Onderhoud 48000 km Z750 '08

Kleppen stellen is wat anders dan kleppen controleren, shims kunnen zo €7,50 per stuk kosten, en het kost ook weer een halfuur tot een uur extra.

Daarnaast is er geloof ik een Z750 geweest waarbij je het blok moet laten zakken om het kleppendeksel eraf te kunnen halen (en daarvoor moeten de uitlaatbochten en de radiateur in ieder geval los).

Ik vindt het ook prijzig maar ik wil het niet onrealistisch noemen. Kwestie van je de volgende keer beter laten informeren voor je akkoord geeft voor allerhande werkzaamheden.
Moet dat het model na 2006 zijn heb zelf een 2005 en daar kun je hem er gewoon afhalen.
 
Ik vind het erg veel geld voor een grote beurt aan een naked bike!
 
Aan TS, welkom op MF! *D

En zoals ik hier lees, als kleppen stellen idd zoveel werk kost, begrijp ik wel dat het veel kost, al is bijna 1.200€ wel heel veel, maar het kan dus blijkbaar.

Zelf vind ik Boxertwin's tip wel goed, bij het kopen van een motor even researchen wat de kosten voor onderhoud zijn.

Neem nu mijn motor (wel al een oude ;) ), er moet niks radiator of uitlaatbochten uit, en de motor moet niks zakken, gewoon tank eraf, dwarsbalkje weg, kleppendeksel eraf en je bent er Dan zijn het 16 kleppen nakijken, niet met shims, maar gewoon stelschroefjes. Dus gewoon bijstellen zonder wisseldelen. Dus, veel minder werk dan bij die van jou, en toch kan ik je zeggen, als ik dat goed wil doen, ben ik effe bezig, nog nooit opgemeten, maar ga ik volgende keer eens doen.

Werkuren maakt tegenwoordig het grootste deel uit van het factuur.
Ik kan alles zelf, tot aan banden leggen toe, maar één ding kan ik niet, carburators reviseren. Tijdje geleden laten doen, koste net geen 300€*, vond het ook niet weinig, maar ook daar komt redelijk wat werk kijken.

* had nog meer kunnen zijn, maar had mijn motor grotendeels opengemaakt om hun tijd en plaats te besparen, en zo binnengebracht, reste hun enkel nog het afnemen van de tank om aan de carbu's te kunnen, en verder dan de carbu's was er geen werk aan de motor

Het grappige is dat de kleppen pas bij 42000 km gesteld moeten worden. Dat is toch bij andere motoren beduidend minder?
Zo zou je denken dat hij juist onderhoudsvrij is :)
 
Netjes dat hij je nog tegemoet wil komen met euro 100,00.

Kleppen stellen is een tijdrovend werkje, wellicht een optie om dit zelf te gaan doen. Dan bespaar je een hoop geld uit.

Ik heb een paar hobby's, maar sleutelen hoort daar niet bij ;) Ik zou mezelf ook niet vertrouwen voor dat soort ongein.
 
Het grappige is dat de kleppen pas bij 42000 km gesteld moeten worden. Dat is toch bij andere motoren beduidend minder?
Zo zou je denken dat hij juist onderhoudsvrij is :)
Klopt. Bij mijn motor moeten die elke 12.000km nagekeken en eventueel bijgesteld worden.
Nu ben ik aan mijn vierde GSX 750 F bezig, en kan ik vertellen dat effectief bijstellen zelf pas nodig is na pakweg 30.000km, en dan zit er nog maar weinig afwijking op. Maar het is toch telkens redelijk wat werk.

Nog iets minder dan 1.000km en ik moet de mijne weer doen, ga de tijd eens opmeten. Maar ik haast mij daar wel niet bij, ik doe het zelf, dus betaal geen werkuren ;)
Ik heb een paar hobby's, maar sleutelen hoort daar niet bij ;) Ik zou mezelf ook niet vertrouwen voor dat soort ongein.
Zo is het, ieder zo zijn ding he, je kan niet alles kunnen. Ik kan wel goed sleutelen, maar ik kan dan weer niet koken.
Ja, ik kan wel zorgen dat er gekookt eten op tafel staat, maar enkel de heel simpele dingen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een paar hobby's, maar sleutelen hoort daar niet bij ;) Ik zou mezelf ook niet vertrouwen voor dat soort ongein.

Heeey, beetje voorzichtig a.u.b. je ben nog maar 1 1/2 dag lid van M-F. Voor velen is het zelf sleutelen een essentieel onderdeel van het motorrijden.



Note: M-F hangt aan elkaar van de langen tenen en gevoelige snaren. ;)
 
Hallo allen,

Ik had een vraag over de kosten van een grote beurt.
Zelf heb ik nog maar een jaartje een motorrijbewijs en heb toen ook gelijk een motor aangeschaft. Daar heb ik een jaartje mee gereden en alles deed het goed! Nou heb ik hem afgelopen week laten ophalen voor een grote beurt en ben ik geschrokken wat ik moest betalen:

Grote beurt
15 van de 16 kleppen gesteld
module voor groot licht mee te laten branden
voorband vervangen
stekker plaatsen voor accu

Dit koste mij 1198 euro, waarvan 750 euro arbeidskosten.(incl. BTW)
Ik heb geen ervaring in dit soort dingen, maar is dat normaal? of moet ik aan de bel gaan trekken?

Alvast bedankt!
Mvg,
Robert

Da's best stevig als dat zo op je dak valt.
Maar je hebt een nieuwe voorband. wat kost dat?
De module laten plaatsen en een stekker plaatsen, ik weet niet wat dat is. Is het een kwestie van inklikken of moet er daadwerkelijk tijdrovende arbeid worden verricht.
Dan nog de kosten van de module en de stekker.
15 kleppen stellen kost ook wat tijd.

Als ik naar het uurloon kijk dan is die monteur een uur of 8-9 mee bezig geweest. Zou best kunnen.
 
Heeey, beetje voorzichtig a.u.b. je ben nog maar 1 1/2 dag lid van M-F. Voor velen is het zelf sleutelen een essentieel onderdeel van het motorrijden.



Note: M-F hangt aan elkaar van de langen tenen en gevoelige snaren. ;)

Ik heb jaren zelf gesleuteld, maar op een gegeven moment had ik daar absoluut geen tijd meer voor. Moet je het motorrijden dan ook opgeven. (retorische vraag) Ik heb in die jaren het sleutelen uitbesteed bij de dealer.
 
Heeey, beetje voorzichtig a.u.b. je ben nog maar 1 1/2 dag lid van M-F. Voor velen is het zelf sleutelen een essentieel onderdeel van het motorrijden.



Note: M-F hangt aan elkaar van de langen tenen en gevoelige snaren. ;)

Voor mij is dat ongein, voor jou misschien niet. :)
 
Beste prijs voor een grote beurt. Vorige week een grote beurt (20.000 kilometerbeurt) laten uitvoeren aan mijn eigen motor (KTM Rc8). Bij deze motor moeten de kleppen worden gecontroleerd bij een kilometerstand van 20.000 km. Nu hoefden deze kleppen niet te worden gesteld maar alles moet wel open worden gehaald. Verder zijn de voorste remblokken à 96 euro vervangen. Ik was iets meer dan 600 euro kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan