Onderhandelen

Heb hier een scenario voor een motor die ik misschien zou willen halen.
Hoe hoog zou je bod ( eerste inzet ) zijn bij de dealer

- 2006 model met ongeveer 32.000 gelopen
- 9995 vraagprijs + 299 afleverkosten
- 6 maanden garantie

Stel dat ik wacht tot het seizoen voorbij is en hij staat er nogsteeds.
Een stilstaande motor bij dealer is ook aan waardedaling onderhevig,
en zijn geld zit vast ( rente ) en opslag.
Als ik 7500-8000 bied als eerste inzet zou het de dealer schofferen?

Proberen kan altijd, staat vrij in dit land :P
Er zit alleen een kans in, aangezien een stilstaande motor bij de dealer nauwelijks afschrijft, dat de dealer zegt "ik laat 'm lekker staan, als het seizoen straks weer begint komt er vanzelf iemand die hem voor 9995 meeneemt" :W
 
Dat is nu waar ik mee zit.
Zou ik zomaar 25% lager moeten bieden om uiteindelijk op een mooie korting te komen,
of moet ik het wat beter onderbouwen.
Bijvoorbeeld dagwaarde opvragen, vragen aan mensen met vergelijkbare
wat zij ervoor hebben betaald.
Als ik marktplaats mag geloven zijn ze allemaal zoveel "waard", maar hoe kan het ook
weer anders niet verkocht!

Op hoeveel procent min zou jij inzetten?
 
Nee, dat zou 'm niet schofferen. Hij doet gewoon een tegenbod terug of geeft zijn visie erop dat het niet haalbaar is voor dat bedrag. Ik denk dat dit soort biedingen ook bij menig dealer heel gebruikelijk is als eerste bod.
 
Prachtig dit, we onderhandelen terwijl we niet eens weten om welke motor het gaat! _O- Beter dan dit kan niet worden aangegeven dat het allemaal een wassen neus is.

Vraag de dealer wat zijn uiterste prijs, en zeg hem dat je niet gaat onderhandelen. Het is ja of nee. Staar je niet blind op deze motor, want er zijn er vast nog duizenden van.
 
Ja vraag de uiterste prijs en ga daar dan nog wat onderdoor. _O-

Vergeet niet, er is een behoorlijk overschot dus de koper heeft de macht nu :Y
 
Prachtig dit, we onderhandelen terwijl we niet eens weten om welke motor het gaat! _O- Beter dan dit kan niet worden aangegeven dat het allemaal een wassen neus is.

Vraag de dealer wat zijn uiterste prijs, en zeg hem dat je niet gaat onderhandelen. Het is ja of nee. Staar je niet blind op deze motor, want er zijn er vast nog duizenden van.

:^
Zonder dat wij weten om watvoor motor het gaat (wel / niet gangbaar model e.d.) kun je niks zeggen over wat er eventueel af zou kunnen.
Als je ervan uit gaat dat de meeste handelaren 20% tot 25% marge pakken op gebruikt, dus marge en NIET winst, dan ga je hem sowieso niet krijgen voor dat geld.
Die marge zit ook een stukje risico / garantie e.d. in gecalculeerd.

Ik denk zelf dat je blij mag zijn als je de afleverkosten eraf kan praten.
Of het moet echt een motor zijn die zo niet gangbaar is dat hij anders nog jaren blijft staan, maar dat verwacht ik niet.
 
Vraag de dealer wat zijn uiterste prijs, en zeg hem dat je niet gaat onderhandelen. Het is ja of nee. Staar je niet blind op deze motor, want er zijn er vast nog duizenden van.

Got a point there... Ik ben self part time verkoper en heb enige vrijheid met de prijzen maar ik ga ook nooit tot het uiterste, al krijg ik er zelf geen commissie op.

Ja vraag de uiterste prijs en ga daar dan nog wat onderdoor. _O-

Vergeet niet, er is een behoorlijk overschot dus de koper heeft de macht nu :Y

Is ook wel een strategie hahahaha denk dat hij je dan wel kan schieten.
 
Ja vraag de uiterste prijs en ga daar dan nog wat onderdoor. _O-

Vergeet niet, er is een behoorlijk overschot dus de koper heeft de macht nu :Y

Ik kijk zelf ook al een tijdje rond omdat ik een keer een wat jongere BMW wil en inderdaad de voorraad van de meeste dealers rouleerd wat trager, maar prijzen zien dalen heb ik nog niet gezien, ook niet bij motoren die al een jaar bij de dealer staan.

Dus om nou te roepen dat we nu macht hebben en alles weggegeven wordt vind ik een beetje ver gaan :z
 
Ik denk zelf dat je blij mag zijn als je de afleverkosten eraf kan praten.
Of het moet echt een motor zijn die zo niet gangbaar is dat hij anders nog jaren blijft staan, maar dat verwacht ik niet.

Tsja maar hoe je het ook draait of keert in elke branche betekent lage omloop dat je geld verliest.
Als een motor al heel het seizoen niet heeft verkocht zou het dan niet beter zijn voor dealer om eieren voor zijn geld te kiezen en hem ( niet zo zeer met verlies, maar lage winst ) te verkopen.
Graag of niet attitude werkt van 2 kanten.
Maybe zie ik het verkeerd maar beter 200 euri winst vandaag, die je weer kunt investeren, dan duizenden vast in een product, geen rente vangen, zelfde aanbod en paar duizend potentiële winst.
 
Tsja maar hoe je het ook draait of keert in elke branche betekent lage omloop dat je geld verliest.
Als een motor al heel het seizoen niet heeft verkocht zou het dan niet beter zijn voor dealer om eieren voor zijn geld te kiezen en hem ( niet zo zeer met verlies, maar lage winst ) te verkopen.
Graag of niet attitude werkt van 2 kanten.
Maybe zie ik het verkeerd maar beter 200 euri winst vandaag, die je weer kunt investeren, dan duizenden vast in een product, geen rente vangen, zelfde aanbod en paar duizend potentiële winst.

Dat is inderdaad hetgeen waar je eigenlijk op moet inspelen als je onderhandeld.
Als hij vandaag verkoopt, is de motor weg, dus is er weer plaats voor een andere.
Het kan hem geld kosten als hij de motor te lang laat staan.
Een 2dehands motor die al even bij een dealer staat, vertrouw ik niet zo snel.
 
Nu verkopen met 200 marge of laten staan en over een paar manden verkopen met 2500 marge, ik wist het wel als ik die verkoper was O-)
Ik denk dat iedereen hier de afschrijving van een jong gebruikte motor die stil staat bij de dealer een beetje overschat :Z
 
Laatst bewerkt:
Nu verkopen met 200 marge of laten staan en over een paar manden verkopen met 2500 marge, ik wist het wel als ik die verkoper was O-)
Ik denk dat iedereen hier de afschrijving van een jong gebruikte motor die stil staat bij de dealer een beetje overschat :Z
Ik ben bang dat veel dealers die afschrijving ook overschatten.
Net als de rente kosten en de uitstraling van een winkel waar elke keer als je binnenstapt dezelfde stoffige ouwe brommers je staan aan te gapen.
 
Ik ben bang dat veel dealers die afschrijving ook overschatten.
Net als de rente kosten en de uitstraling van een winkel waar elke keer als je binnenstapt dezelfde stoffige ouwe brommers je staan aan te gapen.

Meeste dealers en handelaren lossen dat op door onderling voorraad te ruilen en jij maar elke keer denken "zo die verkopen behoorlijk wat in de maand, dat moet wel een goede zaak zijn" :+
 
Meeste dealers en handelaren lossen dat op door onderling voorraad te ruilen en jij maar elke keer denken "zo die verkopen behoorlijk wat in de maand, dat moet wel een goede zaak zijn" :+
Zo vaak kom ik niet bij dealers, maar ik zie toch best vaak dezelfde oude troep staan.

Het mooiste is lang (heeel lang) geleden bij een dealer in Hillegom.

Hij had achter een oud barrel van een Guzzi 350 staan, roestig, zachte banden, liep niet.. Moest (weet ik veel) iets van 1500 gulden kosten. Wat toen echt veel te veel was, zelfs als had hij gelopen, ding zag er niet uit.

Ik: "Is er over de prijs te praten?"
"Nee.."
Ik: "Maken jullie hem lopend voor die prijs?"
"Nee"
Ik (toch stiekem een soort Gilles) "Ok, prima, kijken we verder.. "

Kom ik daar twee (misschien wel drie) jaar later, staat datzelfde ding er nog, zelfde prijs, zelfde plek, zelfde staat.

"Goh, die staat er al lang zeg, valt er nu over de prijs te praten?"
"nee"
Ik: "..... _O- "
 
Zo vaak kom ik niet bij dealers, maar ik zie toch best vaak dezelfde oude troep staan.

Het mooiste is lang (heeel lang) geleden bij een dealer in Hillegom.

Hij had achter een oud barrel van een Guzzi 350 staan, roestig, zachte banden, liep niet.. Moest (weet ik veel) iets van 1500 gulden kosten. Wat toen echt veel te veel was, zelfs als had hij gelopen, ding zag er niet uit.

Ik: "Is er over de prijs te praten?"
"Nee.."
Ik: "Maken jullie hem lopend voor die prijs?"
"Nee"
Ik (toch stiekem een soort Gilles) "Ok, prima, kijken we verder.. "

Kom ik daar twee (misschien wel drie) jaar later, staat datzelfde ding er nog, zelfde prijs, zelfde plek, zelfde staat.

"Goh, die staat er al lang zeg, valt er nu over de prijs te praten?"
"nee"
Ik: "..... _O- "

Dit is toch gewoon te STOOPID for woorden.
Denk gewoon dat hij het je niet gunde want op een gegeven moment moet hij zelf ook wel weten dat je beter minder kunt vangen dan nix vangen.
Misschien zag hij het als gezichtsverlies als hij je wel korting had gegeven.
Het beste is inderdaad om het te gooien op beter vandaag weg voor minder dan dat hij er morgen (en God weet hoe lang ) nog staat voor meer.
 
Laatst bewerkt:
Heb hier een scenario voor een motor die ik misschien zou willen halen.
Hoe hoog zou je bod ( eerste inzet ) zijn bij de dealer

- 2006 model met ongeveer 32.000 gelopen
- 9995 vraagprijs + 299 afleverkosten
- 6 maanden garantie

Stel dat ik wacht tot het seizoen voorbij is en hij staat er nogsteeds.
Een stilstaande motor bij dealer is ook aan waardedaling onderhevig,
en zijn geld zit vast ( rente ) en opslag.
Als ik 7500-8000 bied als eerste inzet zou het de dealer schofferen?

Schofferen niet, maar kans op slagen nihil.

Is de motor wel scherp geprijsd? Of zijn gelijkwaardige fietsen elders goedkoper?

Als gelijkwaardige fietsen voor het oprapen liggen voor 8,5k dan is je bod helemaal niet verkeerd.
 
Dit is toch gewoon te STOOPID for woorden.
Denk gewoon dat hij het je niet gunde want op een gegeven moment moet hij zelf ook wel weten dat je beter minder kunt vangen dan nix vangen.
Misschien zag hij het als gezichtsverlies als hij je wel korting had gegeven.
Het beste is inderdaad om het te gooien op beter vandaag weg voor minder dan dat hij er morgen (en God weet hoe lang ) nog staat voor meer.
Ik weet de situatie niet helemaal meer, maar volgens mij was er niet echt veel meer discussie of gesprek geweest dan dat, en hij kende me verder ook niet, dus hij weet niet wat een cheapskate ik ben.. :)
 
Mijn eerste motor nog gekocht voor 1000 gulden, helemaal in topstaat :]
Dat waren nog eens tijden :z

Edit:
Kreeg er trouwens nog een nieuwe helm bij ook nog *O*
 
Laatst bewerkt:
Ben ik nu gek.
Voorbeeld 1: 1900 marge 700 voor verkoper
Voorbeeld 2: 700 marge ..... voor verkoper

Niet hetzelfde.

Om nog maar te zwijgen over jouw definitie van marge. Zou in de kostprijsberekening niet een element risico worden berekend? Zou ik wel doen namelijk. (en doe ik ook bij transport kostprijsberekeningen)

En waarom zouden er voor nieuwe producten altijd verkopers moeten zijn? het enige argument dat je geeft is dat het "moet".

Maar jij als verkoper wilt graag betaald worden. Een klant die het onderste uit de kan wilt halen is 2 uur bezig met onderhandelen en 1 uur met info vragen, ik ben 1 uur bezig met info vragen en heb dus 2 uur minder een verkoper nodig. Jouw uurloon * 2 (dus wat jij kost niet wat je krijgt)
is best wat geld. Dat geld moet ergens vandaan komen. Daarom zei ik schaf het onderhandelen af dan is iedereen goedkoper uit.
is wel hetzelfde die 700 euro die de verkoper overhoud is in mijn 2e bericht niet verandert naar marge, maar nogsteeds het bedrag dat de verkoper over houd. je verdraait dat zelf.

jij bent iemand die inderdaad geen verkoper hebt, want waarschijnlijk heb jij meer verstand van je motor dan een 2eklas verkoper jou kan vertellen.
maar er zijn zat mensen die dat niet hebben of kunnen.

en dan helemaal richting de auto's.
je kan wel leuk een reclame maken en een prijs/bestellijst met alles specificaties. maar er moeten altijd nog proefritten gemaakt worden, of een experience center. en dan heb je ook verkopers nodig die jou de auto laten zien en je bij aflevering uitleggen hoe alles te werk gaat ( ook over garantie onderhoud, en niet alleen de knopjes uitleggen. )
( jaja, want dat is dan ook een taak van een verkoper, het gaat niet alleen maar om die handtekening krijgen en uit je neus eten ).

dus op jou manier is er gewoon een plaatje met specs en dan bestel je op die info je auto?
miss voor jou, en ik durf te wedden dat jij de volgende keer met nog betere argumenten komt waardoor ik weer in de verdediging schiet omdat ik dit ook toevallig als werk doe ( en werk doe ik voor de centjes, en niet om gelijk proberen te krijgen op mf :+ )

maar verkopers zullen er altijd zijn voor de nieuwe auto's, en ja/nee het is waarschijnlijk goedkoper maar ze zullen er altijd zijn;)
 
Je komt vooraf geïnformeerd binnen, bij jouw stelling. Als jij al 430 uur op internet die motor hebt uitgeplozen, dan is de verkoper inderdaad niet nodig.

Een goede verkoper weet aan de hand van een vaag verhaal precies wat voor model en type product de klant zou willen. Een goed verkoper zal bovendien rekening houden met het budget en de ervaring van de klant. Dingen als; advies op maat, vakkennis, een overeenkomst die op de mogelijkheden en wensen van de klant aansluiten....

Misschien heb jij nog nooit met een goede verkoper te maken gehad?? Ik moet zeggen, het zijn er steeds minder.
beter kan ik het niet uitleggen, ik snap wel dat er zo negatief gedacht word.

want na werktijd word hoor je soms ook tussen een gesprek door: "vandaag weer eentje binnengehaald, die vent was echt makkelijk om te praten".

dat gebeurt veel, maar er zijn ook verkopers die echt het onderste uit de kan halen. die zijn er nogsteeds.

maar maak dat de MF'ers hier maar wijs dat die er zijn.

dat vooroordeel neem je denk ik niet van ze af ;)
 
Is nogal kort door de bocht.

Beter minder marge pakken dan helemaal niks verkopen is ook een optie.....
kort door de bocht niet, want zo werk het in grove lijnen wel.

op de verkoop draait een bedrijf echt niet hoor.. ;)
de verkoop is er alleen maar om de klant zo te helpen dat ze tevreden door de deur uitgaan. en de winter daarna tevreden weer binnen komen wandelen om een afspraak voor een servicebeurt te maken!.

DAAR word het geld op verdiend. die 700 euro die ze verdienen op een nieuwe auto is echt niet genoeg om het bedrijf te laten bestaan, daar zorgen de monteurs voor.

verkoop ( klant verwelkomen in het bedrijf ) > monteurs ( het geld binnenhalen voor het bedrijf )
 
kort door de bocht niet, want zo werk het in grove lijnen wel.

op de verkoop draait een bedrijf echt niet hoor.. ;)
de verkoop is er alleen maar om de klant zo te helpen dat ze tevreden door de deur uitgaan. en de winter daarna tevreden weer binnen komen wandelen om een afspraak voor een servicebeurt te maken!.

DAAR word het geld op verdiend. die 700 euro die ze verdienen op een nieuwe auto is echt niet genoeg om het bedrijf te laten bestaan, daar zorgen de monteurs voor.

verkoop ( klant verwelkomen in het bedrijf ) > monteurs ( het geld binnenhalen voor het bedrijf )
Dat ligt helemaal aan je bedrijfsvoering..
 
hoe doeet die vent het dan waar ik de auto heb gekocht?
0 monteurs in dienst...

je hebt wel gelijk verder, het grotere geld zit in het onderhoud (100 euro per uur is normaal bij auto...)
 
hoe doeet die vent het dan waar ik de auto heb gekocht?
0 monteurs in dienst...

je hebt wel gelijk verder, het grotere geld zit in het onderhoud (100 euro per uur is normaal bij auto...)
Die voert zijn bedrijf anders..

Mijn god, 100 euro per uur om olie te wisselen en een computer uit te lezen.. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan