Onbalans met nieuwe banden

speedo22

Rookie
2 jun 2006
28
0
Almelo
Hoi,

Ik heb verleden week nieuwe banden onder mijn CBR 600 laten leggen.
De Michelin Pilot Power 2CT.Gisteren voor het eerst echt een flink stuk mee gereden.
Nu voel ik in mijn polsen en handvaten een lichte trilling.Ik weet niet of iemand het gevoel
kent het is een hele lichte " kriebelige " trilling.
Mijn vermoeden is dat het van de banden komt.Achter is 15 gram lood geplakt.Dit zit helemaal aan de buitenkant van de velg.Maar aan de voorvelg is 50 gram lood geplakt,
wat mij ontzettend veel lijkt,25 gram aan de éne kant van de velg en 25 gram aan de andere kant.Verder kon ik geen punt op de band vinden bij het ventiel.
Er staat wel in witte letters "bco"op de band. Dit punt zit niet bij het ventiel, en ik weet ook niet of dit moet.Feit is wel dat het lood recht tegenover de letters "bco"is geplakt.
Wie kan mij vertellen of de band er verkeerd opzit, of dat het normaal is " of niet" dat er 50 gram lood op de voorvelg is geplakt.

Alvast bedankt voor de tips.
 
Hoi,

Ik heb verleden week nieuwe banden onder mijn CBR 600 laten leggen.
De Michelin Pilot Power 2CT.Gisteren voor het eerst echt een flink stuk mee gereden.
Nu voel ik in mijn polsen en handvaten een lichte trilling.Ik weet niet of iemand het gevoel
kent het is een hele lichte " kriebelige " trilling.
Mijn vermoeden is dat het van de banden komt.Achter is 15 gram lood geplakt.Dit zit helemaal aan de buitenkant van de velg.Maar aan de voorvelg is 50 gram lood geplakt,
wat mij ontzettend veel lijkt,25 gram aan de éne kant van de velg en 25 gram aan de andere kant.Verder kon ik geen punt op de band vinden bij het ventiel.
Er staat wel in witte letters "bco"op de band. Dit punt zit niet bij het ventiel, en ik weet ook niet of dit moet.Feit is wel dat het lood recht tegenover de letters "bco"is geplakt.
Wie kan mij vertellen of de band er verkeerd opzit, of dat het normaal is " of niet" dat er 50 gram lood op de voorvelg is geplakt.

Alvast bedankt voor de tips.

Ik vind 50 gram vrij veel en zou zelf de band een halve slag draaien op de velg.

Maar als ie op 'nul"gebalanceerd is zou het niet uit moeten maken of er nu 5 of 500 gram bijgeplakt zit ,als het resutaat maar nul is.
 
50 gram is echt heel veel, maar niet onmogelijk. De stip hoort te zitten bij het zwaarste punt van de velg. Dit punt hoeft niet altijd het ventiel te zijn. Je hebt overigens ook stippen, die het hoogst/laagste punt van een band markeren.

Heb nog nooit meegemaakt dat een dealer eerst het zwaarste punt van een velg zoekt en dan de band erom heenlegt. Dus in de praktijk gaat de stip bij het ventiel.

Heb een paar dagen geleden zelf een voorband d'r omheen gelegd en voor het eerst had ik een band zonder stip, MPP voorband. Gewoon d'r omheengelegd en uiteindelijk hoefde er maar 5 gram lood op. Perfect.
 
Laatst bewerkt:
50 gram is echt heel veel, maar niet onmogelijk. De stip hoort te zitten bij het zwaarste punt van de velg. Dit punt hoeft niet altijd het ventiel te zijn. Je hebt overigens ook stippen, die het hoogst/laagste punt van een band markeren.

Heb nog nooit meegemaakt dat een dealer eerst het zwaarste punt van een velg zoekt en dan de band erom heenlegt. Dus in de praktijk gaat de stip bij het ventiel.

Heb een paar dagen geleden zelf een voorband d'r omheen gelegd en voor het eerst had ik een band zonder stip, MPP voorband. Gewoon d'r omheengelegd en uiteindelijk hoefde er maar 5 gram lood op. Perfect.


Boks Motyre in Duiven (Arnhem) doet het op deze wijze. Resultaat: 5 gram achter en 0 gram lood voor! (Banden: Diablo Corsa III / Velgen: Antera)
Geen spoortje van een trilling.
 
Laatst bewerkt:
Boks Motyre in Duiven (Arnhem) doet het op deze wijze. Resultaat: 5 gram achter en 0 gram lood voor! Banden: Diablo Corsa III.
Geen spoortje van een trilling
Kijk, zo'n dealer moet je hebben. Echt netjes en kost nauwelijks meer tijd en kan aardig wat lood schelen. Niet dat iets meer lood slecht hoeft te zijn, maar toch...
 
Kijk, zo'n dealer moet je hebben. Echt netjes en kost nauwelijks meer tijd en kan aardig wat lood schelen. Niet dat iets meer lood slecht hoeft te zijn, maar toch...


En een nette prijs en een zeer zorgvuldige werkwijze. De man plakt eerst bijv de achterbrug en het voorspatbord af. Zowel bij dure raspaardjes, maar ook bij pekelfietsen.
 
Kijk dat zijn weer opmerkingen waar we wat aan hebben.
Een dealer wordt beoordeeld aan de hoeveelheid lood dat op een velg geplakt moet worden.
Tja dat is er weer een van de specialist op de barkruk naast je met het iq van een dood konijn :+
Op veel banden zitten tegenwoordig geen gewichtstippen meer, en zeker michelin niet.
De meeste zijn af fabriek heel nauwkeurig zodat er weinig of geen onbalans in zit.
Komt zelfs vaak voor met pirelli en michelin dat na vervanging van de zelfde band geen lood nodig is.
50 gram is veel ik zelf zal de band om de vels draaien, maar met de zuivere banden tegenwoordig helpt ook dat niet veel.
Kan makkelijk zijn dat de combi velg band remschijven een onbalans vormen juist en daarvoor het je balanceergewichten.
Geloof me ik heb geen tijd om op een barkruk te zitten en te drinken, maar ik ben wel iemand met verstand van zaken :P
 
Kijk dat zijn weer opmerkingen waar we wat aan hebben.
Een dealer wordt beoordeeld aan de hoeveelheid lood dat op een velg geplakt moet ...maar ik ben wel iemand met verstand van zaken :P
Nee, een dealer wordt beoordeeld aan de hand van zijn werkwijze. Wel goed lezen. Eerst een velg balanceren is gewoon erg netjes. Het zegt iets over deze gozer/dame. Voor een stiploze band boeit het niet, maar anders...

Ik heb ook heel veel verstand van zaken net als jij _O- :+ :]
 
Okay,

Maar ik blijf met het probleem zitten van lichte onbalans, terwijl ik dit met de oude
bridgstone niet had.
Eigenlijk ben ik van mening dat het trillingsvrij dient te zijn.
Het begint overigens ergens bij de 80 en is daarboven continu aanwezig.
 
Okay,

Maar ik blijf met het probleem zitten van lichte onbalans, terwijl ik dit met de oude
bridgstone niet had.
Eigenlijk ben ik van mening dat het trillingsvrij dient te zijn.
Het begint overigens ergens bij de 80 en is daarboven continu aanwezig.
Laat hem eens dynamisch balanceren of is dat ook gebeurt? Lood aan een kant, je zou het haast zeggen?
 
Er zit lood aan beide kanten van de velg ongeveer op dezefde plek.
Het zit heel iets naast elkaar ,ik denk dat er een verspringing inzit van ongeveer 1 cm.
Trillingen kunnen ook van je acherband komen, sterker nog als daar het lood aan de buitenkant is geplakt en er is statisch gebalanceerd, dan heeft dat een behoorlijk negatieve invloed vanwege de breedte van je velg. Dit moet je echt ff aan je dealer voorleggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan