Ondergrondse berging, goed idee of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondergronds waterdicht moet zeker kunnen, kijk maar eens naar al die Amsterdamse grachtenpanden met de kelder als extra verdieping.
Ze graven ze bij bosjes uit want extra ruimte is goud waard in de grote stad.
Maar met dit systeem eerst vragen naar ervaringsdeskundigen.
 
Laatst bewerkt:
Screenshot_20210302-220552_Google.jpg
 
ik woon midden in de stad en heb bij mijn appartement ook geen plek voor de motor te stallen. Mijn motor staat in een parkeergarage bij een groot appartementen complex op 5 min lopen. alleen toegankelijk voor parkeerplekhouders, dus geen mensen die even komen parkeren. Zit niet toevallig zoiets ook bij jou in de buurt?
 
ik woon midden in de stad en heb bij mijn appartement ook geen plek voor de motor te stallen. Mijn motor staat in een parkeergarage bij een groot appartementen complex op 5 min lopen. alleen toegankelijk voor parkeerplekhouders, dus geen mensen die even komen parkeren. Zit niet toevallig zoiets ook bij jou in de buurt?
TS heeft eigenlijk niet veel te klagen, wan hij krijgt een nieuwbouwhuis opgeleverd met een klein tuintje.
 
Ondergronds waterdicht moet zeker kunnen, kijk maar eens naar al die Amsterdamse grachtenpanden met de kelder als extra verdieping.
Ze graven ze bij bosjes uit want extra ruimte is goud waard in de grote stad.
Maar met dit systeem eerst vragen naar ervaringsdeskundigen.

Ik denk dat het probleem bij de motorberging niet zozeer is of ie waterdicht is of niet, maar hoe zit het met condens. Die kelders in die grachtenpanden zijn direct verbonden met die oude huizen en worden dus de hele tijd verwarmd = geen condens. Die motorbak ligt ergens in je tuintje los van je huis, dus groot temperatuurverschil tussen de wanden van je bak en de lucht erin = condens.
 
Ik zou het wel aandurven. Mits budget geen probleem is.(voor dit bedrag staat hij los op de oprit, dus stroom, graafkosten en afwerken is allemaal extra) Die stalen bak is wel water dicht. Ander mag de lasser zijn schoolgeld terug gaan halen. Dus grondwater is geen probleem. En als je de deksel zo laat afwerken dat er ook geen regenwater doorheen komt en er een regen goot of grindrand langs af legt denk ik dat het prima te doen is. Het is zeker niet slechter dan onder een zeiltje of iets. Desnoods een ventilator er in voor het doorwaaien. Denk dat menig schuurtje met tegelvloer in de winter net zo nat is. Je zou er in de winter ook een infrarood paneel in kunnen hangen. En de deksel en wandel isoleren. Anders krijg je daar condens tegen aan. Oké, het is niet de goedkoopste oplossing maar zeker wel een oplossing als je geen ruimte hebt. Weet niet of een betonnen bak goedkoper is. Als deze kosten mee vallen, en je bang bent voor condens kan je hem ook nog in een betonnen bak zetten. Heb je zeker geen vocht probleem meer. Ik zie zeker mogelijkheden, alleen denk dat het kosten technisch niet echt rendabel is. Hij is tenslotte gemaakt voor kliko's of 'n fiets.
 
Om de motor uit het zicht te plaatsen is dit toch een prima oplossing. En daar is het TS toch om te doen.
Zelf heb ik plek voor 2 motoren binnen maar heb er 3. Die ene staat onder een afdakje onder een hoes, en voor de wintermaanden gaat-ie in zo'n corrosiewerende plastic zak (corrodom) met een vochtvanger aan het stuur. Daarbij is ondergronds de temperatuur redelijk constant, dus minder last van condensvormimg. Met die extra bescherming lijkt me condens niet zo'n probleem.
'T kost wat, maar dan heb je mogelijk een oplossing. Als de waterleiding, rioleringspijpen, stroomkabels, glasvezelvoorziening etc. niet net in de weg liggen...
 
Ik zou het wel aandurven. Mits budget geen probleem is.(voor dit bedrag staat hij los op de oprit, dus stroom, graafkosten en afwerken is allemaal extra) Die stalen bak is wel water dicht. Ander mag de lasser zijn schoolgeld terug gaan halen. Dus grondwater is geen probleem. En als je de deksel zo laat afwerken dat er ook geen regenwater doorheen komt en er een regen goot of grindrand langs af legt denk ik dat het prima te doen is. Het is zeker niet slechter dan onder een zeiltje of iets. Desnoods een ventilator er in voor het doorwaaien. Denk dat menig schuurtje met tegelvloer in de winter net zo nat is. Je zou er in de winter ook een infrarood paneel in kunnen hangen. En de deksel en wandel isoleren. Anders krijg je daar condens tegen aan. Oké, het is niet de goedkoopste oplossing maar zeker wel een oplossing als je geen ruimte hebt. Weet niet of een betonnen bak goedkoper is. Als deze kosten mee vallen, en je bang bent voor condens kan je hem ook nog in een betonnen bak zetten. Heb je zeker geen vocht probleem meer. Ik zie zeker mogelijkheden, alleen denk dat het kosten technisch niet echt rendabel is. Hij is tenslotte gemaakt voor kliko's of 'n fiets.
Bij die laatste links van mij hierboven is het een combi van metaal en kunststof, de binnenbak is kunststof.
Inderdaad ik zou het ook wel aandurven.
 
Ik kan thuis ook lang alles niet kwijt, ondanks dat ik een grote garage heb.
Daarom huren we een tweede garage voor 100,-/maand een dorp verderop.
Het is een klein stukje rijden, maar zo fijn om een plek te hebben waar alles wat tijdelijk in de weg staat, en wat je maar af en toe nodig hebt droog, veilig en uit het zicht kunt opbergen.
 
In Amsterdam zuid, meen pr Marijkestraat. Heeft daar een eigenaar iets dergelijks voor extra auto,s laten maken. Betonnen bak in zn oprit met een hef instalatie. Een auto in de kelder en de ander er op. Als de onderste er uit moet blijft de bovenste er gewoon op staan. Maar kelderbak heeft uiteraard waterpomp. Maar ook voorzieningen tegen waterdamp/condens. Was er aanwezig bij instalatie. Weet niet wat de uiteindelijke werkbare ervaringen zijn. Maar het idee bestaat al veel langer....
 
Laatst bewerkt:
Net als @prop-er huur ik een berging in een andere plaats, berging is dan wel 6 meter diep en er staat nogal wat meer dan een motor. Ik heb dan ook 2 motoren thuis staan en nog eentje in de berging.

je kunt bij een shurgart achtige gaan kijken maar in mij regio zijn de garageboxen bij flats die ooit zijn opgekocht aanzienlijk goedkoper per vierkante meter.

In het geval van zo'n ingraafbox kun je, als je alsnog condens blijkt te hebben er een vochtvreter in doen. Gaat je niet helpen als het naar binnen regent maar voor condens goed genoeg.

db
 
Ik gebruik onderstaande ontvochtiger om condens te lijf te gaan.
Verwijderd indien nodig meerdere liters per etmaal uit de lucht.
Heb hem ingesteld op een luchtvochtigheid van 65 % en is afgelopen winter niet boven de 15KWh per week gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Voor het bedrag wat in de startpost wordt genoemd (7k - 8k), zou ik het zelf maken.

Van beton een bak storten, liftsysteem met het concept van een heftafel er in. Deze ook het 'dak' omhoog laten duwen. Het dak over de rand van de betonnen bak laten steken en de betonnen bak hoger dan de stoep, dit alles om te voorkomen dat water naar binnen loopt. En een water detectie systeem + pomp er in.

Goed, het blijft een over the top oplossing met hoog Thunderbird gehalte :p.
 
Ik gebruik onderstaande ontvochtiger om condens te lijf te gaan.
Verwijderd indien nodig meerdere liters per etmaal uit de lucht.
Heb hem ingesteld op een luchtvochtigheid van 65 % en is afgelopen winter niet boven de 15KWh per week gekomen.
Nadeel van die dingen is dat ze niet werken beneden de 5 gr. En een kelder is gauw 4. Dus bij warmen is ook vaak nodig.
 
Voor 8k timmer ik een hok op het schuurdak en zet hem daarop met een liftje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan