het dan ook nog eens leuk is is mooi meegenomen. Mn motor wordt fatsoenlijk onderhouden en op sommige dingen (remmen e.d.) MOET je gewoon niet besparen. Maar als het met het zelfde resultaat voor minder geld kan - waarom niet? 2 of 4 keer olie wisselen op een jaar scheelt toch al snel 100 pleuro's...
:? doen mensen echt hun moto binnen om olie te vervangen ?
Goeie moto olie kost 6 euro per liter , olie filter kost 10 euro ofzo , en is echt wel iets dat je zelf kan doen ...
 
:? doen mensen echt hun moto binnen om olie te vervangen ?
Goeie moto olie kost 6 euro per liter , olie filter kost 10 euro ofzo , en is echt wel iets dat je zelf kan doen ...

Heb niet gezegd dat ik de moto binnen doe om de olie te verversen!!!!! Sterker nog, moto heeft tijdens mijn houderschap nog nooit de binnenkant van een dealer-werkplaats gezien. Doe al mn onderhoud zelf...weet je tenminste zeker wat er gebeurd is!

Voorbeeld was alleen maar om aan te geven dat de uitspraak "het is een hobby - dus het mag geld kosten" niet voor iedereen geldt. Wat moet dat moet, maar de rest valt toch vaak op te besparen.
 
Kawasaki adviseert nieuwe olie na elke 6000 km. Als je er veel mee rijdt kan deze interval best wat opgerekt worden (circa eens per 10.000 km), evenals de periodieke beurten.

Als een motorfiets nieuw is, verwissel dan de olie in ieder geval bij de eerste 1000 en 6000 km-stand, in verband met het inlopen van het motorblok en de daarmee gepaard gaande vervuiling van de olie (slijpsel e.d.).

De relatief korte intervallen zijn geboren uit het idee dat de 'gemiddelde' motorrijder niet meer dan tussen de 3000 en 6000 km per jaar rijdt. Zo komt de motorfiets in ieder geval eens per jaar voor onderhoud en controle bij de dealer.

Aldus de wijsheid van mijn motordealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan