Oncontroleerbare drang

leon1985

MF'er
25 mrt 2011
37
0
Dit is het beste topic titel die ik kan bedenken...

Als ik hier zo door de topics lees, zie ik een hoop "is motorrijden gevaarlijk" en titels in die vorm.

Ik kan me daar heel goed wat bij voorstellen.
Het valt me namelijk op dat sinds ik begonnen ben met lessen.
Iedereen waarbij ik enthousiast vertel wat ik die les allemaal heb gedaan, de oncontroleerbare drang heeft, mij te vertellen dat ze iemand kennen (meestal een vriend van een vriend) die op zijn minst onthoofd is door een geschaarde vrachtwagen of vangrail.
Vaak is het nog erger (denk aan implosies van de organen)

Dit is niet motiverend te noemen.

Ik ben er op gaan letten na een filmpje van youtube waarop een Amerikaanse motorrijder hetzelfde ondervond.
Ik dacht toen nog: "dat valt toch wel mee"

Maar zodra je erop gaat letten is het bizar gewoon!

Hebben jullie dit ook al meegemaakt?

Groeten Leon
 
Laatst bewerkt:
Dit is het beste topic titel die ik kan bedenken...

Als ik hier zo door de topics lees, zie ik een hoop "is motorrijden gevaarlijk" en titels in die vorm.

Ik kan me daar heel goed wat bij voorstellen.
Het valt me namelijk op dat sinds ik begonnen ben met lessen.
Iedereen waarbij ik enthousiast vertel wat ik die les allemaal heb gedaan, de oncontroleerbare dwang heeft, mij te vertellen dat ze iemand kennen (meestal een vriend van een vriend) die op zijn minst onthoofd is door een geschaarde vrachtwagen of vangrail.
Vaak is het nog erger (denk aan implosies van de organen)

Dit is niet motiverend te noemen.

Ik ben er op gaan letten na een filmpje van youtube waarop een Amerikaanse motorrijder hetzelfde ondervond.
Ik dacht toen nog: "dat valt toch wel mee"

Maar zodra je erop gaat letten is het bizar gewoon!

Hebben jullie dit ook al meegemaakt?

Groeten Leon

Je bedoeld dat anderen de drang hebben om verschrikkelijke verhalen over motorrijden te vertellen?

Gebeurd mij nauwelijks.

maar het is wel een maatschappelijk/menselijk fenomeen: iedereen 'kent' wel iemand die iets etreems heeft meegemaakt, en de mens verteld nou eenmaal graag. Jij zegt dat je gaat motorrijden, en dat is meteen een mooie aanleiding om het verhaaltje af te draaien (of het nou waar is of niet).....
 
Denk dat je oncontroleerbare DRANG bedoelt?



En dan nog..... Boeiuh! En daar trek jij je wat van aan? :Z
 
Mijn vader verteld me wel altijd als er motorongelukken in de buurt zijn gebeurt. Daar zit ik niet zo op te wachten...
 
straks heb je ook een oncontroleerbare drang. en dat heet motorrijden. winterdag met trillende handjes naar het winterzonnetje staren. :]
 
@ Biancie
Je heb gelijk... foutje het moet drang zijn.

En nee trek me er niks van aan.
Valt me gewoon op
 
Mensen willen over het algemeen lekker veilig en zeker zijn, daarmee dat de meerderheid niet motorrijdt (ooh, gevraarlijk), graag op reis gaat naar een all-in hotel (lekker veilig), en verzekeringen pakt voor al wat mogelijk is (je weet maar nooit).

Ikzelf kom vaak met erger verhalen af dan zij zich kunnen voorstellen, en die zijn dan écht gebeurd, en weet ik uit eerste hand, itt hun verhalen van de broer van de nonk van een gast waar ze eens langs hebben gezeten op café.
Dan zijn ze meestal verwonderd over het feit dat ik ondanks dat allemaal nóg altijd wil motorrijden. Gewoon omdat het fijn is! Het niveau van gevaar bepaal je voor een groot stuk nog altijd zelf. En de overige kans is gewoon luck, het heeft geen zin om je daarover op te winden...

"Ze" vinden het ook meestal luguber als ik vertel dat ik samen met m'n rijbewijs ook eens eindelijk mijn orgaandonatie in orde heb gebracht. Ik was toen toch in het gemeentehuis, en de kans dat ik ooit nuttige organen kan doneren was toen ook ineens groter geworden...

Kortom: je moet het wel beseffen dat op een motor zitten gewoon een groter risico heeft dan in een blikken doos, en nog een veel groter risico dan in een glazen stolp.

Maar ik denk niet dat de mensen je altijd moedwillig angst proberen aan te jagen. Zo zullen er ook wel een deel tussen zitten, maar ik denk dat er ook een deel is dat gewoon niets meer weet over motorijden en motorrijders. Dat zijn die ruigharige nozems die met blerpijpen uit de bocht vliegen. Het zou wel eens goed kunnen dat niemand ze ooit de fijne en mooie kanten van het motorijden heeft bijgebracht. Of dat ze het niet zien door de angst die ze er als vooroordeel al van hebben.
 
Vage verhalen wat er allemaal kan gebeuren... Krijg wel eens mailtjes met "frisse" foto's van motorongelukken, kan er niet echt wakker van liggen. Geniet gewoon van het rijden zelf :]
 
Laatst bewerkt:
hahaha als ik vraag, kom je ook motorrijden? haal je motorrijbewijs als je het zo geweldig vindt!
krijg ik vaak dit antwoord: "ik ken mezelf ik trek het gas open dan ga ik dood bla bla"
is dus een smoesje voor "ik durf eigenlijk niet"
 
Ik heb dat vaak tijdens de lunchpauze.. Iedere dag vliegen de auto's in de rondte. Hebben "ze" het nooit over.
Maar oh wee als er ergens een motorrijder in de fout gaat.. Van alle kanten; "joh, hebbie het gehoord/gelezen?"... :/
 
hahaha als ik vraag, kom je ook motorrijden? haal je motorrijbewijs als je het zo geweldig vindt!
krijg ik vaak dit antwoord: "ik ken mezelf ik trek het gas open dan ga ik dood bla bla"
is dus een smoesje voor "ik durf eigenlijk niet"

:^

Dat verhaal hebben we allemaal inderdaad al minimaal 100x gehoord. :')
Mijn reactie is altijd; Dat leer je na een aantal keren wel af. Leer je het dan nog niet, dan vind natuurlijke selectie plaats. :Y
 
Moet wel zeggen als het seizoen begint er wel meer over gepraat wordt en er meer gebeurt.

Persoonlijk maakt het mij allemaal geen zat uit ik vind het nog steeds leuk om te doen. Mijn broer en ouders vinden het echt helemaal niks dat ik zo een ding door de file tuf.. Tja ik vind andere dingen weer niets.

Plus dat je ook vaak hoort "als ik dat zou doen zou ik mezelf doodrijden" cliché...
Ook nog iemand die zei dat hij niet zo goed was met evenwichtsvoertuigen.
En de mooiste vond ik nog toen ik ging lessen dat er gezegd werd "nou als je ook zo rijdt als in je auto zal je wel snel dood wezen" en "levens gevaarlijk".

Hoor het allemaal maar aan en leg het maar naast mijn neer veer verstandiger.
 
Motorrijden kan gevaarlijk zijn.

Een auto is een trage, blikken eierdoos die je enigzins beschermt bij vergissingen. Een motorfiets heeft die bescherming niet en is daarmee een voertuig in de categorie: "If you make mistake, I'll kill you.".
Bovendien, je hebt het gevaar niet altijd in eigen hand. Vaak ontstaat een gevaarlijke situatie doordat een ander op z'n hollands gezegd "zit te kloten".

Dat is de gedachte achter die oncontroleerbare drang om te roepen dat motorrijden zo enorm gevaarlijk is. En er zit ook iets bij dat je als motorrijder de automobilist dwingt oplettend te rijden.




Even heel erg eerlijk: ik rij zelf motor vanaf mijn 23e (zo'n 30 jaar dus). Nu wil mijn oudste dochter dolgraag haar A-rijbewijs halen en ik heb daar heel gemengde gevoelens bij.
  • Ja, het lijkt mij prachtig om samen met dochterlief stukjes te toeren.
  • Nee, ik weet hoe vaak ik mijn beschermengeltjes nodig gehad heb.
 
Gewoon reageren met "de meeste mensen overlijden nog steeds in een bed" en ze dan een goede nachtrust toewensen.


En vraag ze eens hoeveel tieners er gemiddeld per weekend verongelukken omdat ze in een testoron-autootje stappen met het uitgaan.
 
Nee bijna niet.
Wel laat mijn moeder elke keer als ze op teletekst (ja ze kan niet met internet of computers overweg) leest dat er een ongeluk met een motorrijder is gebeurd mij dat stuk laat zien.

Maar ik heb het bijna niet meegemaakt dat die persoon een broer heeft diens zusje op school een medeleerling kent waarbij haar vader's beste vriend zijn opa's motormaatje ooit een ongeluk heeft gehad.
Of in die trans van.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden kan gevaarlijk zijn.

Een auto is een trage, blikken eierdoos die je enigzins beschermt bij vergissingen. Een motorfiets heeft die bescherming niet en is daarmee een voertuig in de categorie: "If you make mistake, I'll kill you.".
Bovendien, je hebt het gevaar niet altijd in eigen hand. Vaak ontstaat een gevaarlijke situatie doordat een ander op z'n hollands gezegd "zit te kloten".

Dat is de gedachte achter die oncontroleerbare drang om te roepen dat motorrijden zo enorm gevaarlijk is. En er zit ook iets bij dat je als motorrijder de automobilist dwingt oplettend te rijden.




Even heel erg eerlijk: ik rij zelf motor vanaf mijn 23e (zo'n 30 jaar dus). Nu wil mijn oudste dochter dolgraag haar A-rijbewijs halen en ik heb daar heel gemengde gevoelens bij.
  • Ja, het lijkt mij prachtig om samen met dochterlief stukjes te toeren.
  • Nee, ik weet hoe vaak ik mijn beschermengeltjes nodig gehad heb.

tJa en hoe vaak met de auto? Of bij het oversteken?

Of vroeger toen ze klein was bijna met haar hoofd tegen de tafelpunt aanliep?

etc etc ;)

Ik begrijp jou punt ook hoor maar wou even laten zien dat je alles zo wel kan bekijken.
Soms zijn dingen gewoon leuk en moet je het doen, is mijn mening.
Zo ben ik ook gaan sky-diven, leren snowboarden en dus ook motor rijden.
 
Doet me denken aan deze uitspraak : You live more in five minutes flat out on a bike like this, than most people do in a lifetime." -Burt Munro
Oftewel,doodgaan doe je toch,dus waarom niet leven tot de max :)
 
Ik heb dat vaak tijdens de lunchpauze.. Iedere dag vliegen de auto's in de rondte. Hebben "ze" het nooit over.
Maar oh wee als er ergens een motorrijder in de fout gaat.. Van alle kanten; "joh, hebbie het gehoord/gelezen?"... :/

Maar da's anders. Een auto-ongeluk, dat kan gebeuren.
Maar motorrijden staat bijna gelijk aan zelfmoord volgens de verhalen.

Ik ben nu aan het ontdekken wat niet-motorrijders doen tijdens zonnige weekenden omdat ik even zonder motor zit.

Doe mij maar weer een "zelfmoord-poging". :) ;)
 
tJa en hoe vaak met de auto? Of bij het oversteken?

Of vroeger toen ze klein was bijna met haar hoofd tegen de tafelpunt aanliep?

etc etc ;)

Ik begrijp jou punt ook hoor maar wou even laten zien dat je alles zo wel kan bekijken.
Soms zijn dingen gewoon leuk en moet je het doen, is mijn mening.
Zo ben ik ook gaan sky-diven, leren snowboarden en dus ook motor rijden.

Eerlijk gezegd: met die tafelpunt heeft zij ook kennis gemaakt.
Sky-diven is een ook gevaarlijke sport. Ook bij skidiven zou ik dus mijn bedenkingen hebben. Dus ook bij motorrijden.




Ik had mijn roze papiertje nog maar net, de inkt was letterlijk nog nat, toen ik mijn eerste ongeluk kreeg. Een stoplichtsprintje, even lekker hoog in de toeren, even volgas het rood aantikken in de diverse versnellingen.
Oeps, dat autotje wachtte eerst wel, maar stak later toch nog even over.

Ik heb dit Golfje vol op het achterwiel geraakt. Dat wiel liep klem in de wielkast. Mijn motortje (Suzuki GT250) had in de uitlaat de afdruk van de remschijf staan. Het brommertje stond in de versnelling die van 120 tot 140 km/uur liep (schakelen bij max rpm). Ik klauterde zelf een goede 50 meter voorbij het ongeluk uit de bosjes, vol met blauwe plekken.
Oom agent stomverbaasd waar die motorrijder gebleven was. Dat die naast hem stond, drong pas laat tot hem door; hij zocht naar een plas bloed en een paar stukken vlees met bot.

Maar achteraf (die beroemde koe in de kont kijkend), wat was nu de oorzaak? 120 rijden waar het verkeer op 50 hoorde te rekenen? Had de bestuurder van het Golfje rekening moeten houden met mijn puberale hormonen die mij tot zulke idiote snelheden aangezet hadden?
En hoeveel beschermengelen hebben mij die dag van magere Hein gered? Als een pro loopt te zoeken naar stukken uiteengerukte motorrijder?
En was het het waard? Was de kick van het van nul naar honderdentwintig in korte tijd dit risico waard?

Vul het voor jezelf in, mijn mening is door die klap behoorlijk vertekend.



P.s. 1: Hiermee ben ik dus die kennis van een vriend van een kennis die.... en ook nog antwoord kan geven.
P.s. 2: Hoeveel motorforummers zouden al een keer de 120 (of meer) in de bbk aangetikt hebben? Gewoon even "lekker gassuuuuuhhh"?
P.s. 3: Ik verbied mijn dochter het A-rijbewijs niet, maar ik zeur wel dat zij voorzichtig moet zijn. Ik mag er niet op rekenen dat haar beschermengelen ook zo alert zijn.
 
Als ik een paar dagen niet kan motor rijden word ik me toch chagrijnig. Daar had ik, toen ik nog een auto had, nooit last van..
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
9
Weergaven
2K
Anoniempje313
A
Terug
Bovenaan Onderaan