ombouw frame, keuren RDW? Nee dus

bazuin96

Rookie
21 sep 2005
15
0
harderwijk
Ik wil van mijn motor een hardtail maken. Om het zekere voor het onzekere te nemen
heb ik bij de RDW gevraagd of hier een keuring voor nodig is.
DIT BLIJKT NIET NODIG TE ZIJN. Hieronder een kopie van het antwoord:
Geachte heer .......,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraag of de motorfiets opnieuw gekeurd moet worden als u van uw motorfiets frame een hardtail maakt.

Als de achterbrug met vering vervangen wordt door een vast gedeelte en de wielbasis wijzigt niet, dan hoeft deze aanpassing niet gekeurd te worden.

Het wordt door deze aanpassing ook geen zelfbouw. Zelfbouw is als u het gehele frame zelf maakt.

Dus geen aanpassing op het kentekenbewijs zolang de wielbasis niet wijzigt en geen zelfbouw.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW



--Original Message--
From: .......@sternauto.nl
Date: 7-3-2008 14:05:07
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

formID: 2000
Aanhef: de heer
Voorletters:......
Achternaam: ........
Email:.......@sternauto.nl
Adres: .......
Postcode: ......
Plaats: Harderwijk
Land: Nederland
Telefoon: .......
Kenteken:
Rijbewijs:
Opmerking: Goede middag,
Ik ben ik het bezit van een Suzuki Savage LS650 uit 1987. Ik wil van dit frame een hardtail maken, dus de achterschokbrekers verwijderen en het frame star maken aan de achterkant. Voor de rest blijft het frame en de motor orgineel.
Aan welke formaliteiten moet ik voldoen? Moet de motor opnieuw gekeurd worden, krijgt hij dan een "eigenbouw"
framenummer en een nieuw kenteken of alleen een aanpassing op het kentekenbewijs.
Wat zijn de kosten?
-------------------------------------------------------------------------------- :]
 
waarom zeg je in de titel "ombouw frame" en in je mailtje : "het frame blijft origineel"?

Dus niet echt ombouw, he.
Je vervangt de achterveren door een stuk staal, is niet mijn idee van een hardtail. Maar goed ieder zijn fiets.

Veel plezier met de verbouwing.
 
waarom zeg je in de titel "ombouw frame" en in je mailtje : "het frame blijft origineel"?

Dus niet echt ombouw, he.
Je vervangt de achterveren door een stuk staal, is niet mijn idee van een hardtail. Maar goed ieder zijn fiets.

Veel plezier met de verbouwing.
ik lees in zijn mail: '...voor de rest blijft het frame origineel'.. (dus op het achterste gedeelte/ de hardtail na ..). Lijkt me helemaal juist hoor :)

Je vervangt de achterveren door een stuk staal (zie foto).. is wat mij betreft toch echt een hardtail hoor..

full
 
Laatst bewerkt:
ik lees in zijn mail: '...voor de rest blijft het frame origineel'.. (dus op het achterste gedeelte/ de hardtail na ..). Lijkt me helemaal juist hoor :)

Je vervangt de achterveren door een stuk staal (zie foto).. is wat mij betreft toch echt een hardtail hoor..

[afbeelding]

In mijn opvattingen is een hardtail zoiets:

full


en niet een softtail met de veren vervangen door een stuk staal. Maar OK, wat ik een hardtail vind hoef jij niet te vinden.

Mij gaat het er meer om dat ts loopt te roepen dat ombouwen van het frame geen keuring behoeft terwijl dat helemaal niet is wat er in zijn mail (en de reactie erop) bedoeld wordt.

Of vind jij dat de veren vervangen door een buis gelijk is aan het ombouwen van een frame, want daar kunnen de meningen ook weer over gaan verschillen :)
 
Laatst bewerkt:
het punt dat het niet geheel een eigenbouw frame is, is natuurlijk discutabel
wanneer houdt het fabrieksframe op te bestaan en begint je zelfbouwframe?

is er een bepaald percentage van het orginele frame wat moet overblijven oid?
wat is daar voor regeling voor, voor het aanpassen van bestaande frames.
 
het punt dat het niet geheel een eigenbouw frame is, is natuurlijk discutabel
wanneer houdt het fabrieksframe op te bestaan en begint je zelfbouwframe?

is er een bepaald percentage van het orginele frame wat moet overblijven oid?
wat is daar voor regeling voor, voor het aanpassen van bestaande frames.

De regels zijn geheel niet duidelijk.
Ik wachte al 2 jaar op wat antwoorden maar kreeg steeds een ander (onzin) verhaal.

Uiteindelijk blijkt voor mijn project een geheel zelfbouwframe de oplossing te zijn.

Een motor waarvan het frame gedeeltelijk van een bestaand frame gemaakt is wordt dan (in mijn geval) gezien als fabrieksmatig gefabriceerd, en worden zware eisen gesteld wat betreft milieukeuring.

Bij een geheel zelfbouw gaat het om (natuurlijk) zelfbouw en geldt de millieueis niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan