Onderdelen verzinken, metaal brosser/slapper

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo ik ben bezig met de ombouw van mijn wr450 naar supermotard en nu wil ik alle boutjes etc ook weer netjes hebben.

Nu dacht ik aan verzinken en zwart/geel/blauw passiveren maar las ik dat het metaal brosser word en dus slapper. Nu wou ik ook mijn vooras, achteras, achterbrugas en blokbouten etc doen.

Weet iemand of dit mogelijk is of worden mn assen te slap?
 
Het al eerder genoemde bedrijf "Verzinkerij Schippers" te Harkema maak staat ook bij mij goed aangeschreven. (zakelijke klant)
Voor waterstofbrosheid hoef je niet bang te zijn bij "elektrolitisch verzinken/ blank passiveren".
Overigens zijn er ook naast geel passiveren, ook nog andere kleuren mogelijk.

grtz,

Cees

PS: Probleem kan zijn dat een trommelvulling (= ca. 80 kg) niet gehaald wordt met alleen jouw boutjes, maar misschien kan je meeliften in een andere partij. Daarbij is blank gepassiveerd het meest gangbare.
 
Laatst bewerkt:
is dat niet vernikkeld?

Vernikkelen wordt alleen gedaan als tussenlaag voor het verchromen.
Het chroom blijft dan beter op de ondergrond.
De kleur van nikkel gaat in de richting van titanium, een beetje gelig. Chroom is mooi helder (metaalglans), iedereen kent dat wel.

Een elektrolytisch zinklaagje die men op boutjes aantreft is heel dun.
Soms heb je mazzel en blijft dat goed, soms pech en dan roest het na een tijdje toch nog omdat de zink is opgelost.
Ik heb er een paar in mijn hek, dus altijd buiten. Sommige zijn na 20 jaar verroest, andere niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan