Ombouwen in buitenland

Romka

Rookie
22 aug 2021
3
1
Goedemorgen,

Ik ben mij aan het orienteren op een custom in Ukraine. Ze hebben hier een oude Denypr 10/11 omgebouwd. Ik weet niks van motoren maar hij zag er cool uit en voor €2500 was het geen gek idee het eens uit te zoeken.

Na verder onderzoek - ook hier op het forum - blijkt het vrijwel onmogelijk om die custom motoren hier de weg op te krijgen.

In het verleden heb ik weleens in Litouwen een LPG installatie in laten bouwen die ook niet door de keuring kwam. Het was onmogelijk omdat de LPG tank een typegoedkeuring moet hebben die alleen door de drie grote LPG inbouwers uitgegeven wordt. Los verkopen deden ze niet. Zo werd de interne markt beschermt.

Nu heb ik het idee om een schademotor zonder WOK (wachten op keuring) hier naartoe te brengen om om te bouwen en dan weer terug te brengen. Daarbij heb ik de volgende vra

Wat kan/mag er allemaal veranderd worden aan een dergelijke motor zonder problemen met de overheidsinstanties te krijgen?

Kunnen jullie meedenken waar ik nog meer aan moet denken bij mijn plannen?

Groet,
Remco
 
MT dnepr 10 ging het om. Vertaal foutje 🥸

Het gaat om deze in de video.

 
1. De makkelijkste optie is om de motor in Nederland te laten verbouwen. Scheelt je 2x op en neer rijden naar de Ukraine. 2500 euro voor een verbouwde motor lijkt natuurlijk een koopje, maar zo'n Dnepr is nu niet bepaald het toonbeeld van een betrouwbare motor, dus de kans is aanwezig dat er nog wel wat meer geld bij moet om een fijne motor te hebben.

2. Zolang we in Nederland geen APK hebben, kun je een Nederlandse moto vrij rigoureus laten verbouwen (in NL of in het buitenland) zonder direct een probleem te hebben. Je loopt echter het risico staande gehouden te worden. Een open uitlaat, ontbrekende spiegels of knipperlichten, of een verkeerd geplaatste kentekenplaat kunnen hiervoor aanleiding zijn. Soms leidt het tot een boete, soms tot een WOK-melding.
 
Dan laat ik het zitten. Ik merk ook bij de mensen buiten dit forum veel skeptische reacties die allemaal wel zijn onderbouwd met (abstracte) argumenten. Men ziet het gewoon niet voor zich…

Misschien dat iemand uit Polen of Litouwen meer draagvlak heeft voor zo’n initiatief dan in NL

In ieder geval bedankt voor de reactie(s).
 
Als je iets met eu kenteken kunt krijgen, kopen, scheelt dat een hoop.
 
als in Litouwen een kenteken op die Ural is afgegeven , dan moet men bij de RDW gewoon dat kenteken omzetten naar een Nederlands kenteken.
( óók Litouwen is namelijk een EU lidstaat )
Dit gegeven veroorzaakt namelijk de maas in de wetgeving , waardoor er in Nederland zo enorm veel voormalige dubbelgevouwen doodklappers en andere voormalige schademotoren ,....opgekalefaterd en al ( middels de handel ) op de Nederlandse wegen komen.
Met Harley Davidsons is inmiddels het hek al van de dam.
( Zonder hulp en kennis over deze motoren is het onderhand al erg "link" geworden om als "groentje" zelf een HD bij de particulier - of handel aan te schaffen )
----------------------------------------

Maar over die Russische Ural Djnepr :
Hij loopt keurig ( zo te horen in dat filmpje ) ,...maar wat koop je nou helemaal ? ,...een beetje "getover" met koperkleurige verf en een bussie mat-zwart ?
Het ziet er best wel grappig uit ,....maar het is niet meer dan een creatie om er een "patatje-met" op het "hoekkie" mee te kunnen scoren.
Ik zou me centjes maar bewaren en aan wat knaps uitgeven.
Als er namelijk een kenteken voor af wordt gegeven , is er nog steeds een oom agent die je staande kan houden en je behalve een boete ook nog met een WOK-melding kan gaan trakteren.

......een boete voor te snel rijden zal er i.i.g. niet zo gauw in zitten ( met die 28 pk's of zo ) :)
 
Laatst bewerkt:
Wellicht begrijp ik je verkeerd maar uit je verhaal maak ik op dat je vaak of veel in Litouwen of de Ukraine bent.
Als je een liefhebber van verbouwde motoren bent en je kunt het zelf niet doen, is het in Nederland vaak erg duur om een motor naar je eigen smaak te laten maken.
Als je een motor in NL koopt, gewoon op NL kenteken meeneemt naar het voormalige oostblok om hem daar (goedkoper) te laten verbouwen en je neemt hem daarna weer gewoon mee terug, kun je daar best voordeel mee hebben.

Dit gebeurt met klassieke auto restauraties ook al vrij veel aangezien metaal bewerking in het oosten vele malen goedkoper is dan hier.
 
nee ,...ik kom daar nooit.

ik heb inmiddels al wel genoeg drama's gezien wbt HD's ( en er zelf ook 2 gehad , die daar als schade motoren waren opgekalefaterd )
Binnen onze HD-club ook ,.....we weten het nou ,....we herkennen het nou ,....we zijn wijzer nou .
Iedereen die deze ( voormalige USA schade import ) dingen kocht , kon daarna z'n portemonneetje nog 'ns extra gaan opentrekken .
Vrijwel altijd "gezeik". ( met werkelijk van alles )

.....ik heb ook me leergeld betaald .

-----------------------------------------------------------------

Over vakmanschap : Dat ze het daar werkelijk ook perfect "kúnnen" ,....daar twijfel ik niet aan . :N
Het zal eerder met de "winst-marge" te maken hebben .
Wil je weinig betalen , krijg je weinig ,.......wil je méér betalen , krijg je meer.
Met dat gegeven kun je daar misschien goede afspraken maken ,....maar ik vind het dan nóg een heel "gedoe".
Als het niet ,... om wat voor reden dan ook ,...goed mocht zijn uitgevoerd ,....ga je er dan "effe" gauw mee terug ? ,....en voor het avond-eten weer thuis ?
 
Laatst bewerkt:
Plan B: veilige route?

Mail de aanbieder van die motor dat je m echt fantastisch vindt, maar meer informatie en foto's wilt.
Koop een Dnepr in de EU die makkelijk op NL kenteken te zetten is.
Laat je lokale custom shop iets moois maken van de reeds in NL toegelaten motor. Wellicht zijn er wel rus-specialisten op motorforum die jou kunnen helpen.

Je geeft zelf aan dat je weinig verstand hebt van motoren en techniek. Dank voor je eerlijkheid, daarom kunnen we je gewoon beschermen.
Duizenden kilometers rijden om iets te kopen wat in Nederland menig verkeersagent en RDW keurmeester tot het kookpunt drijft is een technische en juridische uitdaging. Dat zijn grote risico's die buiten jouw vakgebied liggen, dus dat raad ik je af. Tenzij je denkt in de trant: 2500 voor de motor, 2500 voor vervoer en papieren en 2500 voor onvoorziene kosten.

Is dat de beste keuze? Misschien kun je voor 7500 wel een betere keuze aanschaffen met minder risico op een hoofdpijndossier.

Misschien is de allerbeste optie als je een oldschool custom wilt om het hier in de buurt te zoeken? Er komen regelmatig BMW boxer customs voorbij die ergens tussen de 80 en de 100% klaar zijn. Misschien zijn er lokale motorforummers die voor een kleine vergoeding kunnen meehelpen om het 101% te maken?
 
Ik zou ,....als het tóch richting een Ural Djnepr model zou moeten wezen ,....maar voor een ouder BMW'tje kiezen.
Wil je echt alle kanten op kunnen , ga voor een EVO HD'tje
( ik ga NOOIT beweren dat HD het allerbeste motormerk is ,....want dat is 't niet :N ,....maar de aftermarket voor HD is de grootste ter wereld ,....en voor de oudste modellen/typen zijn ALLE onderdelen overal te verkrijgen )
Niks is zo erg als op een motortje te moeten rijden , waar je je bij een hobby-kluppie moet gaan aansluiten om bijv. een onderdeel uit een versnellingsbak/koppeling o.i.d. te kunnen scoren ( en dan nog 2ehands en dikwijls gaar ook ) -O-

( ....en met "onderdelen" bedoel ik GEEN bougietjes , remblokkies , filtertjes en kabeltjes ) :/
 
Ook ik denk dat je het beste een lijk, of zelfs een los frame met NL kenteken daarheen kunt brengen / sturen. Ik ken diverse auto restauratie bedrijven die het ook zo doen omdat (zoals @Hellracer al aangaf) het plaatwerk ambacht daar meer leeft en de prijzen wat vriendelijker zijn.
 
Plan B: veilige route?

Mail de aanbieder van die motor dat je m echt fantastisch vindt, maar meer informatie en foto's wilt.
Koop een Dnepr in de EU die makkelijk op NL kenteken te zetten is.
Laat je lokale custom shop iets moois maken van de reeds in NL toegelaten motor. Wellicht zijn er wel rus-specialisten op motorforum die jou kunnen helpen.

Je geeft zelf aan dat je weinig verstand hebt van motoren en techniek. Dank voor je eerlijkheid, daarom kunnen we je gewoon beschermen.
Duizenden kilometers rijden om iets te kopen wat in Nederland menig verkeersagent en RDW keurmeester tot het kookpunt drijft is een technische en juridische uitdaging. Dat zijn grote risico's die buiten jouw vakgebied liggen, dus dat raad ik je af. Tenzij je denkt in de trant: 2500 voor de motor, 2500 voor vervoer en papieren en 2500 voor onvoorziene kosten.

Is dat de beste keuze? Misschien kun je voor 7500 wel een betere keuze aanschaffen met minder risico op een hoofdpijndossier.

Misschien is de allerbeste optie als je een oldschool custom wilt om het hier in de buurt te zoeken? Er komen regelmatig BMW boxer customs voorbij die ergens tussen de 80 en de 100% klaar zijn. Misschien zijn er lokale motorforummers die voor een kleine vergoeding kunnen meehelpen om het 101% te maken?

Ik zag net nog zo’n bmw boxer custom te koop staan , vraagprijs 18500
 
Ja, en Arjan van Iron Wood vraagt het dubbele. Voor alles is een markt... Vooral voor heel veel allemaal unieke R-tjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan