Onbetrouwbare verkopers bij enduro/supermotard motoren?

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Ik probeer al enkele weken probeer een goede enduro/sm te vinden maar tot nu toe komen de verkopers heel onbetrouwbaar over. Het lijkt alsof men de motoren weg doet als er schade is gevonden. Ergens misschien wel logisch omdat je bij een enduro/sm de boel best vaak controleert. Is de kans op een miskoop stukken groter bij zo'n motor dan bij andere motoren? Uiteraard staat mp vol met allerlei typen motoren die de eigenaren weg willen doen vanwege gevonden mankementen maar bij de enduro en sm motoren lijkt het wel extreem. Ik ben nu op het punt dat ik steeds voorstel dat ik zelf op eigen kosten een oliewissel laat doen bij een dealer en dat deze dan meteen de motor even na kan kijken. Ik vertrouw het gewoon niet meer. Ze zeggen allemaal net een oliewissel te hebben gedaan maar ik ben dan bang dat ze dat doen/zeggen zodat de koper niet de volgende dag olie gaat wisselen en de metaalsplinters in de olie ziet. De motoren zouden allemaal perfect zijn maar als ik het voorstel wordt men boos tot schelden aan toe.

Als de motor goed is reageer je niet zo lijkt me? Of ben ik zo extreem moeilijk?

Bij dealers zijn de motoren die ik wel zie zitten zoveel duurder dan bij een particulier dat ik voor het prijsverschil een complete revisie kan uitvoeren. Ik wacht nog even af en kijk rustig verder..



Ik ben erg benieuwd of ik nou een verkeerd beeld heb gekregen en of ik te moeilijk doe als ik zeg naar een dealer te willen voor een oliewissel en check. Ik begin een beetje aan mezelf te twijfelen wat dat betreft.
 
Laatst bewerkt:
Okkasie motor kopen waarvan staat onbekend is bij mij gewoon dadelijk groot onderhoud na aankoop. Een sm zou ik inderdaad dubbel zo hard inspecteren, die dingen dienen nu eenmaal niet per se om in de watten gelegd te worden.
 
Ja, vorige week ook zo'n motor. 20 uur geleden een complete blokrevisie gehad maar de bonnen waren uit 2018. Het was zijn enige motor, reed er mee op de weg (supermotard) maar had blijkbaar 2 jaar lang erg weinig tijd. Kan allemaal maar er mocht geen dealer naar kijken of oliewissel worden gedaan.
 
Maar naar een dealer gaan en die een check en oliewissel laten doen is een redelijk voorstel toch? Als die niets vind en de olie na een proefrit van 30 a 45 min. schoon is lijkt het risico me al een stuk kleiner dat er wat aan het slijten is in het blok. 100% garantie heb je nooit maar als verkopers dat niet accepteren geeft dat mij al het gevoel dat ze bang zijn dat er wat naar boven komt, dat zegt me eigenlijk al genoeg. Het is niet alleen een technische controle maar ook een check of de verkoper vertrouwen heeft in de uitkomst.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar je woont maar een motor kopen bij van die heetgebakerde types zou ik sws al niet doen. Vaak met een online gesprek merk je al wel als de persoon netjes en redelijk is en anders merk je dat bij een bezichtiging wel.

Als je een hok koopt van 10 jaar of ouder of voor een habbekrats of met een gigantische km stand of urenstand dan zou ik sws uit gaan van veel onderhoud.
 
Voor mijn gevoel is het compleet willekeur.

Er was een KTM met lage km stand en die zou 11 jaar stil hebben gestaan. Maar wie weet is er gewoon een nieuwe teller opgekomen. De vraagprijs was vrij hoog vanwege de km stand. Ik mocht meteen sterven (werd letterlijk gezegd) toen ik zei dat ik niet blind op op de km stand wilde vertrouwen.

De eigenaar van de eerder genoemde motor (met blokrevisie 20 uur geleden) was erg vriendelijk maar na een kritische inspectie en wat doorvragen had ik toch sterke vermoedens dat er wat niet klopte.
 
Laatst bewerkt:
Je moet gewoon niet teveel haast hebben en het zoekplaatje de tijd geven. Er zijn best wel motoren waarbij de dingen kloppen. Er is nooit garantie, maar indicaties van onderhoud en verzorging, zoals olie checken, schone geoliede luchtfilters, aandrijving, remmerij etc kan je zelf gewoon doen. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet zo snel sm gastjes zou vertrouwen op onderhoud. Het valt me op dat het vaak publiek is die alleen geinteresseerd is in rijden en sowieso weinig van (hun eigen) motoren weten of de noodzaak zien van onderhoud wat dit type motoren vaak nidig heeft. Het klinkt mss raar maar mensen die juist enduro en in terrein rijden en een motor voor langere tijd in bezit hebben, hebben vaak iets meer sjoege van essentieel onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor particuliere verkopers geldt, is bij dealers/ motorzaken/ endurospecialisten net zo, meer kaf dan koren, is mijn ervaring. Ook die trappen oude rotzooi door met het verhaal 'van oud mannetje geweest'.

Een enduro even na laten kijken heeft denk ik niet zoveel toegevoegde waarde. Of hij moet het blok open halen maar dat zal de bedoeling niet zijn.

Aan de andere kant: zou ik mijn motor particulier verkopen dan mag er een kort proefrondje gemaakt worden waar ik zelf bij ben. Meegeven naar een dealer die er vervolgens 'iets' mee gaat doen zou ik ook niet doen.

Ik zou een dergelijke motor alleen bij een betrouwbare dealer kopen. En dan moet het om een machine gaan die hij zelf nieuw geleverd en onderhouden heeft. En dan nog heb je geen 100% garantie natuurlijk.
 
Bij een Enduro/SM krijg je vanzelf een keer flinke kosten. Niet nu, dan over 1 of 2 jaar. 1 kopen waarvan de eigenaar en de motor er betrouwbaar of iig eerlijk uit zien. Een bekend is beter dan een verborgen euvel.

Of je koopt mijn 520, weet je iig zeker dat er mee geragd is door iemand die het vermogen niet aan kon _O-
Als je nog even 5 rijuurtjes wacht nodig ik je zelfs uit om de olie te komen wisselen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan