Onderhoud, afspoelen en klaar....

Forenzrdam

Rookie
5 dec 2018
6
0
Wat is jullie mening?

Ik ben en beginnende motor rijder die voor het voorjaar nog een motor gaat kopen.
Huidige vervoersmiddel 50 cc yamaha aerox 2 tact. 6000 km per jaar
Ik doe aan deze scooter jaarlijks nieuwe aandrijf snaar, gear olie verversen en remblokjes vervangen banden waneer profiel weg is.1x per jaar Hogedrukspuit en afnemen met poetsdoek een oude zwarte handoek.

Aantal uur bezig met onderhoud 1 uur per jaar als ik ook nog het opruimen van de garage meereken kosten 11 euro remblokjes voor en achter 15 euro gear olie en 34 euro snaar en een fles remreiniger 6 euro.

Onderhoudsplan voor mijn motor wordt
Elke 12000 km naar de dealer/garage.
Zelf ketting spannen, cleanen en smeren. Motor afspuiten en bokkepoot om tussen de motor schoon te maken tijdens het spuiten. (pekel en zand enz.) Liefst 1x per jaar
Klaar...
en dan tot de 150000 km rijden er mee.... dan een nieuwe kopen.
 
Een beetje liefhebber geeft z'n motor wel iets meer aandacht...
 
Mijn motor heeft een onderhoudsinterval van 15.000 kilometer. Helaas trekken mijn banden en ketting zich daar weinig van aan.8)7
 
Mijn motor heeft een onderhoudsinterval van 15.000 kilometer. Helaas trekken mijn banden en ketting zich daar weinig van aan.8)7
Ik kon ook bijna niet geloven dat ik 25 k met een voorband deed en 29k met een achterband:Y:Y. Dus voor TS Michelin Pilot Road eens per 2,5 jaar volgens schema.
 
2 keer per jaar schoon maken.
Een keer voor de winter periode daarna alle metalen delen behalve je remmen inspuiten met vaseline spray ter bescherming tegen de pekel
Een keer na de winter periode om alle rotzooi en de vaseline spray te verwijderen.


Ja zo doe ik het al 20 jaar en bij de verkoop zien ze er (bij wijze van spreken) nog als nieuw uit en ik rij het hele jaar door.
 
In de winter de gangbare zaken.
In het seizoen alleen repareren wat echt nodig is.

Verder maak ik in de zomer op mijn GSM een TODO-list met alle storingen, opmerkingen van de motor.
Bij grote winterbeurt ga je dan niets vergeten. List is ook makkelijk voor maken van een complete bestellijst.
 
2 keer per jaar schoon maken.
Een keer voor de winter periode daarna alle metalen delen behalve je remmen inspuiten met vaseline spray ter bescherming tegen de pekel
Een keer na de winter periode om alle rotzooi en de vaseline spray te verwijderen.


Ja zo doe ik het al 20 jaar en bij de verkoop zien ze er (bij wijze van spreken) nog als nieuw uit en ik rij het hele jaar door.
Bedank voor de tip idd mijn scooter is wat verweerd
 
Beurten moet ie hebben en aangezien dat waarschijnlijk toch een 4 takt gaat zijn, zijn die ook duurder. Loopt gigantisch uiteen wat dat allemaal moet kosten, en dat komt vooral door hoe handig je eraan kunt werken en sommigen zwéren nu eenmaal dat er vloeibaar goud in moet.

Daarnaast zijn motoren iets ingewikkelder en gaan er dingen kapot die je even niet gepland had dat jaar. Welke kunnen we je zo ook niet zeggen, dat is het hele punt. Als dingen kapot gaan zijn het motoronderdelen, geen scooteronderdelen die je moet kopen en die zijn duurder. Ook hier, sommige fietsen zijn betrouwbaarder dan anderen en sommige merken goedkoper of duurder.

Dan koop je toch gewoon de makkelijkste, goedkoopste en meest betrouwbare? Uhm, ja. Logisch gezien wel, maar dat doen er toch maar weinig.
 
:^

Motorrijden is een hobbie en een hobbie mag tijd en geld kosten...
6 euro voor een busje remmenreiniger is duur, niet te duur...

Als je moet afwegen om een uur de stad in te moeten voor 1,75 of voor 6 euro bij de garage twee straten verder ga ik voor die 6 euro... Ben ik toevallig bij de autowinkel koop ik een doos van 12 voor 18 euro...
 
Motorrijden is een hobbie en een hobbie mag tijd en geld kosten...
Als er één uur per jaar wordt ingepland voor onderhoud, ínclusief het opruimen van de garage, denk ik dat het hier niet om een hobby gaat :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Hij werkt wel snel.:t
Haha klopt wel, ik wordt altijd erg moe van die monteurs die op hun dooie akkertje hun ratel heen en weer bewegen en 60 euro per uur rekenen....
Ik maak het boutje los en pak dan de schroeftol met het juiste bitje of dopje en gasss op standje 2.
 
Dat komt omdat je bij eigen onderhoud niet per uur betaald wordt, en je weet wie moet betalen als je accutol je draad vernaggeld heeft :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan