Onderhoud aan de R1100GS

adrianblaauw

Old man who loves BWW
11 jun 2020
49
7
Groningen
hallo leden Forum,

Onze vraag gaat over onderhoudskosten in algemeen. Onze GS heeft 103.000 km op de teller momenteel en wij weten niet zeker of wij het houden / wegdoen. Binnenkort komt er voor 1000,= onkosten, remleidingen vervangen en overhaulen binnenwerk voorrem stuur + beide bandjes. Over 7000 km waarschijnlijk weer 1000,= (schijf achter vervangen en meer...). Zijn dit rare bedragen ? Motor heeft als een zonnetje gereden tot nu toe en we hebben er weinig onkosten aan gehad

Graag serieuze reacties s.v.p.

mvg Adrian
 
Voor een dealer zijn het wel normale prijzen. Eventueel kan je overwegen om een BMW specialist te zoeken die geen dealer is gezien de leeftijd van de fiets. Dan moet er gemiddeld toch wel zo’n 30-35% van de prijs af gaan zonder verandering van kwaliteit.
 
Bij banden denk ik altijd, bij een nieuwe motor moeten de banden ook op een gegeven moment vervangen worden. Als je verwacht dat de motor het setje banden volhoudt, dan zou ik die zeker vervangen. Dan vallen de overige kosten nog wel mee mijns inziens.

Als het uit economische redenen is, dan zou ik de motorfiets gewoon houden. Heeft je hart besloten dat je een nieuwere/mooiere andere wilt, dan gaat het niet meer om ratio.
Ga eens berekenen hoeveel het kost om een andere motorfiets te kopen.
 
Om te kunnen beoordelen of dit rare bedragen zijn voor de reparaties zal je eerst denk ik iets specifieker moeten zijn wat de reparaties in gaan houden.

Voor de rest is bijna alles wat je noemt regulier slijtage spul volgens mij. Bij iedere motor die je gaat bezitten ga je eens dit soort kosten maken... Dat er nu meerdere (grote) reparaties met elkaar samenvallen is meer ongeluk denk ik.
 
Hoi.

Even snel.
Remleidingen voor, 3x, 120€
Komt daar achter nog bij, dan 40€ extra.

Binnenwerk voorrem pomp, 70€

2 bandjes, 200€

Maakt +/- 450€

Dan die kosten in de toekomst, een achter remschijf + blokken 140€
"en meer" kan ik niet beoordelen.

Prijzen bij benadering, zonder het werk.
Maar op dat laatste valt veel te winnen, officiële dealerprijs, algemene motorzaak, hobbyist/beun.

Groeten, Paul.
 
2 bandjes, 200€

Pfoe, dat zijn goedkope bandjes...
Ik heb onlangs een prijsopgave aangevraagd voor de bandjes van mijn NC750... €451.95...

1599148084675.png


Zeg maar een €300 meer dan PaulRS's schatting...
En zijn schatting is zonder manuur, wat tegenwoordig op wat... €80,00 per uur ligt?
Dus de €1000,00 lijkt me redelijk....Over de toekomstige weet ik niet... (te veel onduidelijkheid over wat er moet gebeuren)

"OEM" onderdelen zijn vaak wel aan de dure kant, voor mijn NC is de remschijf voor 219 euro te koop...
Een aftermarket remschijf (TRW) was iets van 90 euro... dat scheelt nogal.


Motor heeft als een zonnetje gereden tot nu toe en we hebben er weinig onkosten aan gehad
Maak de vergelijking eens anders...
Voor welk bedrag heb je de motor gekocht... en hoeveel KM's heb je er mee gemaakt.
Voeg alle andere onkosten er aan toe en deel het per Km...
Wat verwacht je er nog voor terug te krijgen als je 'm weg doet? Vooral met het vooruitzicht dat een potentiële koper ook flink van de prijs af wil halen ivm het onderhoud vooruitzicht.
Een nieuwe motor er voor terug halen, welke kosten maak je dan wel niet? En als je er een meerdere hands koopt, risico op "verborgen" gebreken?
Is dat de "hoofdpijn" waard?

Nu heb je een motor waarvan je weet wat je er aan hebt....
 
Andere motor kost je veel meer!

Tis maar net hoe het rekent.... :?

Overigens, onderhoud voorkom je nooit, zeker zaken mbt veiligheid oud, minder oude motoren en nieuw zit je met forse afschrijving.....

Ik koop altijd tweedehands, dan maar meer onderhoud en geen flitsende zaken zoals quickshifter, bak vermogen etc en dat soort flauwekul waar ik niet op zit te wachten.

Set banden dealer: 350 euro.....specialist om de hoek: 250 euro.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een specialist, dat scheelt allicht in de kosten. Die zijn vaak ook wat meer geneigd om (goede) vervangingsonderdelen te gebruiken in plaats van originele. Vooral met remmen en banden kan dat flink schelen, terwijl het niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit. Als betreffende bedrijf de hoofdprijs voor banden vraagt, kan je ook kijken of je die online bestelt en ergens om laat leggen (wellicht is er wel een bmw-specialist die ook montagepunt is voor een internetshop). Ik gun een garage best wat marge, maar als het op het totaal >50,- scheelt, gun ik die toch meer aan mezelf dan aan een willekeurig ander. Overigens doe ik bij de motor echt alles zelf, maar pas bovenstaande wel toe bij de auto, waarbij de specialist een goede dorpsgarage is.

Ik zou ook gelijk vragen om staalomvlochten remleidingen te monteren. Waarschijnlijk zelfs goedkoper dan originele, en remt veel fijner (beter drukpunt / beter doseerbaar).
 
Pfoe, dat zijn goedkope bandjes...
Ik heb onlangs een prijsopgave aangevraagd voor de bandjes van mijn NC750... €451.95...

Bekijk bijlage 1539740

Zeg maar een €300 meer dan PaulRS's schatting...
En zijn schatting is zonder manuur, wat tegenwoordig op wat... €80,00 per uur ligt?
Dus de €1000,00 lijkt me redelijk....Over de toekomstige weet ik niet... (te veel onduidelijkheid over wat er moet gebeuren)

"OEM" onderdelen zijn vaak wel aan de dure kant, voor mijn NC is de remschijf voor 219 euro te koop...
Een aftermarket remschijf (TRW) was iets van 90 euro... dat scheelt nogal.



Maak de vergelijking eens anders...
Voor welk bedrag heb je de motor gekocht... en hoeveel KM's heb je er mee gemaakt.
Voeg alle andere onkosten er aan toe en deel het per Km...
Wat verwacht je er nog voor terug te krijgen als je 'm weg doet? Vooral met het vooruitzicht dat een potentiële koper ook flink van de prijs af wil halen ivm het onderhoud vooruitzicht.
Een nieuwe motor er voor terug halen, welke kosten maak je dan wel niet? En als je er een meerdere hands koopt, risico op "verborgen" gebreken?
Is dat de "hoofdpijn" waard?

Nu heb je een motor waarvan je weet wat je er aan hebt....
Kijk eens op de bandensites wat jouw bandjes daar kosten. Ik betaal bij Oponeo geen 100 euro per stuk.
 
Kijk eens op de bandensites wat jouw bandjes daar kosten. Ik betaal bij Oponeo geen 100 euro per stuk.

Sinds deze prijsopgaaf heb ik ook besloten zelf banden te gaan kopen en op leggen....
Desalniettemin zijn de uitgekozen banden niet slechts 100 per stuk.... maar daar gaat het niet om.
Dit is wel een weergave dat banden meer kosten bij de garage/dealer, soms zelfs aanzienlijk meer (100%).

En dat heeft dan weer betrekking tot de vraag van de Topic Starter.

Zijn dit rare bedragen ?

Nee, voor een merk dealer/garage zijn dat geen rare bedragen.
 
Het sommetje van Paul klopt wel. Het zijn bedragen die ik voor mijn GS herken. Met een beetje shoppen kan je nog wel wat besparen. Heidenau maakt prima banden die je nog enige tientjes kunnen besparen. Op uurloon kan je enorm besparen door een monteur te zoeken die geen glazen pui heeft met mooie merken die hij allemaal moet afbetalen. De TS kan nog wel 250 euro besparen.
De andere vraag. Natuurlijk investeer je in de GS, Hij kan nog minstens anderhalve ton mee, een andere kopen kost veel meer.
 
Als je alles moet laten doen zijn die prijzen wel correct ja. Veel kosten kan je spreiden, het hoeft vaak niet allemaal in 1 keer te gebeuren... doe eerst het hoog nodige. De kosten die je noemt zijn voor iedere motor normale onkosten (onderhoud)... Als je koppeling ooit vervangen moet worden en je kan het niet zelf, wordt dat ook een kleine aderlating... Maar wat je jezelf af moet vragen: Wil ik er nog een ton bij rijden, of wil ik eigenlijk wat anders... want in dat geval is alles te duur.
 
Het sommetje van Paul klopt wel. Het zijn bedragen die ik voor mijn GS herken. Met een beetje shoppen kan je nog wel wat besparen. Heidenau maakt prima banden die je nog enige tientjes kunnen besparen. Op uurloon kan je enorm besparen door een monteur te zoeken die geen glazen pui heeft met mooie merken die hij allemaal moet afbetalen. De TS kan nog wel 250 euro besparen.
De andere vraag. Natuurlijk investeer je in de GS, Hij kan nog minstens anderhalve ton mee, een andere kopen kost veel meer.
beetje raar om van achter de computer te kunnen zeggen dat zijn motor nog 1.5 ton kan draaien.
Je kan dit nooit beoordelen zo, dat is mensen op het verkeerde been zetten.
 
hallo leden Forum,

Onze vraag gaat over onderhoudskosten in algemeen. Onze GS heeft 103.000 km op de teller momenteel en wij weten niet zeker of wij het houden / wegdoen. Binnenkort komt er voor 1000,= onkosten, remleidingen vervangen en overhaulen binnenwerk voorrem stuur + beide bandjes. Over 7000 km waarschijnlijk weer 1000,= (schijf achter vervangen en meer...). Zijn dit rare bedragen ? Motor heeft als een zonnetje gereden tot nu toe en we hebben er weinig onkosten aan gehad

Graag serieuze reacties s.v.p.

mvg Adrian

Hoi Adrian

Onderhouds kosten blijven komen , de vraag is wat is er al aan de motor gebeurd. heb je al eens de koppeling moeten vervangen.
Zo niet dat is het niet geheell onwaarschijnlijk met de km en leeftijd dat dit dan ook nog moet gebeuren.

De volgende vraag is natuurlijk wat wil je terug kopen. als je een paar duizend euro erbij wilt leggen weet ik niet of je beter uit bent met onderhoud.

Een voorbeeld sommige mensen verslijten een motor 2 keer zo snel als andere mensen dat is niet altijd te zien.

De vraag zou je eigenlijk aan de monteur moeten vragen , ik mag er vanuit gaan dat de kennis hem genoeg kan vertellen hoe jou motor het doet ten opzichte van andere motoren.
BV hoe schakelt jou bak heb je al een beetje lekkage beginnend geluid van je lager dat soort dingen .
Hoeveel acc gebruik je altijd, rijd je met veel stroom belasting , ten opzichte van normaal gebruik, hierdoor zou de dynamo weer in beeld komen.

Staat jou motor netjes binnen en warm.
 
beetje raar om van achter de computer te kunnen zeggen dat zijn motor nog 1.5 ton kan draaien.
Je kan dit nooit beoordelen zo, dat is mensen op het verkeerde been zetten.
Dat is gewoon de verwachtte km stand die deze modellen halen? Toch niks geks aan. Gezien TS tot nu toe met ruim een ton geen gekke bijkomstigheden gehad heeft, mag je er lijkt mij wel vanuit gaan dat er netjes met de motor omgegaan wordt. Uitzonderingen zijn er altijd.

Maar over de motor: zoals al geopperd is, is het wellicht handig om een onafhankelijke BMW specialist op te zoeken en te kijken of die bijvoorbeeld een set aangeleverde banden wil monteren. Voor garantie hoef je iig niet meer bij de dealer alles af te laten vinken en het kan je aardige kosten schelen. Er zijn een hoop monteurs, voor zowel auto's als motoren, die na het werken bij een merkdealer een eigen zaak zijn begonnen en dus ook alle kennis hebben.
Daarnaast inderdaad beter gelijk voor staal omvlochten remleidingen gaan (als de GS dat al niet heeft?).
 
Vraag is ook, wil je graag een andere, en wellicht een betere met minder onderhoudskosten..... :?

Ik heb altijd de keuze gemaakt om oude meuk te kopen, zelf waar mogelijk onderhoud uit te voeren, en dan ook maar de risico te nemen dat je meer onderhoud kunt verwachten.

Ook de keuze van verzekeren: WA dus ivm 'oudijzerprijs'..... :+
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon de verwachtte km stand die deze modellen halen? Toch niks geks aan. Gezien TS tot nu toe met ruim een ton geen gekke bijkomstigheden gehad heeft, mag je er lijkt mij wel vanuit gaan dat er netjes met de motor omgegaan wordt. Uitzonderingen zijn er altijd.

Maar over de motor: zoals al geopperd is, is het wellicht handig om een onafhankelijke BMW specialist op te zoeken en te kijken of die bijvoorbeeld een set aangeleverde banden wil monteren. Voor garantie hoef je iig niet meer bij de dealer alles af te laten vinken en het kan je aardige kosten schelen. Er zijn een hoop monteurs, voor zowel auto's als motoren, die na het werken bij een merkdealer een eigen zaak zijn begonnen en dus ook alle kennis hebben.
Daarnaast inderdaad beter gelijk voor staal omvlochten remleidingen gaan (als de GS dat al niet heeft?).

De verwachtingen van een Bmw dat hij lang mee gaat heb hem 9 jaar gehad ik zal je a4 kantjes besparen welke reparaties ik allemaal heb gehad.
Dus vanuit achter de computer kan je dat dus nooit vertellen .
Uitzonderringen zijn vaak de regel vooral bij BMW
 
Maak onderscheid tussen onderhoud en reparaties omdat iets echt stuk gegaan is, met dat laatste is de keuze gauw gemaakt.....
 
Daarnaast inderdaad beter gelijk voor staal omvlochten remleidingen gaan (als de GS dat al niet heeft?).

Als de GS ze al heeft hoeven ze niet volgens schema vervangen te worden.
De levensduur van staalomvlochten leidingen is in principe even lang als de motor omdat ze niet rekken na verloop van tijd.

Althans, dat heb ik me laten vertellen.

Dat maakt die remleidingen zowel economisch als ergonomisch (omdat je niet na verloop van tijd sponzige leidingen krijgt) de enige logische keuze als de normale leidingen aan vervanging toe zijn.
 
beetje raar om van achter de computer te kunnen zeggen dat zijn motor nog 1.5 ton kan draaien.
Je kan dit nooit beoordelen zo, dat is mensen op het verkeerde been zetten.
Nee hoor, dat is een vrij gebruikelijke levensduur voor deze fietsen. Er zijn er ook die meer dan drie ton gelopen hebben. Als ze al eerder gesloopt worden is dat omdat de eigenaar geen geld uit wil geven voor een duurdere reparatie. Dat kan ook zijn omdat de koppeling versleten is.
 
Nee hoor, dat is een vrij gebruikelijke levensduur voor deze fietsen. Er zijn er ook die meer dan drie ton gelopen hebben. Als ze al eerder gesloopt worden is dat omdat de eigenaar geen geld uit wil geven voor een duurdere reparatie. Dat kan ook zijn omdat de koppeling versleten is.


Ik denk dat je niet helemaal bij de realiteit bent. je zou de defecte versnellings bakken met kapotte prise aslagers of afgebroken kleppen vast gelopen zuigers even helemaal vergeten voor het gemak.
Dat is ook gebruikelijk.

Dus vanuit achter de computer kan nooit zeggen kan nog wel ff 1.5 ton . die opmerking past goed bij een snelle handelaar..
nogmaals dit is mensen op het verkeerde been zetten.

Een goede controle door een juiste monteur die veel van deze motoren weet kan een redelijk indicatie geven hoe doe toestand van de motor op dit moment is.
De rest is koffie dik kijken
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

@orangektm ervaring mee?

De 5-bak van de 1100 wint niet de hoofdprijs, da's correct.
Duurde ook 3 of 4 versies voordat Herr BMW dat redelijk onder controle had, en dan nog geen garantie.
Wel is het zo met die bakken dat ze vrij snel kapot gaan, <50k, heb je dan overleeft, wordt die bak ook oud.

Gebroken kleppen is iets van later, de 1e serie 1200.

Vastgelopen zuigers zijn mij onbekend.

Groeten, Paul.
 
Ik zou bij een specialist eens een keuring laten doen van je motor. Dan heb je een reële schatting. De dingen die je namelijk noemt zijn nou niet echt de dingen die stuk gaan. Schijven kosten niet de wereld. Binnenwerk voorrem? Stuur?
Ja schijven moeten wel eens ja. Paulrs heeft daar correcte bedragen over genoemd.
Als het een 1200 is verwacht ik koppeling, schijven, remblokken. Ong 1500 bij elkaar. Dan kun je met de koppeling weer 100k voort en je schijven 40-50k of langer.
Ik rij veel en rem flink en heb er 80k mee gedaan.
En ja een GS kan flinke kilometerstanden aan. Die van mij staat op 210k en gaat nog wel even mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan