Onderhoud aan de R1100GS

Ik denk dat je niet helemaal bij de realiteit bent. je zou de defecte versnellings bakken met kapotte prise aslagers of afgebroken kleppen vast gelopen zuigers even helemaal vergeten voor het gemak.
Dat is ook gebruikelijk.

Dus vanuit achter de computer kan nooit zeggen kan nog wel ff 1.5 ton . die opmerking past goed bij een snelle handelaar..
nogmaals dit is mensen op het verkeerde been zetten.

Een goede controle door een juiste monteur die veel van deze motoren weet kan een redelijk indicatie geven hoe doe toestand van de motor op dit moment is.
De rest is koffie dik kijken
Mijn GS staat nu op 233.000 en ik heb inderdaad mijn bak er een keer onderuit gehad. Ik heb ook eens ingeslagen nokvolgers gehad. Maar verder is het gewoon kleppen stellen en olie verversen. Ik heb hem ook al dik 15 jaar dus niet zo'n hele snelle handelaar. De prise assen zijn een serie 1150 geweest maar verder is het voornamelijk het Internet dat het groot maakt. Natuurlijk moet je nooit het nieuwste model BMW kopen. Pas na een jaar of twee zijn ze uitgerijpt en kan je veilig een nieuwe kopen.
 
En natuurlijk is het zo dat van veel verkochte motoren ook meer verhalen over ellende de ronde doen. Dat is vaak disproportioneel. Van exotische merken hoor je weinig. Als je 10 motoren verkoopt waar met 2 iets mis is of je verkoopt 1000 motoren waarmee met 10 iets mis is. Wie doet het dan beter? Omdat er meer mensen hun ervaringen posten van die 10 lijkt die slechter, maar is feitelijk beter.
Voordeel van veel verkochte motoren is dat er ook veel onderdelen zijn.
 
Uit 25 jaar werkplaatservaring kan ik alleen maar zeggen dat er bij BMW ook verhoudingsgewijs veel meer stuk gaat.

Je kan een goede hebben en inderdaad 2,5 ton probleemloos rijden. Er zijn er echter ook genoeg die van reparatie naar reparatie rijden.......

Pris as vervangen bij een 1150 is een standaard klus. De hulpkoppeling cilinder achterop de bak gaat lekken en tast de as aan en/of de achterste pris as keerring slijpt een groef in de as waardoor er bakolie gaat lekken.
 
Uit 25 jaar werkplaatservaring kan ik alleen maar zeggen dat er bij BMW ook verhoudingsgewijs veel meer stuk gaat.

Je kan een goede hebben en inderdaad 2,5 ton probleemloos rijden. Er zijn er echter ook genoeg die van reparatie naar reparatie rijden.......

Pris as vervangen bij een 1150 is een standaard klus. De hulpkoppeling cilinder achterop de bak gaat lekken en tast de as aan en/of de achterste pris as keerring slijpt een groef in de as waardoor er bakolie gaat lekken.

ah...... ben dus niet de enige
wat een geluk ik dacht dat ik gek was _O-
 
Hoi Adrian

Onderhouds kosten blijven komen , de vraag is wat is er al aan de motor gebeurd. heb je al eens de koppeling moeten vervangen.
Zo niet dat is het niet geheell onwaarschijnlijk met de km en leeftijd dat dit dan ook nog moet gebeuren.

De volgende vraag is natuurlijk wat wil je terug kopen. als je een paar duizend euro erbij wilt leggen weet ik niet of je beter uit bent met onderhoud.

Een voorbeeld sommige mensen verslijten een motor 2 keer zo snel als andere mensen dat is niet altijd te zien.

De vraag zou je eigenlijk aan de monteur moeten vragen , ik mag er vanuit gaan dat de kennis hem genoeg kan vertellen hoe jou motor het doet ten opzichte van andere motoren.
BV hoe schakelt jou bak heb je al een beetje lekkage beginnend geluid van je lager dat soort dingen .
Hoeveel acc gebruik je altijd, rijd je met veel stroom belasting , ten opzichte van normaal gebruik, hierdoor zou de dynamo weer in beeld komen.

Staat jou motor netjes binnen en warm.

hoi Swetty,

De hydraulic remleidingen zijn vervangen ( en de twee banden), plus het interne mechanic van de handrem. Was weer 950 euri achter de wagen spannen, naja. We genieten er weer volop van. De koppeling is goed en lekkage is 0 (nog wel gelukkig). Goeie, over de dynamo. Van de dealer geen eigen geluid over dit.

De motor staat netjes droog binnen aan de druppelader (recent nieuwe accu gemonteerd).

Er is wel geopperd dat de schijf achter grillig wordt, ben het daarmee eens. Naja we gaan het zien.
Bedankt voor de uitvoerige toelichting, wordt gewaardeerd.

mvg Adrian
 
Terug
Bovenaan Onderaan