Onderdelen online bestellen, waarom gaat het zo vaak mis?

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Als ik onderdelen nodig heb zoek ik die meestal online. Ik zou namelijk echt niet weten waar ik onderdelen in een fysieke winkel hier in de buurt zou moeten vinden. Online is makkelijk, toets de code van het onderdeel in en je ziet welk bedrijf het verkoopt. Helaas gaat het bij mij op één of andere manier echt heel vaak mis. Tijd terug speciaal type bougiedoppen nodig. Winkel had ze online in het assortiment maar niet op voorraad. Gebeld of ze dat type zeker konden leveren, benadrukt dat het een niet zo gangbare dop is, "Ja hoor, geen probleem". Twee weken later pakketje binnen. Verkeerde doppen. "Oh, excuses. Nee het type dat u besteld heeft kunnen we toch niet leveren..."

Maand terug spul besteld voor de kleine beurt die ik dit weekend wilde uitvoeren. Nieuwe inlaatrubbers (moesten uit italie komen dus lange levertijd, okey) en aangezien ik dus toch bij dat bedrijf bestelde gelijk een luchtfilter en oliefilter meebesteld. Gisteren pakketje afgehaald bij het postkantoor, oliefilter HF 551 besteld, wat zit er in de doos, oliefilter HF 151 natuurlijk...

Als ik terugkijk naar de afgelopen 3 jaar, dan gaat het echt zo'n beetje 1 op de 3 keer verkeerd. Zijn dat jullie ervaringen ook of heb ik gewoon erg veel pech?
 
Wat mij betreft heb je pech...
Ook ik bestel vrijwel alles online, wachttijd van originele onderdelen is soms wel wat langer, maar voor de rest krijg ik eigenlijk
altijd precies binnen wat ik besteld heb, ik heb de afgelopen jaren nooit iets terug hoeven sturen.
 
Ik denk dat je gewoon pech heb,ik heb ook nog nooit iets terug gestuurd.
Wel meegemaakt dat de zogenaamde volgende dag levering niet nagekomen werd,tot soms wel pas 3 dagen later.
Wat ik wel doe is bij bekende zaken bestellen of eerst kijken wat de ervaringen van andere klanten zijn.
 
Mja, pech past wel in het plaatje.

Ik denk dat je gewoon pech heb,ik heb ook nog nooit iets terug gestuurd.
Wel meegemaakt dat de zogenaamde volgende dag levering niet nagekomen werd,tot soms wel pas 3 dagen later.
Wat ik wel doe is bij bekende zaken bestellen of eerst kijken wat de ervaringen van andere klanten zijn.

Die 'volgende dag levering' heb ik al lang geleden opgegeven. Dat is bij mij echt nog nooit voorgekomen dat ik het daadwerkelijk de volgende dag kreeg. Zo en zo heb ik het idee dat veel winkels een onjuiste voorraad aangeven om je over te halen bij hun te bestellen. Komt te vaak voor dat een artikel zogenaamd op voorraad is, maar nadat je een bestelling plaatst is de mail ineens dat de geschatte levertijd 4 werkdagen of zoiets is. Ik denk dat men erop gokt dat je niet de moeite gaat nemen alles dan weer te annuleren om het ergens anders te bestellen (tenzij je er echt echt erg veel haast mee hebt).
 
Ja dat op voorraad neem ik ook met een korreltje zout,de hele grote winkels zullen best
wel het nodige op voorraad hebben,voor de kleinere webwinkels is dat niet te doen,
er zijn er genoeg die vanuit hun woonhuis een winkel runnen.
 
Hier ook vrijwel alleen maar positieve ervaringen, 1x een bestelling van iemand anders gekregen, was niet bij motoronderdelen maar bij fietskleding. Maar dat was snel opgelost en een dag later alsnog de juiste spullen in huis, +een kleinigheidje voor de moeite.
Ben wel benieuwd bij welke winkels je dan onderdelen besteld waar het zo vaak mis gaat, is dat iedere keer bij dezelfde shops, of zijn het verschillende winkels?
Bestel zelf bij veel verschillende winkels, en zoals gezegd tot nu toe weinig problemen.
 
Ik denk dat je gewoon pech hebt.

Op veel plaatsen al spullen besteld. Bij Alie en bij Ebay.
Uit diverse plaatsen Europa, maar ook Thailand en Indonesië. NOOIT verkeerde spullen ontvangen.
Wel gebeurd dat na (te) lange tijd bestelling wordt geannuleerd wegens (toch) niet leverbaar.
 
Ik heb al 12 jaar een webshop naast de gewone winkel/werkplaats, en bij mij gaat ook (nog steeds) wel eens iets fout.
Bij drukte moet je soms gewoon te snel werken of teveel dingen door elkaar doen, dat werkt fouten in de hand.

Daarnaast zie ik de laatste jaren veel webshopjes opkomen van mensen die het er bij doen, en vaak niet voldoende verstand van zaken hebben. Ofwel niet van het product, ofwel niet van commercie. En uiteindelijk is zowel de consument als ook de vakhandel de dupe van dit soort "bedrijfjes" die de markt verpesten.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik nu terugkijk wist ik 12 jaar geleden ook te weinig......
 
Denk ook dat je te maken heb met gevalletje pech.

Heb ook een aantal keer online besteld en altijd gekregen wat ik besteld had, maar
een aantal keren wel een paar dagen later dan belooft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan