Onderdelen on-line kopen

Superduke se

Rookie
7 aug 2019
6
4
Hallo allemaal,
Kopen jullie de onderdelen, met name de slijtdelen zoals filters, olie, remblokken, kettingwielen+ketting on-line? Of bij de dealer.
Onderhoud is goed te plannen, kopen jullie de benodigde spullen dan on-line of bij de dealer met de bijbehorende service (tips & trucs) maar wel duurder.
 
Koop eigenlijk alles bij Polo motorrad en let dan even op de kortingsdagen
Zoals vandaag 20% op alle onderhouds en verslijt producten.
De Suzuki moet helaas wel naar de dealer ivm garantie dus daar koop ik de delen voor bij de dealer
 
Bijna alles online: ebay, amazon, maar ook alibaba (voor bijvoorbeeld valbeschermers) en nl'se websites / dealers als ik het wat sneller nodig heb. Ook tips en tricks zijn online te vinden op youtube en forums. Juist die forums zijn interessant omdat daar veel kennis van specifiek jouw motor samenkomt. Ervaring heeft mij geleerd zeker niet alles aan te nemen wat een dealer je verteld (met name als je je motor niet voor straatgebruik maar voor circuit gebruikt). Enige nadeel van online is dat je wat langer aan het zoeken bent, maar je bespaart veel geld en kunt veel kennis vinden.
 
Bijna alles online: ebay, amazon, maar ook alibaba (voor bijvoorbeeld valbeschermers) en nl'se websites / dealers als ik het wat sneller nodig heb. Ook tips en tricks zijn online te vinden op youtube en forums. Juist die forums zijn interessant omdat daar veel kennis van specifiek jouw motor samenkomt. Ervaring heeft mij geleerd zeker niet alles aan te nemen wat een dealer je verteld (met name als je je motor niet voor straatgebruik maar voor circuit gebruikt). Enige nadeel van online is dat je wat langer aan het zoeken bent, maar je bespaart veel geld en kunt veel kennis vinden.
Naar de dealer gaan en hem uit laten zoeken welke onderdelen hij moet bestellen duurt vele malen langer.
 
Ik koop vrijwel alles online wat ik aandurf en weet dat ik er zelf mijn onderhoud mee kan doen.
Wat ik niet aandurf laat ik over aan de dealer.
 
Hallo allemaal,
Kopen jullie de onderdelen, met name de slijtdelen zoals filters, olie, remblokken, kettingwielen+ketting on-line? Of bij de dealer.
Onderhoud is goed te plannen, kopen jullie de benodigde spullen dan on-line of bij de dealer met de bijbehorende service (tips & trucs) maar wel duurder.

Een luchtfilter is een luchtfilter. Dat is niet ineens beter bij de dealer. Ik koop alle slijtage onderdelen online bij de goedkoopste aanbieder (wel het officiële merk/type door het motormerk aangegeven, of iets dat beter is) ik vervang alles dan natuurlijk wel zelf. Het ligt ook een beetje aan het merk motor, bij sommige merken zoals moto guzzi is er waanzinnig veel kennis bij de hobbyisten, op een aantal vlakken zelfs meer dan bij de dealer. Dan zie je vanuit zo'n community oplossingen voor problemen/tips/trucs waar een dealer nooit mee aan zou komen.
Sommige onderdelen bestel ik echter wel bij de dealer, vnl omdat ze nergens anders te krijgen zijn _O- Ebay imitaties van onderdelen (speciale boutjes, kleppendeksel, whatever) blijf ik verre van.
 
Naar de dealer gaan en hem uit laten zoeken welke onderdelen hij moet bestellen duurt vele malen langer.

Mijn motormonteur weet wat er voor onderdelen erop moeten.

OT: Kettingspray koop ik soms online, soms bij Ten Kate, de rest doet de monteur. Ik rij een paar weken op voorhand bij hem langs en bespreek wat er gedaan moet worden. 👍
 
Naar de dealer gaan en hem uit laten zoeken welke onderdelen hij moet bestellen duurt vele malen langer.
Laat ik hem even nuanceren, online uitzoeken kost mij meer tijd + langere leveringstijd. Iets bij de dealer halen bespaart je uitzoektijd en zij hebben het onderdeel vaak op voorraad dus bespaar je levertijd. Ideaal dus als je dezelfde week nog moet rijden, maar je betaalt wel behoorlijk wat meer. Mij kost het zelf bestellen veel tijd omdat ik altijd de laagste prijs wil hebben en dan vind je online, naarmate je langer je zoekt, altijd een goedkopere optie voor precies hetzelfde onderdeel. Er zijn nu bijv. brembo remblokken vanuit Italie onderweg, een bahco gereedschapskist vanuit duitsland en banden vanuit polen. Klinkt omslachtig, maar toch weer veel euros bespaard.
 
Onderdelen waarbij het monteren kennis/speciaal gereedschap/brug etc vraagt, zoals kettingset, blok open maken, banden, koop ik via een doehetzelfwerkplaats, overige onderdelen nagenoeg altijd via internet.
 
Originele onderdelen bestel ik bij de dealer. Motoport in mijn geval. Ik zoek zelf de onderdeelnummers op, mail deze door en krijg een SMS wanneer alles binnen is.

Ik heb prijzen niet exact naast elkaar gelegd maar voor mijn gevoel niet eens duurder dan die online dealers en makkelijker voor mij vanwege het feit dat ik het af kan halen en vaak nog sneller ook.

Alle niet OEM dingen bestel ik gewoon waar het op dat moment het goedkoopst is.
 
Aangezien ik geen garage heb waarin ik kan knutselen en bovendien ook twee linkerhanden heb, koop ik enkel m'n kettingsmeersel online. M'n uitlaatsysteem heb ik ook online gekocht en met behulp van een vriend geïnstalleerd. Maar al de rest laat ik doen door m'n garagist. Ik zou geen seconde gerust rijden, moest ik m'n eigen remmen hebben vervangen :/
 
Aangezien ik geen garage heb waarin ik kan knutselen en bovendien ook twee linkerhanden heb, koop ik enkel m'n kettingsmeersel online. M'n uitlaatsysteem heb ik ook online gekocht en met behulp van een vriend geïnstalleerd. Maar al de rest laat ik doen door m'n garagist. Ik zou geen seconde gerust rijden, moest ik m'n eigen remmen hebben vervangen :/

Je eigen limitaties goed inschatten is ook een gave (waar veel mensen niet over beschikken). Dat gezegd, het lijkt allemaal veel ingewikkelder dan het is. Zo lang je geen nokkenas demonteert of iets dergelijks ingewikkelds kan je het meeste onderhoud gewoon op straat doen, en het internet staat vol met how-to's.
 
Als ik al onderdelen kan vinden dan is dat online via eBay of specifieke sites 😂.
Mijn vriend is monteur, dus onder zijn toeziend oog doe ik zo veel mogelijk zelf
 
Terug
Bovenaan Onderaan