Ombouw remklauw EML1 zijspan

Het prijsverschil word grotendeels veroorzaakt door schaalgrootte en veel goedkopere arbeid. Niet zozeer door echt veel slechtere materialen, hooguit ruimere toleranties e.d. Maar meneer ali gaat wel een transport probleem krijgen en dat gaat in de prijzen verrekend worden ben ik bang; de prijs van een groupage container vanuit china is ruim vervijfvoudigd in de coronatijd
Ik zie dat die klauwtjes 16.50 verzendkosten hebben, een paar jaar terug was dat nog gratis of een symbolisch bedrag.
 
Hmm vind hier dus nog niet de oplossing voor het gezamenlijke probleem.
Ga binnenkort maar is experimenteren met m'n eigen probleem en kom in eigen(eeuwig durend topic) hierop terug.
Met fotos??? :?
Moet voor de nieuwe zomertocht van een paar maanden nu toch echt wel in orde zijn
 
Ach als je gaat zoeken bij de bekende motorslopers/onderdelen aanbieders kom jet achterremklauwen tegen van een tientje of twee van Brembo oa ( BMW K1100) zijn wat groter dan de bekende achterremklauw van Ducati maar hebben de zelfde vorm alleen met een wat grotere zuigers erin meen 38mm tegen over die van 32 van Ducati .
voorbeeld
 
Een kanenklare oplossing zal je denk ik niet vinden alleen hoe het opgelost zou kunnen worden .
Remklauw van een ander merk kan ook maar bedenk dat je nauwelijks naar die remklauw zal omkijken dus eentje waar de stof/vuil afdichting aan de buitenkant zit zou je voorkeur moeten hebben voor een betrouwbare werking .
Oja hou er wel rekening mee dat bij grotere remzuigers ook je remvermogen omhoog gaat maar ook meer slag bij het rempedaal komt
 
De voorklauwen van een K100 liggen bij bosjes op iedere straathoek, zijn ook enkele Brembo's.
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/onderdelen-bmw/m1599178341-k75-k100-onderdelen-opruiming
1651744664358.png
 
Die is een beetje aan de grote kant. Bij de zijspanwiel ophanging heb je niet zo heel veel ruimte. Bovendien zijn de plunjers een stuk groter dan van de P 05 en kan je daardoor weer in de knoei komen met de slag van de rempomp.
 
even voor de goede oorden Brembo P05 heeft 32mm zuiger erin zitten die van BMW is 38 mm dat is veel groter dan je zou verwachten van de 6mm grotere diameter in oppervlakte .

Ga ook eens kijken bij , nu ga ik vloeken op dit forum , scooter remklauwen met name die van 50 en 125 cc modellen
Die zijn vaak ook schijfremmen uitgerust en niet van die grote remzuigers
Bv
Deze
Let op dit is wel een Chinees ging me alleen dat daar ook een normale maat remklauw op zit .
 
Voorklauwen van de k100 is gewoon dezelfde P08 die Guzzi voor de grote modellen gebruikt (oudere Tonti's) die zou ik persoonlijk niet snel in het bakwiel monteren, ze zijn een stuk groter en ik denk echt dat het veel te hard gaat remmen.
voor wie het wil proberen heb ik nog een hele bak met die dingen liggen afkomstig van mijn SP II en wat andere projecten. Moeten wel allemaal gereviseerd worden en de diverse rubbers zijn in varierende staat van ontbinding
 
Ik moet ook zoiets. Op mijn bak zit nu een Grimeca voorrem van een Zundapp. Ik wilde eigenlijk een achterrem van een BMW er op zetten, maar dat is een 08, dus eigenlijk te groot. Nu ben ik tamelijk eigenwijs, maar het argument van 3Wheel gaat wel op.
 
En een reduceer er tussen?
Dat kun je er nog wat aan draaien met of zonder lading, als je dat zou willen.
Ik dacht dat een standaard reduceerklep zo'n 60% terug kan regelen. Ze gebruiken die vaak in rallyauto's.
Ik heb er al jaren eentje op de achteras van mijn bus. Die remt anders te hard als hij leeg is.
 
Ongetwijfeld kan dat.. maar dat is een flinke omweg om een klauw die eigenlijk fysiek te groot is toe te passen...
Ik vraag me ook echt serieus af of het in de velg past.. want de P08 is echt centimeters groter als de P05...
 
Je moet toch op een of andere manier de balans tussen zijspanwiel en achterwiel regelen
Hetzij met een mechanische balans tussen de pompen, hetzij met een remdrukregelaar.
De maat van de remklauw is helemaal niet zo belangrijk.
Een flinke remklauw kan de warmte goed kwijt en heeft flinke remblokken die lang meegaan.
En als je het heel simpel wilt houden dan is een flinke zijspanwielrem perfect.
Dan maak je die veel sterker dan de achterrem.
Die doet toch niks als het erop aankomt.
 
Kan makkelijk door een remklauw te gebruiken met wat kleinere zuigers dan die van een P08 .
Simpel en betrouwbaar dan welke mechanische mechanisme dan ook .
Wel jammer dat een P08 niet bruikbaar zijn daar deze wel erg goedkoop aangeboden worden van BMW gebruikt ( 25 euro)
Zo'n P05 kom je niet onder de 45 euro tegen of het is een Chinese variant of totaal uitgewoond .
 
Dank voor alle reacties.
Ik ga op zoek naar een P05 klauw.
Ook al in oud topic van 2008 "gezocht remklauw voor EML zijspan" wordt dit al genoemd.
Ombouw gedaan incl. schijf van V50.
Misschien dat er nog een reactie komt met foto van iemand die de ombouw al gedaan heeft.
Vergelijkbare remklauw, die er nu op zit, kun je ook nog kopen, ca. 25 a 30 euro.
Maar dat is geen verbetering natuurlijk.
 
Goede keus in mijn ogen nu net een P05
brembo-p05.jpg

Zo een maar dan zwart uit 1984 in bad gedaan nippel afgebroken door de eigenaar
Nu dus even geen één op de plank liggen die over is
nippel gaat er wel uit komen alleen die afgebroken linkse tap gaat wat meer werk kosten
 
Ik ga eerst voor het voorrem type.
Lijkt mij eenvoudiger pas te maken.
Bedankt voor het aanbod.
 
Misschien komende week als het gelukt is om die nippel eruit te krijgen
Gebruikt kom je tegen voor een tientje of vijf
1651930466542.png

Deze bv kost 40 euro maar daar komt nog 8 verzend koste bij
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan