Onbekent motorblok yamaha, welk type is het?

falcon2

Rookie
11 sep 2004
13
0
onbekent
beste lezers,

Mijn vraag is best raar maar ik zou het toch graag weten. Ik ben een jongen van 17 jaar en sleutel graag, nu heb ik in een oud ijzer bak bij mijn buren en oud motorblok gevonden van een yamaha motor. Maar ik zou totaal niet weten van welke motor het is en aangezien ik nog goede kappen etc. eraf heb kunnen halen en deze te koop wil aanbieden zou ik graag willen weten wat voor type motor het is.

Het is een 4 cilinder motor met een inhoud van (denk ik) in de buurt van 600cc. Volgens mij 4 versnellingen (schakelvoetpedaal zat er niet op, maar met een tang kon ik heb 4x omhoog bewegen)

hier wat foto's:

SUNP0044.JPG

SUNP0041.JPG

SUNP0013.JPG

SUNP0006.JPG

SUNP0043.JPG

SUNP0042.JPG


alvast hartelijk bedankt!

greetz Falcon

edit: de code die in het blok staat is: 2AX-001457
 
Laatst bewerkt:
Doet me een beetje denken aan het blok van een oude fiets van me. Dat was een XS400.
 
als ik op google zoek na een xs400 zie ik alleen maar motoren met een lichtgrijs gekleurt blok en 2uitlaat uitgangen, deze is zwart, heeft 4 uitlaat uitgangen en heeft wel meer cc als 400 weet ik bijna zeker.

Toch bedankt!!

trouwens zijn de yamaha kappen universeel?
 
als ik op google zoek na een xs400 zie ik alleen maar motoren met een lichtgrijs gekleurt blok en 2uitlaat uitgangen, deze is zwart, heeft 4 uitlaat uitgangen en heeft wel meer cc als 400 weet ik bijna zeker.

Toch bedankt!!

trouwens zijn de yamaha kappen universeel?

Mijn XS400 had toch wel degelijk een zwart blok, en dat was volgens mij ook origineel. Je hebt trouwens 2 types XS400, zo'n sjoppert en een rechttoe-rechtaan model, die laatste had ik.

Kappen zijn volgens mij niet origineel.
Staat er geen code ergens in het blok geslagen ? Misschien dat je met zo'n code wat kunt :? :?

Zoek trouwens nog een leuk blokkie voor mijn zoon op zijn toekomstige skelter :P
 
uhm de code in het blok is: 2AX-001457

hij heeft trouwens 4 versnellingen,denk ik. Maar hebben motoren normaal geen 6 versnellingen? Zelfs me brommer heeft er 6 :S

edit: deze XJ600 lijkt er verdacht veel op:
Yamaha-XJ600-1984.jpg
 
Laatst bewerkt:
uhm de code in het blok is: 2AX-001457

hij heeft trouwens 4 versnellingen,denk ik. Maar hebben motoren normaal geen 6 versnellingen? Zelfs me brommer heeft er 6 :S

edit: deze XJ600 lijkt er verdacht veel op: (Afbeelding)

Nope niet alle motoren hebben 6 versnellingen.

Me pa heeft een XJ 900 en die heeft 5 versnellingen.
Is het niet zo dat je er eentje naar beneden heb en 4 naar boven.

Denk dat het gewoon een 5 bak is hoor.
 
p1010036.jpg


jep deze lijkt er ook veel op, dit is van een FZ600, kan het zijn dat de XJ600 en de FZ600 bijna dezelfde motorblokken zijn?
 
hij heeft trouwens 4 versnellingen,denk ik. Maar hebben motoren normaal geen 6 versnellingen? Zelfs me brommer heeft er 6 :S

Je schreef eerder dat je hem 4x omhoog kan bewegen.
Hoe weet je dan waar je bent begonnen?
Stel hij stond in zijn vrij. dan is 1x omhoog naar de tweede versnelling, 1x naar beneden zit de eerste versnelling.
Die 4x omhoog zou dan dus kloppen en dan heeft hij dus 5 versnellingen.

edit: kan natuurlijk ook dat hij al in zijn 2 stond toen je begon, in dat geval heeft hij dus zes versnellingen *D
 
ik zat een beetje met een tang aan dat ding te kloten en snapte geen flikker van heel die versnellingsbak,zal wel een 5 bak zijn, op de carterkap zit een sticker met 5valve, heeft dat er iets mee te maken?

Als ik het blok helemaal uit elkaar heb liggen zal ik wel eens kijken. Maar ik krijg het blok niet uit elkaar, ik heb alle schroeven los, moet de koppeling zelf er ook af? Zoja hoe? Als ik die schroef los probeer te draaien draait alles mee. (de koppelingsplaten zijn er al af..)

heel hartelijk bedankt allemaal! Ik denk dat het een FZ600 is.

greetz Falcon
 
Een "valve" is het engelse woord voor klep.
Dit zou kunnen betekenen er 5 kleppen per cilinder zijn.

Het engelse woord voor versnelling is "gear".
Soms zit er in de buurt van het versnellingspedaal wel een stikker met de schakelvolgorde.
999 van de 1000 keer is dat 1e omlaag, rest omhoog.
Vrijstand (neutraal) zit tussen de 1e en de 2e versnelling.
 
5-Valve? Da's een 5-klepper dus (niets met de bak te maken). Zou wel es de FZ750 kunnen zijn dan, als mijn stoffige brein me niet in de steek laat was de 600 versie een 4 klepper. Als het goed is is het blok watergekoeld?

De XJ600 is wezenlijk anders trouwens, luchtgekoeld en zo.
 
Is toch gewoon een oud XJ blok dit?
Niks 5 kleppen per cylinder, zover ik weet bestaan er geen luchtgekoelde 5 kleppers en zoals je kunt zien op de foto waar het kleppendeksel er af is is dit er ook geen.
 
uhm ja hij is watergekoelt, tenminste er zat een (naar mijn mening mini, mijn brommer heeft een grotere) radiateur op, ik dacht dat die voor de olie was maar dat kan dan ook voor de koelvloeistof zijn, wacht ik maak ff een foto van de radiateur die ik eraf gehaald heb.

en ik heb het blok nu helemaal uit elkaar (1 of andere fabrieksmaloot heeft helemaal midden in het blok nog een schroefje verstopt, nouja na veel slijp werk bij ik bij dat schroefje gekomen...) en zover ik kan zien aan de tandwielen heeft dit ding egt 4 versnellingen (mja dit is de eerste keer dat ik zie hoe die tandwielen werken in een versnellingsbak)

750cc zou best kunnen, de zuigers zijn redelijk groot mja dacht zelf aan 125cc per cilinder dus 600 in totaal maar ik heb daar egt helemaal geen verstand van, kweet alleen dat hij een stuk groter is als een 50cc en 70cc zuiger.

zal zo de foto laten zien van de radiateur...

edit: foto:
SUNP0015.JPG


greetz falcon

ps. 5 kleppen per cilinder is toch kei veel??? de luxte auto's hebben nu pas 4 kleppen per cilinder... en 5 kleppen in totaal kan ook niet want hij heeft inlaatkleppen en uitlaatkleppen dus min. 8 kleppen...
 
Laatst bewerkt:
Da's een oliekoeler geen radiateur.............waar zou het water moeten doorstromen?......je hebt het cylinderblok er toch ook af, kijk eens goed?
 
Ja, 5 kleppen was een "first" van Yamaha (en "last" want geen enkel merk dat volgde) destijds op FZ750 in de midden jaren 80 (ik ben oud genoeg om de introductie testritten nog meegemaakt te hebben, kort na de invoering van de paardentram was dat geloof ik ;) ). De latere 1000's en de XTZ/TDM hebben ook 5 kleppen, ik geloof niet dat Yamaha dit ooit op een 600 heeft gebouwd dacht ik (mischien is de kop niet groot genoeg om dit efficient te laten zijn, OF gewoon een kosten-aspect).
Dit blok lijkt inderdaad niet echt watergekoeld met al die koelribben, ik dacht ook eerst aan de XJ600 (zie mijn eerste post), de code wijst op een FZ600 (een 4 klepper maar was die ook niet watergekoeld?). Misschien is dit blok samengesteld uit delen van diverse blokken of is de 5 valves sticker er gewoon los opgeplakt?

Wel, als je de kop lostrekt zie je gauw genoeg of je 5 kleppen tegenkomt. Misschien moet je een pol starten en een flesje "Castrol VSOP" verloten onder de degenen die uiteindelijk gelijk hadden ;)

Wat zijn trouwens je plannen met dit blok? Overzetten in de brommert?
 
wel een leuk idee zo'n poll...

neuj ik heb geen kaburateurs of nix bij dit blok. Het was eigenlijk gewoon studiemateriaal, vond het wel leuk om te kijken hoe zo'n motor er van binnen uitziet, had tot dusver alleen nog maar een puch uit elkaar gehaald. Als ikw eet wat voor type ik heb kan ik de onderdelen verkopen/weggeven, misschien heeft iemadn er nog iets aan. de rest gaat gwoon weer trug de oud ijzer bak in.

greetz falcon
 
Terug
Bovenaan Onderaan