Onderhandelen motor 8 duizend euro

Kost duur? Of kost goedkoop? Wat kost qua financieel geld duur
 
En géén idéé wat hier in hemelsnaam wordt bedoeld.

sarcasm.jpg
 
Ik zou gewoon korting op de extra's vragen:

- Achterbok
- Uitlaatje
- Kleding
- Sloten e.d.
- Navigatie
- Accesoirepakket
 
Laatst bewerkt:
Gewoon niet mekkeren over die prijs. Als je het niet wilt/kunt betalen, koop hem dan niet. Als je enig marktonderzoek doet en blijkt dat die motor een nette prijs heeft, moet je naar mijn mening niet onderhandelen en ook Gebben zijn winst laten hebben. Die mensen moeten toch ook ergens van leven plus ze moeten marge hebben voor garantie en dergelijke.
 
Gewoon niet mekkeren over die prijs. Als je het niet wilt/kunt betalen, koop hem dan niet. Als je enig marktonderzoek doet en blijkt dat die motor een nette prijs heeft, moet je naar mijn mening niet onderhandelen en ook Gebben zijn winst laten hebben. Die mensen moeten toch ook ergens van leven plus ze moeten marge hebben voor garantie en dergelijke.

Niet onderhandelen als het een nette prijs is? Als ik mijn motorfiets aan een motorzaak wil verkopen en na enig marktonderzoek een nette prijs vraag krijg ik ook altijd te horen dat die te duur is en bieden zij fors minder. :? Gewoon onderhandelen zou ik zeggen, tenzij je een geldboom in je tuin hebt staan. *:)
 
Gewoon niet mekkeren over die prijs. Als je het niet wilt/kunt betalen, koop hem dan niet. Als je enig marktonderzoek doet en blijkt dat die motor een nette prijs heeft, moet je naar mijn mening niet onderhandelen en ook Gebben zijn winst laten hebben. Die mensen moeten toch ook ergens van leven plus ze moeten marge hebben voor garantie en dergelijke.
En jij denkt dat Gebben zelf niet onderhandelt als ze iets inkopen?

Rare reactie hoor.
 
Lees het topic nu een paar dagen mee en vermaak me sierlijk met de reacties. Reacties variëren van onderste uit de kan halen tot niet zeiken als je het geld er niet voor hebt.

Waar het uiteindelijk om draait is retail kennis en onderhandel-ervaring. Ook al vertelt men hier dat de marge hoog is en dat je er makkelijk 2000 euro ervan af te halen is. Daar heb je niks aan als je niet weet hoe het wereldje werkt. Wat sommige niet weten en andere weer wel is bijvoorbeeld dat een dealer liefst dingen gratis erbij geeft. De reden is dat alles wat hij erbij doet hem vaak maar de helft kost. Als je een broek van 100e erbij krijgt dan is kans groot dat het de dealer maar 50e ex btw inkoop kost. De vraag is dan in de transactie of we het nou hebben over 50e of een 100e product. Het is maar het perspectief dat je inneemt.


Waar het omgaat is dat je kan oordelen hoe de winst wordt ervaren van elke partij op welk moment. Er zijn heel veel voorbeelden te bedenken hiervoor. Als je aan de einde van de week iets koopt en de winkel heeft slecht gedraaid in dezweek en ze staan 5000e achter op target. Dan zullen ze gemakkelijker op zaterdagmiddag laat nog even een motor goedkoop afschieten om dit target te halen. Heb je de kennis dat een motor al maanden ergens staat of heb je het scherpe oog dat het stof erop ligt omdat het ding nooit meer verplaatst is dan kan je daar ook op inspelen.

Als de boven geschreven dingen je bekend voorkomen dan ben je instaat om zelf te onderhandelen. Zijn de dinge eye openers? Neem dan iemand mee voor wie dat niet geldt. Misschien arrogant maar zo werkt het wel. Handel draait om asymmetrie informatie. Niks meer niks minder.
 
Ik heb eens een motor ingeruild voor een nieuwe zonder onderhandelen. Het bod van de dealer voor mijn oude motor lag duidelijk boven de gemiddelde vraagprijs op marktplaats. Dit verbaasde me zo dat ik niet verder aandrong. De in te ruilen motor zag er erg netjes uit, dat wel.
 
Als ik sommige reacties van jullie lees kan ik wel huilie doen over de reacties jaa.. Je zult alleen de afleveringskosten eraf kunnen pingelen.. Hebben jullie geld te veel..? Er is altijd onderhandelings ruimte zo niet hup op naar de volgende zaak/motorfiets.. Tja onderhandelen is een vak
 
Als ik sommige reacties van jullie lees kan ik wel huilie doen over de reacties jaa.. Je zult alleen de afleveringskosten eraf kunnen pingelen.. Hebben jullie geld te veel..? Er is altijd onderhandelings ruimte zo niet hup op naar de volgende zaak/motorfiets.. Tja onderhandelen is een vak

Mee eens.
Deze tijd van, ik zou bijna zeggen globalisering, is de wereld klein en zijn er overal motoren te koop.
Als het pingelen niet lukt , jammer dan. Op naar de volgende.

En denk eraan, als je helemaal weg bent van een bepaald type motor kost dat je gewoon geld als je eraan toegeeft.
Motorrijden kan evengoed zo fijn zijn als je gewoon op een betrouwbare Honda rond tuft en kost vaak ook veel minder geld.
 
vorige week nog een auto gekocht stond voor 300 te koop
bel hem op en zeg kan ik hem nu komen halen voor 250 (natuurlijk weet ik dat die niet ja zegt maar wie niet probeert heeft het niet)
en werd me verteld dat er geen onderhandelingsruimte zat op die auto. toen zei ik 275 en deal was rond
wat eerder genoemd is 10% daarmee kun je altijd binnen komen ga je meer afdingen wijzen ze na de deur is mijn ervaring
 
Als ik sommige reacties van jullie lees kan ik wel huilie doen over de reacties jaa.. Je zult alleen de afleveringskosten eraf kunnen pingelen.. Hebben jullie geld te veel..? Er is altijd onderhandelings ruimte zo niet hup op naar de volgende zaak/motorfiets.. Tja onderhandelen is een vak

Heeft niet zo heel veel met "te veel geld hebben" te maken denk ik :N

Het ligt aan je persoonlijke uitgangssituatie en doelstelling hoever je gaat in je onderhandelingen.

Past de motor in je budget dan ga je anders een onderhandeling in dan wanneer de motor eigenlijk net buiten je budget valt.
Hoeveel waarde hecht je aan toekomstige service?
Hoeveel waarde hecht je aan je persoonlijke geloofwaardigheid als klant en voor de dealer geldt datzelfde trouwens.
etc. etc.

Zijn allemaal zaken die invloed hebben op een eventuele deal of niet.

Onder de streep is het een goede deal als beide partijen tevreden zijn met het resultaat. Als zowel de klant als de dealer tevreden zijn met 8.000 euro + wat extra's, dan is het een prima deal. Zijn beiden tevreden met 7.500 euro zonder extra's dan is het ook een prima deal.

En als iemand het geld ervoor over heeft om 8.500 euro incl afleveringskosten te betalen en tevreden is met zijn aankoop en de dealer ook, dan is ook dat een prima deal.
 
vorige week nog een auto gekocht stond voor 300 te koop
bel hem op en zeg kan ik hem nu komen halen voor 250 (natuurlijk weet ik dat die niet ja zegt maar wie niet probeert heeft het niet)
en werd me verteld dat er geen onderhandelingsruimte zat op die auto. toen zei ik 275 en deal was rond
wat eerder genoemd is 10% daarmee kun je altijd binnen komen ga je meer afdingen wijzen ze na de deur is mijn ervaring

Dat is toch ook geen voorbeeld. Is natuurlijk een afgeschreven bak en bij de sloop krijg je 200,- dus alles daarboven is meegenomen.

Die MV; probeer er een honderd of 5 af te krijgen en kopen dat ding.
 
Laatst bewerkt:
En let op de non-verbale communicatie,dit geeft voor 90% weer wat je (eigenlijk)zegt.
Als je IK WIL 'M op je voorhoofd hebt staan dan doet wat je zegt er niet meer toe.
Ook niet ongeïnteresseerd gaan doen maar oprechte belangstelling tonen maar de dealer moet wat doen om jou deze MV te verkopen,hetzij met korting of met extra's.
Zorg dat de sfeer goed en sportief blijft,geen winnaar/verliezer situatie,dan kom je er eigenlijk altijd beiden goed uit.
 
Je gevoel uitschakelen en onderste uit de kan halen. Heeft niks met gunnen te maken. Zij hebben allang een minimale prijs bepaald. Alles er boven is gewoon extra winst voor ze.
 
Je gevoel uitschakelen en onderste uit de kan halen. Heeft niks met gunnen te maken. Zij hebben allang een minimale prijs bepaald. Alles er boven is gewoon extra winst voor ze.

Nee, zo werkt het dus niet helemaal. Er is wel degelijk sprake van "gunnen", aan beide kanten, er moet een "klik" zijn.
Ga er naar toe en controleer eerst wat dingen voor jezelf. Maakt de zaak een goede indruk, de motor, de verkoper, de prijs enz? Dan ga je verder. Laat zien dat je serieus geïnteresseerd bent en niet alleen op het laagste cijfertje af gaat. Op die manier wordt het wel degelijk makkelijker de verkoper naar jouw prijs "te bewegen". Of je daar helemaal op uit komt is een kwestie van onderhandelen. Soms lukt dat gewoon niet, een verkoper gaat écht geen geld toeleggen, of hij je aardig vindt of niet.
Dan moet je de keus maken: stel ik mijn prijs bij of ga ik verder kijken. Een enkele keer, met name als het contact goed is, zal je keuze om op te stappen nog leiden tot een extra bod van de verkoper. Maar dat zal alleen gebeuren als hij er nog iets aan verdient. Daar is ook niks mis mee, dat moet je hem ook gunnen......
 
Valt mij op dat er hier vooral over het aankoop bedrag wordt gesproken en dat het zo laag mogelijk moet zijn. Niets over de relatie die je mogelijk aangaat met de verkopende partij. Is natuurlijk een keuze die je kan maken. Ik vraag mij dan weer af of er een relatie is tussen topics als deze en de klaagverhalen als er iets ontbreekt of afspraken niet worden nagekomen.
 
Valt mij op dat er hier vooral over het aankoop bedrag wordt gesproken en dat het zo laag mogelijk moet zijn. Niets over de relatie die je mogelijk aangaat met de verkopende partij. Is natuurlijk een keuze die je kan maken. Ik vraag mij dan weer af of er een relatie is tussen topics als deze en de klaagverhalen als er iets ontbreekt of afspraken niet worden nagekomen.

Ben ik deels met je eens, natuurlijk willen mensen zo goedkoop mogelijk uit zijn. Dat weet die verkoper ook wel, net zoals de koper weet dat de verkoper een zo hoog mogelijke prijs wil hebben.
Maar sommigen stellen zich voor dat je een verkoper alleen hoeft te behandelen als "een ding" dat nog even ja en amen moet knikken op jouw genereuze bod. Zo werkt dat zelden. Als een verkoper zich niet serieus genomen voelt, ga je dat wel degelijk merken in zijn opstelling naar jou toe en ook in de prijs.
Maar aan de andere kant: als je alleen maar die motor wil kopen, snap ik wel waarom sommigen menen zich die houding aan te kunnen meten.

Ik ging een (nieuwe) motor kopen en had een bepaalde korting (rond de 8%) in gedachten als richtprijs. Ik ging in gesprek en dat verliep meteen heel prettig. De verkoper had kennelijk ook iets van: serieuze koper, daar hoef ik niet mee te bakkeleien. Hij kwam meteen met een reële korting, die zelfs nog iets beter was dan mijn eigen prijs. Dan ben je dus snel klaar..... Natuurlijk heb je nog even iets van: oh, kan er nog meer af? Maar ik was tevreden en de verkoper kennelijk ook, dus heb het daarbij gelaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan