ombouw cardan naar ketting

yamahawim1969

Rookie
30 sep 2020
4
0
hoi allemaal

is het mogelijk om de cardanaansluiting bij het blok om te bouwen naar een ketting of riem bij een virago 750 1982

greets wim
 
Nee ik bedoel voor de draairichting aan de cilinderkant draait de as linksom en als die aan de kant van de achterbrug zit van de uitgaande as rechtsom
Dus links of recht van de uitgaande as dat was de discussie of het blok verkeerdom liep of niet als ik me niet vergist
Je zegt het goed.
De cardan as draait inderdaad tegengesteld aan de uitgaande as van de bak door de toegepaste kegeltandwielen.
Daarna krijg je weer 2 kegeltandwielen in de haakse overbrenging naar het achterwiel, die de draairichting weer omkeren. Yamaha XV750 VIRAGO 1982 (C) USA DRIVE SHAFT - buy original DRIVE SHAFT spares online

Dus het achterwiel heeft dan weer dezelfde draairichting als de uitgaande as van de versnellingsbak.
Of maak ik nu een denkfout?

Edit, (Ik zit er al de hele middag mee te emmeren)
 
Laatst bewerkt:
Niet alle cardanfietsen zijn hetzelfde. Ik heb vaker een XS1100 (cardan links, blok draait af fabriek andersom, spanner aan de voorkant) omgebouwd naar ketting, gewoon door de tussenbak te verwijderen en een een adapter te monteren met verlengde uitgaande as en ondersteuning.

alles 059.jpg


Idem voor een Kawasaki Z1000ST die ik al vaker naar ketting heb omgebouwd op dezelfde manier maar met de versnellingsbak van een Z900.

IMG_0195.JPG


Van de V65 weet ik dat RC Engineering destijds ook eentje heeft omgebouwd naar ketting en ook dat was een pain in the ass...
De Z1300 daarentegen draait normaal om maar heeft de cardan aan de rechterkant zitten a la BMW). Hiervan heb ik een kettingombouw gezien, dmv een extra haakse overbrenging achter het blok met een as van rechts naar links waar een tandwiel werd aangedreven.

kz13003.jpg


Maar bijvoorbeeld een Yamaha V-Max met cardan links en normaal draaiend blok heeft geen losse tussenbak die gedemonteerd kan worden. Ik weet dat Pascal Schlitz van Formula in Metz deze vroeger ook naar ketting ombouwde door het hele blok te demonteren, het cardangedeelte gedeeltelijk eraf freesde en er een kettingaandrijving aanschroefde of laste (weet ik niet meer, te lang geleden). Maar er zijn ook V_Maxen naar ketting omgebouwd door de bestaande uitgaande as te gebruiken voor het tandwiel..

maxresdefault.jpg


Je kunt dus eigenlijk alle kanten op, ligt eraan hoe graag je het wilt ... ;)
 
Laatst bewerkt:
Meest voorkomende probleem dat ik tegenkwam, bijvoorbeeld bij de XS1100 en Z1000ST: de te korte uitgaande as om er direct een tandwiel op te monteren. En bij de XS en de V-Max: de uitgaande as zit te ver voor het scharnierpunt van de swingarm waardoor je ketting de bovenkant van achterbrug raakt tijdens het rijden.
 
Ik zie dit nu pas....

Maar natuurlijk kan je een XV750 ombouwen naar ketting. Er is alleen geen standaard kitje voor te koop. En zoals eerder is aangehaald is het wel goedkoper om een Tr1 te kopen :t Die heeft meer power, en alvast een ketting. Maar is wel een heel andere motor. Dus eenTr1 blok in je XV750 frame toveren (achterbrug even meenemen dan) is veel eenvoudiger denk ik.

Draairichting van het blok maakt in de basis natuurlijk niet uit. Dat zou allemaal met een extra tandwiel op te lossen moeten zijn. Al draaien al die XV blokken wel lekker dezelfde kant op natuurlijk. Met of zonder ketting.

Verder zou ik het wel een heel goed plan vinden om toch die ketting ombouw te doen. Het is niet nodig... maar gewoon omdat het kan.

En als laatste is de vraag "waarom?" je het zou willen wel een doodoener, die mag wat mij betreft niet meer gesteld worden op MF ;) Of TS zou dan gewoon "daarom" moeten antwoorden.

Op viragotech is wel een meneer die het gedaan heeft op een XV750. Maar dat forum zoekt echt K met dikke P. en het eind van dat project is niet meer in dat topic terecht gekomen geloof ik....

Nou ja, tijd voor TS om eens wat meer duidelijkheid te geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan