ombouw cardan naar ketting

yamahawim1969

Rookie
30 sep 2020
4
0
hoi allemaal

is het mogelijk om de cardanaansluiting bij het blok om te bouwen naar een ketting of riem bij een virago 750 1982

greets wim
 
is het mogelijk om de cardanaansluiting bij het blok om te bouwen naar een ketting of riem bij een virago 750 1982

En waarom zou je dat in hemelsnaam willen ?
Cardan heeft vele voordelen (geen gesmeer bv); en als je de typische cardan reacties niet aanstaan, kun je beter de Virago verkopen, en een andere fiets met ketting kopen.

Ik zeg uiteraard niet dat het niet kan; alles kan.
 
BigTwin192-1.jpg
BigTwin192-2.jpg
BigTwin192-3.jpg
 
hoi allemaal

is het mogelijk om de cardanaansluiting bij het blok om te bouwen naar een ketting of riem bij een virago 750 1982

greets wim

Het is mogelijk.

Het zal een erg ingrijpende operatie worden..... je moet echt goed weten waar je mee bezig bent en als je technische kennis toereikend is om het aan te kunnen dan zou je er niet aan beginnen, denk ik.
 
Als je een motor andersom wilt laten draaien moeten dan niet de nokkenassen qua profiel gespiegeld worden en de nokkenasketting spanners naar de andere kant van de cylinders verplaatst worden?
 
Gewoon omdat ik een nieuwsgierig mens ben:
Het normale voor-kettingwiel zal dan vervangen moeten worden door een conisch tandwiel voor de haakse overbrenging.
Als het daarmee corresponderende tandwiel achter de bakas geplaatst wordt ipv daarvoor, dan klopt de draairichting toch weer?
Je kan 2 haaks op elkaar staande tandwielen op 2 manieren realiseren: lopend op de voorkant of achterkant van het haakse tandwiel)
Toch? (zoekt dekking)
(met excuses voor de mogelijk onnozele content)
 
Gewoon omdat ik een nieuwsgierig mens ben:
Het normale voor-kettingwiel zal dan vervangen moeten worden door een conisch tandwiel voor de haakse overbrenging.
Als het daarmee corresponderende tandwiel achter de bakas geplaatst wordt ipv daarvoor, dan klopt de draairichting toch weer?
Je kan 2 haaks op elkaar staande tandwielen op 2 manieren realiseren: lopend op de voorkant of achterkant van het haakse tandwiel)
Toch? (zoekt dekking)
(met excuses voor de mogelijk onnozele content)

volgens mij heb jij de titel van rechts naar links gelezen :z

Voor de rest klopt het wel wat je zegt
 
Als je een motor andersom wilt laten draaien moeten dan niet de nokkenassen qua profiel gespiegeld worden en de nokkenasketting spanners naar de andere kant van de cylinders verplaatst worden?
Goeie vraag, waarschijnlijk wel omdat de verbouwer (Maas) het achteraf pain in the ass vond. Eén keer maar nooit weer.

Bestaande nokkenassen kun je wel verslijpen maar of spiegelbeeld ook haalbaar is?
Spanners verplaatsen zal ook niet zo één twee drie gaan.
En ik vraag mij af hoe het dan met de slepers kan/moet.

Nu is het wel de vraag wat de configuratie is van een nokkenas uit de jaren 80.
Het zou ook kunnen dat de nokken standaard laten en wel de draairichting omkeren, weinig invloed heeft op de prestaties.
 
Vorig jaar weer over gestapt van cardan naar ketting... en dan weet je ineens weer waarom je liever een cardanfiets had.....

Het is op zich ook weer niet heel veel werk zo'n ketting, maar cardan is gewoon rijden en klaar...
 
Voor er een hel discussie ontstaad hoe je een blok andersom kan laten draaien is naar mijn idee belangrijker om te weten of dat blok waar het om gaat ook daadwerkelijk andersom draad tegenover een ketting fiets .
Oftewel hoe is de cardan aandrijving op dat blok uitgevoerd kan namelijk gewoon een extra tandiel set tussen uitgaande as en kegeltandwielen zitten dat dat omdraaien regelt of dat zoals al opgemerkt is dat het kegeltandwiel aan de kant van de krukas zit inplaats aan de kant van de achterbrug waar van uit gegaan wordt
 
Gewoon omdat ik een nieuwsgierig mens ben:
Het normale voor-kettingwiel zal dan vervangen moeten worden door een conisch tandwiel voor de haakse overbrenging.
Als het daarmee corresponderende tandwiel achter de bakas geplaatst wordt ipv daarvoor, dan klopt de draairichting toch weer?
Je kan 2 haaks op elkaar staande tandwielen op 2 manieren realiseren: lopend op de voorkant of achterkant van het haakse tandwiel)
Toch? (zoekt dekking)
(met excuses voor de mogelijk onnozele content)
Dit is wel een zeer cryptische vraagstelling.

Een cardanfiets heeft dacht ik altijd een tegengestelde draairichting vergeleken met eentje met een kettingaandrijving.
Bij de Honda zat de dat dan een breder achterwiel in de weg dus die moest weg.
En dan moet je de draairichting omkeren.

Hoe het exact bij een Virago zit weet ik niet maar de constructie lijkt mij nagenoeg hetzelfde.


Edit: Hmmm, Guzzi heeft wel een punt hier.
 
Verwacht op de kleine aantallen die met een cardan gemaakt zijn dat Honda er geen apart motorblok voor gemaakt heeft eerder een klein deel aanpast voor die cardan aandrijving
Er zitten inderdaad 2 tandwielen achter de koppelingskorf.
Van de krukas naar de versnellingsbak dus.

Maar ik weet eigenlijk niet of dit bij de kettingfietsen anders is.

Edit: maar het lijkt mij dat kettingfietsen deze 2 tandwielen ook achter de koppelingen hebben, voor de haakse overbrenging van de krukas naar de versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben steeds verbaasd van het gebrek aan verbeeldingskracht van mensen.
De TS stelt een vraag en hij krijgt als tegenvraag waarom...:? ?

De persoon die de waarom-vraag stelt moet in zijn motorkring weinig creatievenlingen hebben of goede sleutelaars.
Er is in de motorwereld zoveel creativiteit en geknutsel dat zich de vraag stellen, ze al half beantwoorden is.
Soms is er een pasklaar technische oplossing, maar dan moet je weer op zoek naar een ander gek project.:+


Ik heb dit nooit gedaan, maar ken minstens 2 mensen die een yamaha XS1100 en XS850 project hebben opgestart om er classic racers van te maken.
Daar wordt de pk-vretende cardans vervangen door kettingen.
Als je frans spreekt, geef ik de contactgegevens...

@ TS :
Misschien moet je het in die wereld eens gaan opzoeken.

Het elf project, Eric offenstadt met de but-racer, Nessie (een kawa project met 15 jaar voorsprong), goldwings die de 24h rijden, een supermotard die een 24h rijdt, vespa's die parijs dakar rijden,....
1000den voorbeelden.
Waarom doen die dat?
*O*

Het staat in mijn handtekening : het is maar een kleine stap tussen onnozel en subliem.
En onnozel doen, doet geen zeer. :Y (uit ervaring)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben steeds verbaasd van het gebrek aan verbeeldingskracht van mensen.
De TS stelt een vraag en hij krijgt als tegenvraag waarom...:? ?

De persoon die de waarom-vraag stelt moet in zijn motorkring weinig creatievenlingen hebben of goede sleutelaars.
Er is in de motorwereld zoveel creativiteit en geknutsel dat zich de vraag stellen, ze al half beantwoorden is.
Soms is er een pasklaar technische oplossing, maar dan moet je weer op zoek naar een ander gek project.:+


Ik heb dit nooit gedaan, maar ken minstens 2 mensen die een yamaha XS1100 en XS850 project hebben opgestart om er classic racers van te maken.
Daar wordt de pk-vretende cardans vervangen door kettingen.
Als je frans spreekt, geef ik de contactgegevens...

@ TS :
Misschien moet je het in die wereld eens gaan opzoeken.

Het elf project, Eric offenstadt met de but-racer, Nessie (een kawa project met 15 jaar voorsprong), goldwings die de 24h rijden, een supermotard die een 24h rijdt, vespa's die parijs dakar rijden,....
1000den voorbeelden.
Waarom doen die dat?
*O*

Het staat in mijn handtekening : het is maar een kleine stap tussen onnozel en subliem.
En onnozel doen, doet geen zeer. :Y (uit ervaring)
Het is ook mooi dat TS zo snel terug reageert als topicstarter 👍

Zonder flauwekul, hij zal zelf ook al wat rondgeneusd hebben, dus hij heeft al meer kennis dan de meesten hier.
Is even een aanname, misschien ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan