Ombouw remklauw EML1 zijspan

Nadeel van het geheel vind ik de stijve opstelling. Dat is ook de reden dat de blokjes weg vreten. Er komt vuil bij en vast zit de zooi. Zelf heb ik een idee met een bewegende remklauw. Laat in eigen topic die wederwaardigheden weten
 
Lees vaak dat remklauwen die over penne glijden vaak vast staan door vervuiling .
Niet echt mijn idee om dat achter een zijspanwiel weg te werken .
Dat Brembo klauwtje zit de stof bescherming aan de buitenkant van de zuiger gelijk als de meeste remklauwen voor de koekblikken
wat een stuk beter is in mijn ogen maar je kijk natuurlijk wel door een rose bril _O-
 
20220505_102500-jpg.1757480

Remklauwtje van 1982 uitelkaar die rubbers links zijn de stofringen die in de groef vallen die aan de boven kant van de remzuigers zie zitten zoals je kan zien de remzuigers komen er schoon uit na al die jaren
 
Brembo heeft er ook een soort teflon coating op zitten. Ik heb nog nooit van die pitting gehad die ik met verchroomde zuigers wel ken.
 
Grootste voordeel van dat soort klauwtjes is dat ze NIET met glijpennen werken... maar er gewoon aan beide kanten van de schijf een zuiger zit...
Ook die kunnen uiteraard door extreme vervuiling vast gaan zitten... maar meestal remmen ze dan gewoon niet meer en blijven niet aanlopen
 
Nippel is eruit
IMG-20220511-143951-HDR.jpg



Moest wel vier pogingen doen om het te laten slagen .
Draad is niet beschadigt en de remklauw weer opgebouwd met nieuwe rubbers het enigste wat ik nog moet doen is testen of die andere nippel afdicht dan is die beschikbaar als daar interesse voor is
 
Ik zit er tegen aan te hikken om het ding van je over te nemen. Ik rij komende zondag naar Den Haag op en neer en zou even langs kunnen wippen. Kan je een inschatting maken van de maximale dikte remschijf die tussen nieuwe blokjes past?
 
Standaard is dacht 7mm maar de test plaat is nu 8 mm dik en daar was nog ruimt over met het plaatsen .
weet alleen niet of de blokken nog net zo dik zijn als nieuw .
Met nieuwe blokken veranderd het niet veel 8mm is max zonder aanpassingen Had nog een paar nieuwe in een achterremklauw zitten
 
Laatst bewerkt:
Tussenplaatjes maken was ik mee bezig met een P08 klauw. Maar daar liep ik tegen de binnendiameter van mijn wiel aan. Maar de zuigerdiameter van een P08 is ook teveel. Aangezien ik zondagmiddag langs Leotje ga om de diameter van mijn remschijf te verkleinen is het misschien wel te doen om gelijk de dikte dan ook aan te passen. De schijf is nu 9mm dat is voor motor klauwtjes teveel.
Ik zou het liefst een remklauw van een BMW GS nemen en dan de glijpennen verlengen. Helaas zijn deze klauwen rechts gemonteerd en draairichting gevoelig.
 
Okee hoor wel of je langs komt Maar een twee mm dik plaatje zit er zo tussen gemaakt is alleen maar een extra O ring voor nodig
In mijn P08 klauw moest een 3,25mm plaatje. Veel dunner gaat ook niet omdat je in het plaatje een kamertje moet frezen voor de O-ring.
 
1652720010360.png

Deze. De blokjes hangen aan een enkel pennetje. Aan de voorkant hangen ze vrij. Deze klauwen zitten rechts op de kardanklok gemonteerd.
Op het zijspanwiel zou hij dus tegengesteld draaien. Dan moet ik een klauw hebben van een R1200LC, die hebben de kardan aan de verkeerde kant.
Maar ik bedenk me nu net dat de klauw niet breder wordt als ik de pennen verleng. Dan moet ik nog de schijf afdraaien.
 
Ja, die van het plaatje hangt achter aan een enkel pennetje. De voorkant steunt tegen het huis. Als je hem dus achteruit laat remmen druk je met twee oortjes op dat pennetje.
1652721422256.png
 
Of je nu aan dat pennetje trekt of er tegen duwt? Zou dat nu echt zoveel uitmaken? Of drukt ie voornamelijk tegen de klauw en trekt ie niet aan de pen? Dat kan ik me ook niet zo goed voorstellen want dat zou de efficientie van de remwerking niet echt ten goede komen
 
Nee, voor de efficiente van het remmen zal het niet uitmaken. Maar in de normale richting dient het pennetje alleen om de blokjes omhoog te houden. De kracht wordt aan de andere kant op het voetje gezet. Monteer je hem achterstevoren moeten dat oortje en dat pennetje de kracht opnemen. Die zijn daar niet voor gemaakt en heb ik geen vertrouwen in.
 
Dat soort remklauwen worden ook aan de voorkant gebruikt bij diverse motoren dus een die voor jou zou werken moet niet alteveel moeite zijn maar zoals je opmerkte de brug er over voor het vaste remblok moet wel genoeg ruimte geven voor die dikke remschijf
 
Terug
Bovenaan Onderaan