onafgeveerd gewicht

dakloos

Die hard MF'er
4 jun 2002
281
0
amsterdam
hallo allemaal,
ik ben nieuw hier en stel ook maar meteen een vraag:
wie kan me vertellen wat nu precies onafgeveerd gewicht is?
en wat zijn dan de nadelen voor rij- en rem eigenschappen, van meer/te veel(?) onafgeveerd gewicht?

bedankt alvast!
 
Dat zijn die delen die aan de 'verkeerde kant' van je vering zitten, dus wielen, velgen, delen van voor- en achtervork etc. Doordat deze niet geveerd worden hebben ze extra veel last van hobbels in 't wegdek. Dus hoe minder onafgeveerd gewicht, hoe beter je wegligging.
 
Laatst bewerkt:
Vooral gewichtsbesparing op draaiende delen is merkbaar. Hoe lichter de wielen, des te directer de motor zal sturen.

Onafgeveerd gewicht met een bepaalde snelheid is energie. Hoe hoger het onafgeveerde gewicht, des te meer werk de demping zal hebben om de boel af te remmen. Minder gewicht zorgt dus voor een beter contact met het asfalt.
 
Onafgeveerd gewicht telt bij een motor 2-3 x zwaarder dan geveerd gewicht.
Een UPSD voorvork heeft bv een lager onafgeveerd gewicht dan een gewone voorvork .
Er zijn ook fabrikanten die voor vierzuiger remklauwen gaan i.p.v. 6, om het gewicht te verminderen.
 
zit er wel eens aan te denken om spaakwielen onder m'n xjr te zetten, vandaar.
maar dat zou dus toch ongunstig voor de wegligging kunnen zijn,....., ik had al zo'n vermoeden.
 
Behalve voor de vering hebben zware wielen nog meer grote nadelen (had Joris het ook al over), omdat die wielen behalve verplaatst (zoals de rest van de motor) ook nog eens aan het draaien gebracht moeten worden (of afgeremd). Dus kosten kilo's aan je wiel je veel meer aan acceleratie of decelleratie dan kilo's aan de rest van je fiets.
 
Heb op mijn ZX6 magnesium wielen staan (PVM) (70pct. lichter)
je voelt duidelijk het verschil in ac- en decelleratie maar het nadeel is dat je veel meer last van wind krijgt omdat je zwaartepunt hoger ligt (vermoed ik)
 
je fiets gaat er lichter van sturen enzo maar wordt ook minder stabiel, sommige toerfietsen hebben zelfs 'extra' zware banden/ wielen zodat je lekker makkelijk lang recht door kunt rijden.
 
Heb op mijn ZX6 magnesium wielen staan (PVM) (70pct. lichter)
je voelt duidelijk het verschil in ac- en decelleratie maar het nadeel is dat je veel meer last van wind krijgt omdat je zwaartepunt hoger ligt (vermoed ik)

We halen nu een beetje 2 dingen door elkaar.

Onafgeveerd gewicht is idd alles aan de verkeerde kant van je vering. Massa * snelheid = energie.
Die energie moaet geabsorbeerd worden door je vering, hoe meer massa, hoe zwaarder voor je vering dus.

Lichtere wielen leveren een lager onafgeveerd gewicht, dus beter voor je vering.

MAAR

Je wielen draaien, dus wekken die een gyroscopische kracht op (gyroscopische kracht is een kracht, opgewekt door het ronddraaien van je wiel * snelheid = een kracht die rechtuit wilt, vergelijk het met bijv een hoepel die je laat draaien en weggooid, dat ding valt niet om doordat die draait.)
Nou, doordat je wielen lichter zijn, is de gyroscopische kracht kleiner, je motor wilt hierdoor minder rechtuit, hierdoor wordt die gevoeliger voor zijwind, is minder stabiel bij rechtuit rijden, en motor is makkelijker de bocht in te leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan