Ombouw naar LED op MT09 2015

KevinMT09

Rookie
11 apr 2020
7
7
Goedenmiddag,

Ik heb vandaag op mijn yamaha MT09 sporttracker uit 2015, audi stijl (lopend licht) knipperlichten LED gezet.

per knipperlicht zit er een andere weerstand tussen.

op het moment dat ik mijn gevaren lichten aanzet knipperen alle lichten mooi langzaam en gaat het balkje volledig tot het einde.
Doe ik mijn richting naar een kant aan dan gaan de lichten aan die zijde snel knipperen en maar de halve balk.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Die weerstanden heb je niet nodig bij dit type richtingaanwijzers.

Dus, weerstanden er uit halen en het relais doorverbinden, dan zou het goed moeten werken.
 
Hoe kan het zijn dat mijn gevarenlichten wel gewoon werken zoals ze zouden moeten doen? En als ik dan mn relais overbrug.... Werken de gevarenlichten dan ook nog gewoon?
 
Er zijn 2 types van die knippers in omloop. De ene werkt als een normaal knipperlicht, en heeft dus een relais nodig. Icm de weerstanden zouden die dan moeten werken, mits je de weerstanden juist hebt aangesloten. Een betere oplossing imo is het relais vervangen door een instelbaar of lastonafhankelijk relais.

Het 2e type heeft de loopfunctie ingebouwd, en heeft dus geen relais nodig. Bij deze moet je dus het relais overbruggen.

Welke jij hebt kan je makkelijk testen door er 1 rechtstreeks op de accu te houden. 1 keer "lopen" en dan aanblijven is het 1e type. Werkt ie zoals je zou verwachten, dus hij blijft "lopen" heb je het 2e type.
 
Normaal gesproken plaats je weerstanden om het relais te foppen, zodat de lampjes niet snel gaan knipperen.
Als ik het goed begrijp heb jij "loop" knippers, dus met een balkje wat steeds vol loopt.
Die hebben normaal gesproken geen relais nodig omdat ze niet knipperen, maar continu een cyclus uitvoeren.

Dus bij jouw installatie zouden de weerstanden en het relais komen te vervallen.

Waarom het op alarmlicht wel werkt kan ik niet verklaren.
 
Normaal gesproken plaats je weerstanden om het relais te foppen, zodat de lampjes niet snel gaan knipperen.
Als ik het goed begrijp heb jij "loop" knippers, dus met een balkje wat steeds vol loopt.
Die hebben normaal gesproken geen relais nodig omdat ze niet knipperen, maar continu een cyclus uitvoeren.

Dus bij jouw installatie zouden de weerstanden en het relais komen te vervallen.

Waarom het op alarmlicht wel werkt kan ik niet verklaren.
Omdat de belasting voor het relais dan 2x zo hoog is
 
Klinkt helemaal logisch inderdaad.... maar als ik het relais overbrug en de weerstanden ertussenuit haal, werken mijn alarmlichten dan ook nog?
Als je raw;s bedoeld zijn voor te werken zonder relais wel. je kan dat even testen door een raw aan te sluiten op de accu. Als hij dan netjes knippert heb je geen relais nodig. Alleen je indicatielampje zal oplichten zonder knipperen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan