Onbekend onderdeel.

Hellcat

MF'er
5 okt 2009
34
0
Antwerpen
Goeienavond,
toen ik daarjuist in het regenweer constant stilviel als ik men embrayage(koppeling) introk, wou ik men ralenti wat hoger zetten. Na wat inspectie hoe ik dat moest doen, leek het mij niet zo simpel. Al dacht ik aan 1 hendeltje wat mij vrij logisch leek. Maar bij het proberen merkte ik dat het niet makkelijk was om eraan te draaien. Uiteindelijk is het mij niet gelukt, maar zag ik iets loshangen aan de cilinder, wat naar mijn mening vast moet hangen. Om het even te illustreren, 2 fotootjes.
Afb003000-1.jpg

Afb006000.jpg


Ik vraag me écht af waarvoor het dient, en ga het dekseltje zo rap mogelijk terug bevestigen. In het "ding" is een bout te zien waarrond een 'spiraal' te zien(als in een klok) Iemand die mij dit kan vertellen? En misschien ook of die hendel(die op de 2de foto duidelijk te zien is) de hendel voor het stationair toerental te regelen is.

Alvast bedankt!
 
dat is je nokkenasketting spanner.
niet meer rijden voordat het is hersteld.

om het stationair toerental hoger te zetten moet je de andere knop hebben, op de 2e foto staat deze.
de knop hangt als het ware.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het dekseltje van je nokkenaskettingspanner.

Geen probleem: vastdraaien.

En je relenti instelling (stationair) is dat wieltje aan je carbs (onderop).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is je nokkenasketting spanner.
niet meer rijden voordat het is hersteld.

om het stationair toerental hoger te zetten moet je de andere knop hebben, op de 2e foto staat deze.
de knop hangt als het ware.

Idd,is fixen en dan pas weer rijden.
Als hij al afsloeg dan heb je kans dat de distributieketting al een tandje versprongen is.
Eerst alles op tijd zetten/controleren en dan pas starten.
Als je mazzel hebt loopt hij weer gewoon :Y
 
Serieus? Mag ik daar niet meer mee rijden voor dat terug vasthangt? :N
Waarom dan juist? Er kan misschien wel olie uitkomen, maar voor de rest heeft het dekseltje toch geen functie? Ik zal er morgen eens naar kijken voor ik naar school moet, maar het is mijn dagelijks vervoer, en men minimoto staat ook aan de kant voor onderhoud...
Het feit dat hij stilviel lijkt me vooral omdat het stationair te laag staat(net onder 1000 toeren).
En ik rij er waarschijnlijk al lang zo mee want ik heb daar nog nooit naar gekeken... |(
Achja, dan zoek ik het openbaar vervoer wel op.
Bedankt voor de snelle reacties!
 
misschien kan het wel, er mee rijden, maar het is niet goed te zien of ook de blokkering van de spanner los kan gaan.
als dat wel kan, is er een grote kans dat de nokkenasketting een tandje verspringt, met als gevolg een behoorlijke motorschade.
dus voor de zekerheid niet rijden of laat er iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.
 
misschien kan het wel, er mee rijden, maar het is niet goed te zien of ook de blokkering van de spanner los kan gaan.
als dat wel kan, is er een grote kans dat de nokkenasketting een tandje verspringt, met als gevolg een behoorlijke motorschade.
dus voor de zekerheid niet rijden of laat er iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.
Hoe zie ik of die blokkering nog aanwezig is?
Ik ben van plan morgen gewoon een boutje erop te steken en het zo te laten, aangezien hij nog altijd start, en de nokkenastiming toch niet zomaar fout gaat staan? Dat kan toch enkel en alleen maar als de ketting loskomt?
 
ben niet 100%, maar volgens mij kan de spiraalveer eruit schieten zonder het dekseltje.
en dan is er geen blokkering meer, waardoor de ketting niet meer op spanning staat en kan verspringen.
 
ben niet 100%, maar volgens mij kan de spiraalveer eruit schieten zonder het dekseltje.
en dan is er geen blokkering meer, waardoor de ketting niet meer op spanning staat en kan verspringen.
Mja, die hangt er nog altijd in, dus morgen zet ik het dekseltje gewoon weer vast. ;)
De bout is niet afgebroken, gewoon losgetrild.

Nu ik hier toch bezig ben, en ik klaarblijkelijk met een man met kennis van zake converseer, ik zit over een kleine 200km aan 50000km, wat zijn zo de dingen die nagekeken moeten worden op deze kilometerstand?(olie ga ik vervangen, schijfremblokjes ook, nieuwe filters steken,...?)
 
wat je moet doen aan onderhoud hangt af van wat voor onderhoudshistorie de motor heeft.
en dat kan ik van hier niet zien.
als je het volgens het boekje wilt doen, zul je een onderhouds schema te pakken moeten zien te krijgen.
 
Mja het probleem is dat ik de motor Xstehands kocht B|
Onderhoudsboekje of gebruikershandleiding heb ik er zodus niet bijgekregen.
Dat tweede heb ik wel op internet gevonden en staat ondertussen al op m'n laptop.
Ook vond ik wat je dan om de zoveel km's moet doen, maar misschien dat op 50000km een speciaal(meer dan bij 1000 of 5000km) onderhoud wordt gedaan. Maar dat blijkt dan niet zo te zijn.
Swat, ik ga het hierbij laten, als er nog iemand iets wil toevoegen, ga je gang.
Bedankt voor de zéér snelle hulp! :}
 
Mja het probleem is dat ik de motor Xstehands kocht B|
Onderhoudsboekje of gebruikershandleiding heb ik er zodus niet bijgekregen.
Dat tweede heb ik wel op internet gevonden en staat ondertussen al op m'n laptop.
Ook vond ik wat je dan om de zoveel km's moet doen, maar misschien dat op 50000km een speciaal(meer dan bij 1000 of 5000km) onderhoud wordt gedaan. Maar dat blijkt dan niet zo te zijn.
Swat, ik ga het hierbij laten, als er nog iemand iets wil toevoegen, ga je gang.
Bedankt voor de zéér snelle hulp! :}


En als er bij (bijv) 45k wél een grote beurt nodig is, en die is niet gedaan, wat dan?

Das altijd het vervelende als je de onderhoudshistorie niet kengt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan