Ombouw naar Twin spark uitvoering BMW R100 RT bwj 1979

ED28

MF'er
Donateur
5 sep 2022
65
14
Dilsen/Stokkem Belgien
Wie zou me dit probleem kunnen verduidelijken waarom de stroboscoop niet werkt op de bovenste bougiekabel rechtse cilinder maar wel op de rechtse cilinder onderkant en de linkse cilinder boven en onder ?? ook hetzelfde probleem bij plaatsing nieuwe module (bobine) . Bougies vonkt wel maar misschien niet krachtig genoeg om de stroboscooplamp te doen flitsen ??
Alvast bedankt voor de reacties .
 
Nee hoor, beide bobine vonken gelijk. In de inbouwhandleiding staat dat je de ontsteking wat later moet zetten als standaard. Een graad of acht bij 3000 toeren.
Heb je de bougies ook al gewisseld? Misschien heeft de links onder wel sluiting.
Ik heb ook een twinspark, ik heb de ontsteking op de normale manier afgesteld, want daar loopt ie het mooist op.

Ik heb er wat mee zitten klieren, want mij werd ook verteld dat de onsteking later zou moeten.
 
Ik heb ook een twinspark, ik heb de ontsteking op de normale manier afgesteld, want daar loopt ie het mooist op.

Ik heb er wat mee zitten klieren, want mij werd ook verteld dat de onsteking later zou moeten.
Als je twinspark gebruikt moet je een andere vervroegingscurve gebruiken. Ik heb het stationair tijdstip hetzelfde staan als normaal, dus op S op het vliegwiel. De maximale vervroeging moet later, ik heb die op 26 graden staan. Dat lukt niet met alleen de standaard ontsteking verdraaien, je moet dan een ontsteking gebruiken die dat kan. Silent Hectic, Sachse, Ignitec. Het mengsel wordt aan twee kanten ontstoken waardoor er eerder een volledige ontbranding is. Alle bougies vonken op het zelfde moment, dus hoe je de bobines verdeeld over de cilinders, boven of onder, links of rechts maakt niet uit.
Overigens vindt ik het nog steeds raar dat bij de ts de stroboscoop niet op alle kabels reageert. Op mijn BMW reageert ie wel op alle bougiekabels.
 
Als je twinspark gebruikt moet je een andere vervroegingscurve gebruiken. Ik heb het stationair tijdstip hetzelfde staan als normaal, dus op S op het vliegwiel. De maximale vervroeging moet later, ik heb die op 26 graden staan. Dat lukt niet met alleen de standaard ontsteking verdraaien, je moet dan een ontsteking gebruiken die dat kan. Silent Hectic, Sachse, Ignitec. Het mengsel wordt aan twee kanten ontstoken waardoor er eerder een volledige ontbranding is. Alle bougies vonken op het zelfde moment, dus hoe je de bobines verdeeld over de cilinders, boven of onder, links of rechts maakt niet uit.
Overigens vindt ik het nog steeds raar dat bij de ts de stroboscoop niet op alle kabels reageert. Op mijn BMW reageert ie wel op alle bougiekabels.
Spreek je uit ervaring? Ik weet wat het boekje zegt..

Ik heb hem terug gezet naar standaard, verloor te veel vermogen
 
Spreek je uit ervaring? Ik weet wat het boekje zegt..

Ik heb hem terug gezet naar standaard, verloor te veel vermogen
Ik denk dat uit het stukje dat ik schreef voldoende blijkt dat ik uit ervaring spreek. Ik heb een twinspark ontsteking op een BMW aangedreven zijspanracer zitten. Het laatste wat ik wil is vermogen verliezen. Mijn ervaring is dat we vermogen gewonnen hebben bij lagere toerentallen.
 
Ik denk dat uit het stukje dat ik schreef voldoende blijkt dat ik uit ervaring spreek. Ik heb een twinspark ontsteking op een BMW aangedreven zijspanracer zitten. Het laatste wat ik wil is vermogen verliezen. Mijn ervaring is dat we vermogen gewonnen hebben bij lagere toerentallen.
Tot zo'n 8 graden verlaten merk ik weinig verschil (van 34 naar 26 graden), maar als ik mijn ontsteking 12 graden verlaat, dan is het verschil heel duidelijk merkbaar.
 
Maar dan komt je ontsteking te laat te staan. En ik weet nog steeds niet wat voor ontsteking je hebt. Topvemogen zal je niet of nauwelijks winnen, wij hebben het vooral gedaan voor het betere oppakken en vermogen onderin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan