ombouw tweetakt naar viertakt

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.744
54.358
Völlenerkönigsfehn Germany
Hallo motorsport vrienden,

Ik neem deel aan het ek shorttrack racing. En dat doe ik met een vier versnelling ktm 540cc tweetakt va n het bj 91. het zij met alle prestatie verhogende middelen die voor deze motorfiets voor handen zijn. Volgend jaar wil ik ook supermotard gaan rijden. En wil daarom de overstap naar viertakt gaan maken. Nou wil het fijt dat het type frame wat ik heb ook met een lc4 blok is uitgebracht. En ik dus zit te denken aan een ombouw van het motorblok. Vooral omdat het stuurkarakter mij wel aanstaat. (speciaal vering voor laten maken enz.)
Nu wil ik in beginsel van een 600cc uitgaan omdat daar de meeste cilinders van in de sloop zijn te vinden. (er zal zo nu en dan wel een ploffen)

Nu zijn mijn vragen:

zijn de bevestigings punten tot en met nu gelijk gebleven of wanneer is dat veranderd ?

Zijn de motorblokken inwendig anders geworden ?

zijn er verschillende versnellingsbakken ?

Wat valt er aan op te voeren of te veranderen ?

Is er ruimte om een 600cc cilinder groter te boren ?

en hoeveel kw is er max uit te halen ?
en hoeveel bij 620,640,660 ?

en heeft er iemand ervaring met toevoegingen door de brandstof ?
 
beetje moeilijk om te zeggen hoeveel kw eruit is te halen

kan dmv bigbore en stroker zelfs tot 700cc komen vanuit een LC4 600cc cilinder.
Verder weet ik ook niet veel specifieks van ktm :)

wat valt er aan op te voeren/veranderen:

snellere nokkenas (desnoods laten tunen)
bigbore cilinder.
HC zuiger
kop laten flowen
ander uitlaatsysteem
snelle carb (FCR of TMR ofzo)

zoiets...kan even niet meer bedenken...
 
ok er zijn dus wel mogelijkheden begrijp ik. En heb inmiddels ook al geld voor een 99 lc4 blok geboden en op een complete fiets heb ik ook een bieding gedaan. Dus ik denk dat ik inderdaad het plan tot uitvoer ga brengen.

Maar het blijft een lastige kwestie want ik heb inmiddels verschillende tunings bedrijfjes gebeld en er is eigenlijk niet een keer hetzelfde antwoord uitgekomen. Dat gaat van: waarom koop je niet gelijk een 520 sxs.
Of ze zeggen dat het niks wordt en proberen een fiets te verkopen die ze hebben staan.
Of ze zien het helemaal zitten. En als ik dan vraag wat en hoe ze het een en ander denken te gaan doen moet ik eerst het blok maar langs brengen. Dan vermoet ik dat het voor hen ook nieuw is en zij ook willen experimenteren

Daarom is dit forum natuurlijk super want dan kun je van de eindgebruiker horen hoe het zit. Daar voor al veel dank.

Als er nog iemand met een blok of onderdelen van een lc4 is dan hoor ik dat graag.
 
heb meerdere sets wielen en aangepaste vering van olings. en sponsoring op de bus en kleren enz.
verder ben ik helemaal niet zo merk gebonden. vroeger hat ik ook honda zoals op de foto te zien is. en daar was ik helemaal niet slecht over te spreken.
 
Zit de ketting niet precies andersom bij een tweetakt KTM ten opzichte van een viertakt? links/rechts?
 
Het blok waar je nu mee rijdt is eigenlijk in basis het gewone oude 500 blok zonder powervalve neem ik aan?
Het frame van een tweetakt 500 is heel anders dan een lc 4 frame trouwens.
Vanaf 87 tot en met 92 is het frame niet verandert eigenlijk (behalve net achterframe wat eerst van staal was en later van alu.)
Vanaf 93 is het verandert maar zijn de bevestigingen van het blok ongewijzigd gebleven tot en met de 620 blokken.(in de eerste jaren waren het 587 cc blokken)
In Paris Dakar reden ze met 680 cc maar groter zal ook nog wel kunnen neem ik aan?
Wat wil je nu precies gaan doen eigenlijk, want helemaal duidelijk is het me nog niet.
 
ketting zit nu ook rechts, en het blok is van zijspan 540 cc daarachter een cabarateur van een special. aangepaste kop andere krukas en zuiger. hgs uitlaat. enz.

de bedoeling is dat ik de overstap maak naar een viertakt en er het zelfde of meer vermogen uit kan halen. en dat wil ik graag met dit rijwiel gedeelte doen ivm extra sets wielen en aangepaste vering.

en dan is de makkelijkste weg een lc4 blok omdat die er in past

denk ik ?
 
Een LC 4 blok is toch veel hoger dan een 500 2T blok?
Het lijkt me sterk dat het past zonder lasapparaat en slijptol?
 
als dat inderdaad zo is kon het wel eens moeilijk worden. ik schat dat ik nu nog 15 cm speling tussen frame en kop heb.
 
Ik weet er niet zoveel van, maar wat ik wel weet is dat vanaf '93 de externe oliefilter verhuisd is. Bij mij ('91) zit die boven de kop, en hij is later naar een plek onder de carb verhuisd. Ik wil dat bij mij ook gaan doen, want dan kan ik een grotere tank plaatsen. Maar dat moet niet al te lastig zijn.

En trouwens, mijn '91 600 lc4 heeft maar 553 cc. En bij de grotere cilinderinhouden treden, geloof ik, veel meer trillingen op en lopen de blokken op zich minder mooi rond.
 
Dat microfilter zou ik er persoonlijk helemaal tussenuit halen, geeft vaak alleen maar ellende (is gewoon een rol wc papier in een aluminium huisje) en het inwendige filter doet z'n werk prima.
De nieuwere blokken hebben een balansas dus trillen alleen maar minder ondanks de grotere cylinderinhoud.
 
Dat geeft geen problemen om dat microfilter er gewoon uit te halen? Dat verplaatsen lukt ook wel, is alleen even een dag denk- en knutselwerk.
Tot nu toe heb ik nog weinig problemen gehad met het microfilter, behalve dat de afdichting van de deksels niet altijd optimaal is, en dan heb je een rijdende frituurpan...
Hoelang heb jij die microfilter al verwijderd dan? En om de hoeveel km verwissel je dan de gewone filter?
 
ik geloof dat er voor mij dus niets anders op zit dan een compleete lc4 uit het zelfde bouwjaar aan te schaffen. dan kan ik mischien de extra wielen en vering daar in gaan gebruiken.

maar als ik het nu goed begrijp dan is ktm met 553cc tot bj 92 gemaakt en toen de 587cc tot bj 87 ??

en de 553 zonder ballansas ?
en die 587 met ?
 
ik geloof dat er voor mij dus niets anders op zit dan een compleete lc4 uit het zelfde bouwjaar aan te schaffen. dan kan ik mischien de extra wielen en vering daar in gaan gebruiken.

maar als ik het nu goed begrijp dan is ktm met 553cc tot bj 92 gemaakt en toen de 587cc tot bj 87 ??

en de 553 zonder ballansas ?
en die 587 met ?
een 620 is er vanaf 93 (dacht ik)en heeft 609cc. De balansas hebben ze vanaf '97
Als je aan E.K.'s deelneemt is het dan niet beter gelijk een 525 te nemen ?
 
ja ik rij wel ek maar dan in de achterhoed, ik heb onvoldoende talent en geen budget van 25000 euro ter beschikking. dus het blijft een beetje lowbudget racing. maar dat geeft niet, wat ik er aan kan doen wil ik ook doen.

maar er barst er elke week wel een 520 uit elkaar en ik denk dat een lc4 blok sterker is.

ten eerste word de lc4 al met een lange slag geleverd en de 520 niet.
mijn kammeraat heeft ook een en die heeft de slag van zijn 520 sxs ook laten verlengen met als gevolg veel karterdruk. en nu is die vorige week geploft. en als ik zeg geploft dan bedoel ik ook echt geploft, er zit geen goed onderdeel meer in. 4000 euro schade, als hij alle aanpassingen weer wil laten doen.
hij overweegt nu weer een tweetakt blok. maar dat ter zijde.

en als ik naar het koppelingshuis van een lc4 kijk die is ook veel groter dan van een 520. en dat is in onze sport wel van belang.

maar ik gooi alle tips en adviesen op een hoop en aan de hand daar van neem ik een besluit. voorlopig staan alle opties nog open.
 
Als het je gaat om voor een redelijke prijs iets snel en betrouwbaars te bouwen zou ik gaan voor het LC 4 blok van voor de balansasmodellen.
Koppeling daarvan is ook beter dan van de nieuwere waar ze toen die net uit was erg veel problemen mee gehad hebben.
Volgens mij zijn daarvan ook de onderdelen gebruikt veel meer voorhanden.
En tunen van die blokken moet ook niet zo'n probleem zijn lijkt me?
Ik weet niet precies wat er allemaal voor te koop is maar ik denk dat Hattinger of Sommer er vast vanalles voor hebben?
 
Kijk daar kan ik wat mee, want ik heb met de tweetakt al zoveel kostbare experimenten uitgehaald. Deze manier scheelt een hoop proberen.

Ik zou willen proberen zoveel mogelijk pk’s te creëren en dan de machine soepel maken
(Volgens het reglement mag ik maar tot 700cc .)

Zou ook nog leuk zijn als er zich nog iemand meldt die de hele weg al bewandeld heeft. Maar misschien zijn die er wel niet.
 
Wat is dat shorttrack eigenlijk,
Ik heb een beetje gezocht mar kom alleen bij schaatsers uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan