Onderhoud algemeen - benodigheden + goed te doen door beginners

Status
Niet open voor verdere reacties.

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Vroeg mij af of er animo is voor algemene onderhoud benodigheden, etc. Zodat nieuwe sleutelaars genakkelijk kunnen lezen, zien wat ze nodig hebben aan gereedschap. En misschien schatting kosten. Daarnaast algemene tips over hoe. Is er animo voor ?

Denk aan de volgende onderhoudspunten:
- Motor olie en filter vervangen
- Bandenspanning check en oppompen
- Banden vervangen
- Remblokjes check en verwisselen
- Remvloeistof verwisselen, ontluchten
- Lood accu inspectie en onderhoud, die gedestilleerd water navul dopjes heeft (andere types zijn onderhoudsvrij)
- Ketting check en na spannen
- voor en achter tandwiel inspectie, verwisselen
- lampjes vewisselen (koplamp, lamptypes, etc)
- Winterstalling tips en hoe
- etc

Iets moeilijker en kost meer tijd:
- Voorvork uit elkaar halen, inspectie, onderdelen verwisselen, in elkaar en weer monteren
- Rem leiding of rem caliper verwisselen voor "nieuwe"
- Bougies inspectie, verwisselen, bougie kabel wisselen, bougiedop vernieuwen (deze toch verplaatst van makkelijk naar iets moeilijker)

Gavanceerd sleutelen: Wordt hier niet besproken. (kan ik zelf nog niet....)
- Denk bijv. aan Kleppen motorblok bijstellen. Iemand die ik ken, liet dat doen. 1000 euro per keer. Per 4000 km?.....$$$$.
Ik heb een CB750 91 versie. Die doet het zelf. ^^.... Super.
 
Laatst bewerkt:
Motoroilie + filter verwisselen. Gereedschap:
- Motor olie, voor juiste type, zie handleiding
- Olie filter tang: Tip van JHW
- Olie filter aandraai dop (is maar voor 1 maat filter)
- nieuwe koperen ring voor oliebout (hoeft niet elke keer, maar zou het beste zijn als je het wel deed)
- Olie opvang bak + olie container (bijv oude melkfles, motorolie fles, etc)
- Steeksleutel, ringsleutel of dopsleutel set
- Maatbeker voor hoeveelheid olie.
- Moment sleutel, hiermee draai je ene bout vast met X Nm kracht. Teveel kracht, draai je iets kapot, te weinig, dan is ie te los.
Moment sleutel hoeft niet perse....soms op gevoel en kijken.
- X schaar lift om de motor aan de voorkant op te tillen misschien, of normale lift met plateau.... Ik gebruik X-schaar lift omdat ik een middenbok standaard heb aan mijn motor.
Hoe: Kijk in je onderhoudsboek van jouw merk en type motor voor de juiste stappen,juiste filter en olie.

In het algemeen:
1) motor opwarmen 5 minuten bijv. Te lang en je hebt zo een sterke zuigkracht in de motor, dat je bijv. de olie navul dopje niet eens kan openen. Dit hoort zo. De motor hoort vacuum te zijn. Is dat niet zo, dan is er ergens een ongewenste lek.
2) gebruik bijv. een dopsleutel om de moer onder je motor iets los te draaien. Halve slag bijv.
3) doe je olie opvang bak onder de olie lek gat. Pas op, de olie kan warm tot heet zijn! Draai de bout eruit en laat alles eruit lekken.
4) draai met behulp van de filter gereedschap de filter eruit. Deze zit vaak voorkant van de motor achter de uitlaatbuizen. De filter eruit en de olie ook in de lekbak doen.
5) wacht totdat zowat alle olie weggelekt is.
6) Nieuwe filter pakken, olie op de oliepakking doen. Dat is de dunne zwarte ring meestal. Dit voorkomt lekken.
7) Draai de filter handvast erin. Daarna nog een beetje. Zie handleiding hoeveel.
8) Draai de olie lekbout (met nieuwe koperen ring) terug erin. Draai deze handvast. Zie handleiding voor hoeveel Nm.
9) Zie handleiding hoeveel olie, let op! Nieuwe filter en leeg lopen is iets meer olie terug, dan bijv. alleen leeglopen en filter nog niet verwisselen. Gebruik bijv. een maatbeker.
10) Als je de juiste hoeveelheid motor olie erin het gedaan.
11) veeg plekken schoon waar de olie kan lekken: filter onderaan vaak, en moer onder je motor.
12) motor starten en warm laten lopen. Na x minuten motor uitzetten. X minuten wachten.
13) Motor olie vul dop eruit halen, schoon maken, en weer gewoon terug erin duwen, zonder het erin te draaien. Dit is belangrijk.
14) kijk op de ijzeren stick of je olie pijl tussen minimum en maximum zit. Nooit te weinig of teveel.
15) mocht je olie pijl nu halverwege max en minimum zitten, kan je rustig wat bijvullen en meten.
16) Check of er motor olie lekt. Zo ja, bijv. filter bijv. 15 graden extra aandraaien. Dat is 1/8 van een cirkel. Nooit teveel aandraaien.
Met een Moment sleutel zou je de filter heel exact juist vast kunnen draaien. Maar ook hier kan je rustig beetje beetje draaien
totdat ie niet meer lekt. Maar pas op als je vergeten bent om olie op de nieuwe olie filter te doen, dan kan het best zijn dat je blijft draaien en het blijft lekken..... of je hebt geen olie op de ring gedaan maar je draait de boel kapot en het lekt niet. heb ik niet gedaan, wil ik ook niet proberen....
17) olie vuldop met stick terug erin draaien handvast, omdat er een rubberen ring in zit. (ring vervangen indien kapot.... zorgt voor vaccum.... dat is nodig voor juiste werking motor.)
18) klaar!

-- Raadpleeg voor 100% goede stappenplan altijd je motorhandleiding --

Tijd nodig voor olie + filter vernieuwen: ongeveer 30 minuten. totale kosten zonder gereedschap: ongeveer 25 euro aan olie + 8 euro nieuwe filter + 50 cent nieuwe koperen ring. totaal: 33,50 ongeveer. Neem je (half) syntetische olie, dan duurder.

Gereedschaps kosten. Goedkope gereedschap volstaat echt. Geen nut om de beste van het beste te kopen:
Olie filter tang of dop om aan te draaien / los te maken: 10 euro?
Moment sleutel: ongeveer 60 euro (19 Nm tot en met 105 Nm ongeveer)
doppen sleutel set, met verlengstukken: 20 euro?
Motor lift: ik heb er eentje met 2 armen met een U stuk aan de bovenkant. De u stuk omvat de frame aan beide kanten en ik kan
de voorkant beetje bij beetje opkrikken. kosten: 55 euro. (exclusief 2 stuks 6 kant verlengbout Gamma + 1 stuk draad eind van M20. Ik heb de 2 U stukken verhoogd, omdat mijn uitlaag onder mijn frame loopt....)
Olie vervangen doe je vrij vaak als je veel rijdt, je bespaart tijd en geld als je het zelf doet.! En je kan blijven rijden, hoef je niet te wachten op de motor zaak.
 

Bijlagen

  • olie-filter.png
    olie-filter.png
    45,8 KB · Weergaven: 7
  • oliefilter-aandraai-dop.jpeg
    oliefilter-aandraai-dop.jpeg
    471,6 KB · Weergaven: 7
  • Screenshot from 2021-01-17 17-22-38.png
    Screenshot from 2021-01-17 17-22-38.png
    10,8 KB · Weergaven: 8
  • dopsteutel-set.jpeg
    dopsteutel-set.jpeg
    164,7 KB · Weergaven: 7
  • momentsleutel-omschakelbaar-1-4opname.png
    momentsleutel-omschakelbaar-1-4opname.png
    29,6 KB · Weergaven: 13
  • X-schaar-lift.jpg
    X-schaar-lift.jpg
    379 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
@RoyalClub : wou het algemeen houden. meeste spullen zijn algemeen. Bijv. steeksleutels, etc zodat men goed zicht krijgt op benodigheden, kosten, hoelang, hoe de algemene stappenplan is en het ongeveer duurt.

niet alles staat erin heb ik gemerkt. Was dat maar zo ^^..... bijv. een kleine schaarlift (ongeveer 55 euro) met verhoogde u bochten om je frame op te tillen...standaard is ie net te laag om nuttig te zijn....

opzet waar ik aan te denken zit:
- Alle soorten gereedschap hoe te gebruiken, kosten, nuttige opmerkingen
- Per onderwerp ,bijv. ketting spannen, de benodigheden (gereedschap en bijv. reserve onderdelen benodigd) laten zien, benodigde tijd.
 
Laatst bewerkt:
Dus je wil dingen in de algemeenheid bespreken, maar je geeft voor je eigen motor al aan dat er een specifiek soort schaarlift nodig is, want de algemene is niet goed genoeg? :P
 
Ze zeiden dat je een oliefilter wel los kon krijgen door er een schroevendraaier doorheen te slaan. Nog nooit zo zitten te kloten om een oliefilter los te krijgen. Ik raad de beginnende sleutelaar dus een oliefiltertang aan. :+
 
Dus je wil dingen in de algemeenheid bespreken, maar je geeft voor je eigen motor al aan dat er een specifiek soort schaarlift nodig is, want de algemene is niet goed genoeg? :P
^^ er zijn meereder types. zou het geen probleem vinden om een kleine samenvatting te geven met plaatjes van de meest gebruikte liften , etc. zodat ieder in de lift zit.... bruikbare info van iedereen plak ik dan in de eerste 2 posts.....dan hoeft men niet zoveel te zoeken.
 
Zou beginnen, als je nog helemaal geen gereedschap hebt, met een goede doppenset en een ring- of ring/steek sleutelset. Een kruiskop en een platte schroevendraaier.
Banden oppompen doe ik met een fietspomp met meter erop.
 
Ik heb een vraag welke enigzins aansluit op dit onderwerp.

Waar halen jullie doorgaan de spullen voor het onderhoud? (rem)Olie Remblok Remschijf. Olie filter/ ketting Bougies/ etc etc BEn zeer benieuwd. (ik kan nu alleen nog maar louis.nl opnoemen als kandidaat maar er zijn heus wel meerdere site waar spullen te bestellen zijn
 
Als wij zelf het onderhoud (kleine beurt / grote beurt ) doen wie stempelt dan het onderhouds boekje af.
Volgende vraag. Hoeveel waarde hechten we aan het onderhouds boekje als we een motor kopen.
Beetje buiten de opzet maar toch heel relevant. :] :]
 
Ik heb een vraag welke enigzins aansluit op dit onderwerp.

Waar halen jullie doorgaan de spullen voor het onderhoud? (rem)Olie Remblok Remschijf. Olie filter/ ketting Bougies/ etc etc BEn zeer benieuwd. (ik kan nu alleen nog maar louis.nl opnoemen als kandidaat maar er zijn heus wel meerdere site waar spullen te bestellen zijn
Doorgaans bij de dealer, die heeft toevallig alles voor mijn ktm .
 
Ik heb een vraag welke enigzins aansluit op dit onderwerp.

Waar halen jullie doorgaan de spullen voor het onderhoud? (rem)Olie Remblok Remschijf. Olie filter/ ketting Bougies/ etc etc BEn zeer benieuwd. (ik kan nu alleen nog maar louis.nl opnoemen als kandidaat maar er zijn heus wel meerdere site waar spullen te bestellen zijn
Voor de BMW bij:
Motorworks (hoewel daar nu invoerkosten bij zullen komen, dus minder interessant.)
Tills
Anders bij de lokale BMW specialist, of de dealer.

Voor de Suzuki:
Japparts / Roukama (veel alternatieve onderdelen voor Japanners)
DR-Big-Shop
CMSNL (veel originele onderdelen voor Japanners)

Daarnaast heeft Nr 1 Motor bijvoorbeeld behoorlijk wat algemene onderdelen (zoals kettingsets, remonderdelen).

Je zal verbaasd staan, hoeveel specialistische webshops er zijn voor bepaalde typen motoren, zeker als hij een fan-base heeft.

Olie en andere onderhoudsvloeistoffen bestel ik doorgaans bij Oliehandel.nl

Als ik iets nodig heb, kijk ik altijd even wie het meest gunstig levert. Was met de DR nog best een gepuzzel, ook ivm verzendkosten. Dus soms iets voor een paar Euro duurder bij een bepaalde winkel besteld, zodat de hele order gratis verzonden werd (en die winkel véél goedkoper was op een bepaald onderdeel).
 
Motoroilie + filter verwisselen. Gereedschap:
- Motor olie, voor juiste type, zie handleiding
- Olie filter tang: Tip van JHW
- Olie filter aandraai dop (is maar voor 1 maat filter)
- nieuwe koperen ring voor oliebout (hoeft niet elke keer, maar zou het beste zijn als je het wel deed)
- Olie opvang bak + olie container (bijv oude melkfles, motorolie fles, etc)
- Steeksleutel, ringsleutel of dopsleutel set
- Maatbeker voor hoeveelheid olie.
- Moment sleutel, hiermee draai je ene bout vast met X Nm kracht. Teveel kracht, draai je iets kapot, te weinig, dan is ie te los.
Moment sleutel hoeft niet perse....soms op gevoel en kijken.
- X schaar lift om de motor aan de voorkant op te tillen misschien, of normale lift met plateau.... Ik gebruik X-schaar lift omdat ik een middenbok standaard heb aan mijn motor.
Hoe: Kijk in je onderhoudsboek van jouw merk en type motor voor de juiste stappen,juiste filter en olie.

In het algemeen:
1) motor opwarmen 5 minuten bijv. Te lang en je hebt zo een sterke zuigkracht in de motor, dat je bijv. de olie navul dopje niet eens kan openen. Dit hoort zo. De motor hoort vacuum te zijn. Is dat niet zo, dan is er ergens een ongewenste lek. Ongeveer elke motor heeft wel een carterontluchting, dan kan er toch geen vacuum zijn?
2) gebruik bijv. een dopsleutel om de moer onder je motor iets los te draaien. Halve slag bijv. Moer? Het zal ten alle tijden een schroef of een bout zijn... Een moer draai je over een bout/schroef of draadeind heen.
3) doe je olie opvang bak onder de olie lek gat. Pas op, de olie kan warm tot heet zijn! Draai de bout eruit en laat alles eruit lekken.
4) draai met behulp van de filter gereedschap de filter eruit. Deze zit vaak voorkant van de motor achter de uitlaatbuizen. De filter eruit en de olie ook in de lekbak doen. Bij een transalp 600 zit 'ie achter aan het blok, onder het voorste kettingwiel, bij een K1600 zit ie achter je schakelpook, bij een k1200rs zit 'ie achter een deksel onder op het blok, bij een F650 uit 2000 zit ie IN je motorblok, achter een dekseltje, bij een XR600R zitten er meerdere, waarvan 1 in je voorste framebuis!
5) wacht totdat zowat alle olie weggelekt is.
6) Nieuwe filter pakken, olie op de oliepakking doen. Dat is de dunne zwarte ring meestal. Dit voorkomt lekken. Het oliën van de afdicht ring is tegen vervorming(stropen) tijdens het aandraaien.
7) Draai de filter handvast erin. Daarna nog een beetje. Zie handleiding hoeveel. Vul je het filter van te voren? waarom wel of niet?
8) Draai de olie lekbout (met nieuwe koperen ring) terug erin. Draai deze handvast. Zie handleiding voor hoeveel Nm. Is het altijd koper? Heel veel motoren hebben een aluminium afdichtring.
9) Zie handleiding hoeveel olie, let op! Nieuwe filter en leeg lopen is iets meer olie terug, dan bijv. alleen leeglopen en filter nog niet verwisselen. Gebruik bijv. een maatbeker.
10) Als je de juiste hoeveelheid motor olie erin het gedaan.
11) veeg plekken schoon waar de olie kan lekken: filter onderaan vaak, en moer onder je motor.
12) motor starten en warm laten lopen. Na x minuten motor uitzetten. X minuten wachten. X? 1? 5? 10? 2400? :+
13) Motor olie vul dop eruit halen, schoon maken, en weer gewoon terug erin duwen, zonder het erin te draaien. Dit is belangrijk. Waarom? Tegen het vacuüm trekken? :+
14) kijk op de ijzeren stick of je olie pijl tussen minimum en maximum zit. Nooit te weinig of teveel. Wat nou als een motor geen oliepeil stick heeft? of als ie van plastic is? :+
15) mocht je olie pijl nu halverwege max en minimum zitten, kan je rustig wat bijvullen en meten. Sommige motoren hebben een oliekoeler met thermostaat, die opent niet na "X" minuten draaien, klopt het oliepeil nu wel?
15) Check of er motor olie lekt. Zo ja, bijv. filter bijv. 15 graden extra aandraaien. Dat is 1/8 van een cirkel. Nooit teveel aandraaien. Zou je het filter niet losdraaien om te kijken of er iets tussen zit? Als je maar blijft draaien draai je dadalijk of de rubberen ring stuk, of misschien wel het schroefdraad van het filter
Met een Moment sleutel zou je de filter heel exact juist vast kunnen draaien. Maar ook hier kan je rustig beetje beetje draaien
totdat ie niet meer lekt. Maar pas op als je vergeten bent om olie op de nieuwe olie filter te doen, dan kan het best zijn dat je blijft draaien en het blijft lekken..... of je hebt geen olie op de ring gedaan maar je draait de boel kapot en het lekt niet. heb ik niet gedaan, wil ik ook niet proberen....
16) klaar!

-- Raadpleeg voor 100% goede stappenplan altijd je motorhandleiding -- Is dit niet de basis om mee te beginnen? :+

Tijd nodig voor olie + filter vernieuwen: ongeveer 30 minuten. totale kosten zonder gereedschap: ongeveer 25 euro aan olie + 8 euro nieuwe filter + 50 cent nieuwe koperen ring. totaal: 33,50 ongeveer. Neem je (half) syntetische olie, dan duurder. Welk merk en type olie en oliefilter heb je gebruikt? En waar heb je die gehaald?

Gereedschaps kosten. Goedkope gereedschap volstaat echt. Geen nut om de beste van het beste te kopen:
Olie filter tang of dop om aan te draaien / los te maken: 10 euro?
Moment sleutel: ongeveer 60 euro (19 Nm tot en met 105 Nm ongeveer)
doppen sleutel set, met verlengstukken: 20 euro?
Motor lift: ik heb er eentje met 2 armen met een U stuk aan de bovenkant. De u stuk omvat de frame aan beide kanten en ik kan
de voorkant beetje bij beetje opkrikken. kosten: 55 euro. (exclusief 2 stuks 6 kant verlengbout Gamma + 1 stuk draad eind van M20. Ik heb de 2 U stukken verhoogd, omdat mijn uitlaag onder mijn frame loopt....)
Olie vervangen doe je vrij vaak als je veel rijdt, je bespaart tijd en geld als je het zelf doet.! En je kan blijven rijden, hoef je niet te wachten op de motor zaak.


Ik heb in de quote even wat opmerkingen en vragen getypt. Ik denk dat als een leek jouw topic leest, het best wel verwarrend kan zijn.. Maar misschien heb ik het ook wel mis.
 
Allemaal legitieme opmerkingen....excuses voor de typo's (clown-face) maar is een algemene stappenplan. voor de uitzonderingen --> handleiding (clown-face-smiling) ^^ Verander de typo's ooit.... ^^
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan