ombouw mechanische KM-teller naar elektronische

icedevil

Die hard MF'er
10 jun 2005
847
0
ik hen nu een kilometerteller die met een kabel vanaf de naaf van het voorwiel naar de teller loopt, en met een naald zorgt voor de weergave van de snelheid.

nu wil ik een elektronische km-teller monteren. en dan niet alleen een elektronisch display. maar ook de aansturing is elektronisch.

de vraag is nu: is dit mogelijk? en waar haal ik het signaal vandaan.

het gaat om een Suzuki GS500E en daar wil ik deze tellerunit op plaatsen
full
 
Meestal hoort er bij zo'n teller ook een nieuwe opnemer. Dit is een magneetje op je wiel en een opnemer op je voorvork, met een kabeltje naar je teller. Afhankelijk van je wiel omtrek kan de teller afstand en snelheid uitrekenen.
 
bij mijn aprilia rsv zit er op het achterwiel een soort sensor
schijnt dat deze de bouten van de achter schijf teld en daarmee het omrekend naar km's er is pas nog een topic geweest met iemand die zelf dat aan het bouwen was weet alleen niet meer welke
 
Bij sommige motoren kun je een signaal bij de ontsteking wegplukken. Hoe dat precies werkt kan ik je niet vertellen.
Das meer voor een toerenteller...

Als je met je ontstekingssignaal je snelheid wilt berekenen, moet je ook nog voor iedere versnelling de totale overbrengingsverhouding weten én je moet weten in welke versnelling je motor staat.

Niet handig, dus.

Wat wel kan is een opnemer op de uitgaande as van je versnellingsbak (de as waar je voortandwiel op zit). Dat hebben de meeste moderne fietsen.
 
Das meer voor een toerenteller...

Als je met je ontstekingssignaal je snelheid wilt berekenen, moet je ook nog voor iedere versnelling de totale overbrengingsverhouding weten én je moet weten in welke versnelling je motor staat.

Niet handig, dus.

Wat wel kan is een opnemer op de uitgaande as van je versnellingsbak (de as waar je voortandwiel op zit). Dat hebben de meeste moderne fietsen.

Verrek, je hebt gelijk, ff niet goed opgelet :) Ontstekingssignaal is inderdaad voor de toerenteller.
 
ja, wat YamR zegt. je zal voor die electron. klok ook een electron. opnemer moeten zien te scoren. (maar waar en hoe?)

waarom trouwens een digitale km-teller, das toch zwaar klote aflezen? zet anders een hippe fietscomputer erop, et voila. O-)
 
OK. moet dus zo te zien gaan lukken. even zien wat er allemaal in het pakketje bijzit. en als het nodig apart zo'n censor kopen.

iedereen bedankt voor de reaktie
 
Aangezien dat nogal een dure sensor is zou ik eens proberen met een reed-contact en een magneetje. Een reed-contact is een contact dat schakelt zodra er een magneet in de buurt komt.http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wMTI0LmY1MTFlOTIxJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MjM0NjU2NTM4====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=8A&s_haupt_kategorie=ELEKTRONIK%3bBAUELEMENTE&p_searchstring=reed&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=1&p_back_template=pcat_suchergebnis_header&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10 (conrad link)

edit: heb net ff gekeken want ik vind het ook wel een mooi display *D . Volgens mij zit er een sensor bij.
 
Laatst bewerkt:
gisteren pakketje binnen gekregen :) en er zit idd een sensor bij, dus das al een zorg minder. en het werkt idd zoals een fietscomputer werkt. een magneet die meedraait met het wiel en die langs een sensor komt die dan een signaal afgeeft.

even een paar fototjes
full
 
de sensor. met een meegeleverd beugeltje om de sensor aan de voorvork te bevestigen. waarschijnlijk ga ik dit niet gebruiken. ik wil proberen om de sensor naar het achterwiel te brengen en dan in de houder van de remklauw te bevestigen.
full
 
met alle meegeleverde spagetti.
het bosje kabels wat rechts op de foto nog opgerold is, is voor alle (controle)lampjes. de andere kabels zijn o.a de voeding vanaf de accu zegmaar en massa. helemaal links is de sensor voor de KM-teller en daarnaast de gele draad is voor de toerenteller. die kan om de bougiekabel gewikkeld worden of direct op de bobine geplaatst worden

full


kortom het is een aardig compleet pakket. en hopelijk kan een leek op electronica-gebied zoals ik er zonder al teveel problemen uitkomen. en misschien maak van de werkzaamheden wel een 'how-to'. altijd handig voor ander personen die tegen dezelfde vragen aanlopen als ik.

iedereen tot zover bedankt voor de hulp. en als ik nog tegen problemen (en dus vragen ;) ) aanloop, weet ik jullie weer te vinden :Y
 
k'heb net zo'n tellertje op m'n Fighter staan, werkt prima die Acewell, waar moet je op letten : de gele draad, wanneer je die op je bobijn zet had ik na een km of 3-4 problemen, de bobijn viel gewoon uit,rond een bougiekabel wikkelen geeft niet echt een nauwkeurig signaal, k'heb dan m'n signaal van de Cdi geplukt en sindsdien loopt het goed. Voor de rest een kompleet tellertje dat prima z'n werk doet en behoorlijk wat functies heeft ! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan