Ombouwen Yamaha FZ6-SA naar Naked bike na crash

martijneg

Rookie
15 nov 2018
15
5
Hey!

Ik ben helaas afgelopen maandag weggegleden, waarbij mijn FZ6-SA uit 2007 een flink stuk over het asfalt heeft gegleden en aan weerszijde grove kosmetische schade heeft opgelopen.

Ik heb alle kapotte meuk gestript (ja, daar zat een flinke kuip+ruit+koplampbehuizing):

IMG_0748.jpeg
IMG_0751.jpeg

IMG_0761.jpeg
IMG_0769.jpeg


Gelukkig had ik valbeugels om het blok zitten, waardoor het motorblok gespaard is gebleven, en hoewel de boel echt flink beschadigd is is er toch nog enige hoop:
  • De motor start en rijdt nog gewoon;
  • De voor en achterrem werken nog;
  • Koppeling en versnellingsbak werken nog gewoon;
  • De boordcomputer/dashboard + kabelboom is onbeschadigd en werkt nog;
  • Ik heb geen enkele vloeistoflekkage gezien
  • Ik zie geen beschadigingen aan het frame
  • De voorvork veert nog gewoon
Al met al lijkt het erop dat alle basisfuncties van de motor nog werken en dat de schade (hoewel aanzienlijk) voornamelijk kosmetisch is. Maar goed, door het ontbreken van de verlichting en spiegels kan ik de motor niet op de openbare weg en langdurig testen. Bij het op contact zetten van de motor knipperen de alarmlichten; ik vermoed doordat een flink deel van de verlichting ontbreekt, of omdat de schakelaarbox naar de uien is.

Ik heb alle compleet beschadigde onderdelen verwijderd, d.w.z. kapotte kuipdelen, het kofferrek, de verbogen valbeugels, enzovoorts. Ik heb in ieder geval de volgende beschadigingen geconstateerd:
  • De zijstandaard is verbogen.
  • De ophanging van de stepjes is samen met de stepjes afgebroken; er moeten nieuwe schetsplaten op.
  • Er zitten wat krassen op het blok, maar geen grove beschadigingen.
  • Al het kuipwerk is beschadigd (en verwijderd).
  • De koplampen, richtingaanwijzers, en spiegels aan de voorzijde hebben het niet gered.
  • Knipperlicht links achter is beschadigd.
  • Bij het verbuigen van de valbeugels is een bout samen met het linkeronderhoekje uit de waterpomp afgebroken en beschadigd ik heb hier echter geen lekkage gezien, maar een nieuwe waterpomp is niet heel spannend geloof ik.
  • Het stuur is verbogen.
  • De stuurschakelaars aan de linkerzijde zijn kapot.
  • Het verbogen stuur heeft de tank beschadigd.
  • Het handvat aan de linkerzijde naast het zadel is afgebroken.
  • Verder: zie de foto's.
Ik heb de indruk dat de motor in de basis nog goed is en omgebouwd zou kunnen worden naar Naked Bike. Ik kan en wil daar echter niet eindeloos veel tijd en geld insteken, maar op zich zou het, om toch een vervoermiddel te hebben, wel fijn zijn als ik de motor met een relatief kleine investering toch weer zover kan krijgen dat ik 'm kan gebruiken tot ik gespaard heb voor een nieuwe motor. Echt een episch knutselproject zie ik niet zitten vanwege gebrek aan tijd, geld, en zin.
Het minimale wat ik zou moeten fixen, denk ik, kan veelal 2e-hands en is:
  • Koplamp met dimlicht en grootlicht
  • Knipperlichten voorzijde (achter is wel te fixen)
  • Montage snelheidsmeter
  • Schetsplaten en treetjes aan weerszijde
  • Stuur
  • Schakelaars voor de verlichting
  • Evt waterpomp als die zou lekken
  • Covers over de relais aan weerszijden van het zadel
De vervang-onderdelen zijn niet zo'n probleem, maar de samenstelling koplamp/knipperlichten/snelheidsmeter is iets waar ik geen zicht op krijg. Zijn er hier mensen die een beeld hebben van de onderdelen die ik daarvoor nodig heb, hoe moeilijk monteren wordt, wat het zou kosten, wat de levertijden zijn, ...

Ik ben op zich wel redelijk handig, heb voldoende gereedschap, en ben niet te beroerd om m'n handen vies te maken, maar ik heb geen zin om met de zaag, slijptool, boor, spuitbussen verf, en allerlei cable crimp tools aan de gang te gaan.

Hebben mensen suggesties om 'm weer klaar te maken voor gebruik (cosmetische lelijkheidjes neem ik dan maar even op de koop toe).
 
Je kunt er niet van uit gaan dat je er bijvoorbeeld zo een universele koplamp tegenaan schroeft. Dat vergt gedoe met 'de zaag, slijptool, boor, spuitbussen verf, en allerlei cable crimp tools'. Wil je dat niet, dan moet je voor origineel gaan maar dat is natuurlijk duur. Tweedehands zou misschien nog meevallen maar je moet wel véél onderdelen vervangen als ik het zo lees.
Misschien is het een optie om er een FZ6-N van te maken, dan kun je originele Yamaha onderdelen gebruiken die zo zouden moeten passen.

Met zo'n klapper lijkt het me wel wijs om te (laten) controleren of de vorkpoten en wielen nog wel zuiver recht zijn.
 
Hey,

Kuipdelen vervangen en terug naar FZ6-S is geen optie i.v.m. de kosten, dus ik zat inderdaad te kijken naar de mogelijkheid om 'm om te bouwen tot FZ6-N of in ieder geval iets wat daar op lijkt. Ik weet echter niet precies of die onderdelen verkrijgbaar zijn (2e hands) en of dat plug&play is. Ik heb al uitgebreid gezocht op internet, maar bij sloperijen (motorparts online, boonstra) kwam ik geen FZ6-N koplampinrichting tegen.
Al met al krijg ik dus niet echt helder wat ik precies nodig heb om het werkend te krijgen.

Ik had al wel bijvoorbeeld deze kit gevonden:
https://www.ebay.nl/itm/Headlight-S..._gKCCY4UO0oq8WyyYz_x8pb6wkIqtPJRxBHHgxCjkwhm8Maar ik heb geen beeld van de kwaliteit, levertijd, et cetera.

Ik ga met het lange Hemelvaartweekend aan de slag om samen te kijken of de wielen nog uitgelijnd zijn, de voorvork nog goed is, et cetera. Op het eerste gezicht ziet alles er nog goed uit en werkt het nog, maar ik wil daar nauurlijk eerst zeker van zijn.

De motor is een belangrijk vervoermiddel voor mij en ik kan me op dit moment de aanschaf van een nieuwe niet veroorloven. Ik denk dat ik ruwweg 2 opties heb: (1) deze motor z.s.m. weer bruikbaar maken (en al het kosmetische werk laten zitten); dan kan ik er de rest van het jaar mee rijden en sparen voor een andere motor; dit is alleen zinnig als het snel en relatief goedkoop kan of (2) de motor verkopen in de hoop daar nog enigszins een startbedrag voor een nieuwe motor aan over te houden. De andere twee opties (enorm knutselproject om er een vette Naked van te maken, of de motor in onderdelen verkopen) zie ik niet zitten i.v.m. de hoeveelheid tijd die dat kost.
 
Ik had al wel bijvoorbeeld deze kit gevonden:
https://www.ebay.nl/itm/Headlight-S..._gKCCY4UO0oq8WyyYz_x8pb6wkIqtPJRxBHHgxCjkwhm8Maar ik heb geen beeld van de kwaliteit, levertijd, et cetera.
Doet me denken aan de duivelsdriehoek - tijd, geld, kwaliteit - in projectmanagement. In het kort komt het hier op neer:
1590046410899.jpeg

:P

De motor is een belangrijk vervoermiddel voor mij en ik kan me op dit moment de aanschaf van een nieuwe niet veroorloven. Ik denk dat ik ruwweg 2 opties heb: (1) deze motor z.s.m. weer bruikbaar maken (en al het kosmetische werk laten zitten); dan kan ik er de rest van het jaar mee rijden en sparen voor een andere motor; dit is alleen zinnig als het snel en relatief goedkoop kan of (2) de motor verkopen in de hoop daar nog enigszins een startbedrag voor een nieuwe motor aan over te houden. De andere twee opties (enorm knutselproject om er een vette Naked van te maken, of de motor in onderdelen verkopen) zie ik niet zitten i.v.m. de hoeveelheid tijd die dat kost.
Die afweging moet je zelf maken, dat kan niemand hier op M-F voor je doen.
ik denk dat de prijs die je krijgt bij optie 2 je heel zwaar tegen gaat vallen. De complete kit (:o goed gevonden!) is een heel mooie mogelijkheid om optie 1 te proberen lijkt me.
 
Als ik zo naar de foto's kijk, zou je er weer mee kunnen rijden met nieuwe koplamp, knipperlichten, spiegels, en stuur.

Als je dat op Aliexpress koopt ben je voor nog geen 100 euro klaar.
Knipperlichten 5 euro.
spiegels 8 euro.
koplamp 30 euro.
stuur 15 euro.

Nederlandse webshops zijn ook niet zo duur, dan heb je het wat sneller in huis.
voor 30 euro is ook wel een nieuw stuur te vinden.

Als het heel goedkoop moet, kan je ook proberen je stuur terug te buigen.
Zand erin, verhitten, en met een pijp op je stuur terug buigen.
Koplamp op geschakelde + aansluiten, dan heb je ook geen nieuwe schakelaar nodig voor de koplamp.
 
Is het dan geen streetfighter?

Als je zelf geen lampen kan of wil aansluiten kun je mijns inziens net zo goed de motor nu te koop aan bieden, geef je de berg met kapotte onderdelen er bij en kun je zelf op zoek gaan naar een andere motor.

Je hoeft alleen niet te verwachten dat je nog een fatsoenlijk prijs krijgt voor de motor. Het is niet dat hij nog in goede originele staat verkeerd ofzo :)

Als je er alleen maar delen op wilt schroeven is er maar 1 optie. Dat ik alles origineel kopen en zoals je al bedacht hebt, voor dat geld kun je ook een andere motor kopen waarschijnlijk. Of je moet een sloopmotor kopen waar het blok van in de soep is gelopen.

db
 
Maak eerst eens een begroting van wat je minimaal nodig hebt en zet daar 20-30% bovenop. Schat in hoe handig jezelf bent en kijk dan eens voorzichtig hoeveel zin je er in hebt.


Doet me denken aan de duivelsdriehoek - tijd, geld, kwaliteit - in projectmanagement. In het kort komt het hier op neer:
:P
...
Die afweging moet je zelf maken, dat kan niemand hier op M-F voor je doen.
...

Ik ben inderdaad aan het proberen goed helder te krijgen wat de te verwachten kosten zijn bij de verschillende opties; vandaar hier mijn vraag naar ervaringen met onderdelen en dergelijken. Ik wil inderdaad niet beginnen met eerst onderdeel 1 bestellen en vervangen, dan onderdeel 2, en zo eindeloos door te gaan.

Ik heb vandaag met de buurman samen het frame, de wielen, de voorvork nagelopen en we hebben er allebei vertrouwen in dat dat allemaal nog in orde is.

Oorspronkelijk zag de fiets er zo uit:

IMG_5378.jpeg


Dat wordt echt te gek met de complete kuip, kuipframe en ruit, maar op zich kun je op de originele naked versie best gezien worden:

Yamaha FZ6 Naked 04-1.  1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan