Omgekeerde schakeling

Prikkie

MF veteraan
24 okt 2001
2.637
38
Ben benieuwd wie er meerijdt en of dit bevalt. Zat er zelf een beetje aan te denken.
 
Ik rijd er nu denk ik ongeveer 4 maanden mee. Bevalt perfect, al was het in het begin wel even wennen. Voordat ik het had omgedraaid, had ik nog wel eens bij opschakelen zonder koppeling het probleem dat ie niet in de volgende versnelling viel, dus in dezelfde bleef. Nu, omdat ik het naar beneden moet trappen, valt ie er altijd in. Mij bevalt het wel. Misschien een poll erbij?????
 
Had het op mijn brommers wel altijd (kwam ook vaak door het inbouwen van een andere versnellingsbak, uit een type brommer waar het schakelpedaal de andere kant op steekt :) )
Bevalt heerlijk, schakelt lekker snel op... Nadeel vind ik wel het opschakelen in een bocht, wanneer je met je steppie over de grond rijdt, moet je je voet optillen om nog verder te kunnen schakelen.

Twent ook wel snel, na n paar minuutjes hoef je dr al amper meer bij na te denken (tot je hem in de vrij moet zetten ;) )
 
Ik rijd ook onderstebovenschakelend, je kunt veel sneller opschakelen (wat een voordeel is als je een 600 monstertje hebt en je rijdt met 8xx/748/9xx broertjes mee. En je zit in een bocht opschakelend niet met je voet klem tussen asfalt en schakelpedaal.

En daarnaast heeft mijn 1948 Jawaatje Perak ook een omgekeerd schakelpatroon, dus dat was steeds even wenne als ik van de ene op de andere overstapte.. (vind zo'n ouwe Jawa helemaal niet leuk, terugschakelen als je eigenlijk op wilde schakelen..)
 
Ik rijd ook onderstebovenschakelend, je kunt veel sneller opschakelen (wat een voordeel is als je een 600 monstertje hebt en je rijdt met 8xx/748/9xx broertjes mee. En je zit in een bocht opschakelend niet met je voet klem tussen asfalt en schakelpedaal.

En daarnaast heeft mijn 1948 Jawaatje Perak ook een omgekeerd schakelpatroon, dus dat was steeds even wenne als ik van de ene op de andere overstapte.. (vind zo'n ouwe Jawa helemaal niet leuk, terugschakelen als je eigenlijk op wilde schakelen..)

Als je alleen al maar een klein beetje kan rijden, schakel je niet in een bocht |(
 
Jij accelereert niet in de bocht? Om een motorfiets in zijn powerband te houden zal je wel moeten schakelen.
Terugschakelen voor het ingaan van de bocht en opschakelen tijdens het uitaccelereren.

Nog nooit naar de MotoGP of de superbikes of supersports gekeken?

Je zegt het zelf al. Bij het uitkomen van de bocht, dan ben je de motor al aan het oprichten. 8-) En dan schakel je dus. Je hebt dan ook ruimt zat voor je voet tussen het asfalt en je motor. Kijk maar naar Biaggi (en ook andere), die schakelt ook gewoon "zoals het hoort", 1 naar beneden en de rest omhoog.
Waarom degene die het hier wel hebben? Omdat ze het in de motoGP ook zo heben dus zal het wel beter zijn. |( Oja, en voor in de kroeg.

In een bocht moet je dus accelereren en niet schakelen. Als je schakelt dan remt dat af, verminder je je grondspeling en je grip, motor voelt niet stabiel aan, zelfvertrouwen wordt minder enz. enz. enz.

Oja je weet ook waarom die MotoGP's slides maken? Doen ze ook niet voor de fun hoor!!
 
Kijk maar naar Biaggi (en ook andere), die schakelt ook gewoon "zoals het hoort", 1 naar beneden en de rest omhoog.
Waarom degene die het hier wel hebben? Omdat ze het in de motoGP ook zo heben dus zal het wel beter zijn. |( Oja, en voor in de kroeg.

Waarom rijdt een groot deel dan met omgekeerde schakeling? Omdat dat stoerder is?

Verder ben ik wel met je eens dat het op de openbare weg geen nut heeft :)
 
Waarom degene die het hier wel hebben? Omdat ze het in de motoGP ook zo heben dus zal het wel beter zijn. |( Oja, en voor in de kroeg.

Misschien omdat smaken verschillen, wat ik fijn vind hoef jij nog niet fijn te vinden. Ik vind het dus gewoon echt fijner schakelen. Heb al genoeg andere dingen om over op te scheppen in de kroeg :+
 
Als je alleen al maar een klein beetje kan rijden, schakel je niet in een bocht |(

Dus ik moet die lange rechterdoordraaier op Zolder in eeeeeeeeeeeeen versnelling nemen? Echt nie, daar schakel ik op al liggende in de bocht op een oor. En terugtrappen doe ik daar ook al.

Beetje DOORrijder weet dat je je idd moet accelereren in een bocht en als de puf eruit is (door tegen de begrenzer aan te janken), dan MOET je wel. Ander vertraag je of valt de accelleratie zelfs geheel weg (als ie kwa toeren daadwerkrlijk tegen de begrenzer aan komt, want dat staat gelijk aan stevig remmen in de bocht, en aangezien je toerental in de bocht toch al omhoog schiet door de kleinere straal/omwenteling van je achterband.... :Z :z ....zou IK schakelen en niet zo'n beetje ook.

:Z :Z
 
Nog effe over dat omgekeerd schakelen; dat hoeft niet verdedigd te worden;

Sommige dingen voelen nu eenmaal beter aan. Ik heb met beiden gereden en moet zeggen dat omgekeerd voordelen heeft;

-stabiliteit, aangezien je wat meer op je voetsteunen zou moeten drukken tijdens rijden en dat gaat nu eenmaal makkelijker als je naar beneden stampt dan hem naar boven moet trekken, want dan is de druk van de voetsteun....

-meer bodemspeling tijdens het rijden van linkerbochten. Je voet hoeft er niet onder gebracht te worden en kan dus ook niet snel bekneld raken tussen asfalt en pook.

-zo kan ik nog wel effe doorgaan.

Accepteer nu gewoon eens dat sommige dingen voordelen hebben. OK, dat JIJ daar niet in wil geloven is omdat je het verschil nog niet ervaren hebt. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat je huidige rijstijl nog wle wat verbeterpunten bevat, waarvan jij het bestaan nog niet afweet :X :X

Op de openbare weg zijn sommige zaken nog niet echt merkbaar of zijn zelfs vergevingsgezind, echter wanneer het allemaal wat harder gaat, dan worden deze zaken ineens GIGA afgestraft. En JIJ maar niet begrijpen waarom het nu ineens niet meer goed ging... :Z :Z :z :Z

Het valt mij op hoe weinig rijders uberhaubt eigenlijk afweten van rij-technieken :X

Conclusie; omgekeerd schakelen is beter! Het is wel een beetje vreemd in het begin, maar daarna wil je niet anders meer. Vraag maar aan de heren coureurs of aan bv ZXrene, die heeft het ook gedaan (op advies) en wil ook niet anders meer.
 
ik schakel ongeveer al 3jr omgekeert
opschakelen gaat gemakkelijker en sneller wat aangenaam is bij ernstig hard optrekken( wanneer je handen en voeten nodig hebt om er op te blijven zitten)
terugschakelen daarvoor heb je in het algemeen meer tijd voor en dus kun je dan gemakkelijker je voet verplaatsen.

het is ff wennen maar zeer prettig
 
Laatst bewerkt:
vraagje:

zelf heb ik gereden met diverse italiaanse fietsen (Aermachi HD 350 ss, Benelli 125 Enduro) en beide fietsen schakelden andersom. is dit standaard voor italië? m.a.w. schakelt een ducatie ook 1 naar boven en de rest naar beneden??
 
FS1 !!!! :)

Eerste wat ik dus gedaan heb bij mijn fiets toen ik hem kocht was de schakelpook omdraaien. Gewoon omdat ik gewend was alles naar beneden te trappen.

Gaf bij het lessen in het begin trouwens leuke taferelen (cb500 5000 toeren terug naar 2 ipv 4 bij je 5e rijles. Erg spannend)
 
Terug
Bovenaan Onderaan