Onderhoud CB350F

JohanM

Rookie
28 jul 2004
2
0
Utrecht
Hallo!
Sinds kort ben ook ik de trotse bezitter van een CB350F uit 1975. Ik heb m'n bloedsnelle Kawa ZZR1100 er voor ingeruild en dit bevalt me stukken beter!

Ik ben nu alleen op zoek naar iemand in de buurt van Utrecht die zin&tijd heeft om af en toe wat regulier onderhoud te plegen hierop. Uiteraard tegen vergoeding.

Op dit moment rijd de motor eigenlijk perfect alleen komt er vrij veel witte rook uit het onluchtingsslangetje wat aan de cilinderkop vast zit... Ernstig???

De groeten!
Johan
Utrecht

Bijlage: CB johan.jpg
 
full


Damn, wat een mooi ding :}
Verder kan ik je aanraden om zelf het onderhoud te doen, het is echt niet zo moeilijk.
 
Inderdaad heel mooi cb'tje. Verder die witte rook is condens en komt normaal ook uit dat slangetjes. Advies als je hem start om te laten zien dat er witte rook uit komt, zet hem dan niet af, condens slaat dan neer en komt in de olie. Laat hem dan in ieder geval lekker warm worden.

zie trouwens wel dat je bij groen blijft :+
 
Hallo!
Sinds kort ben ook ik de trotse bezitter van een CB350F uit 1975. Ik heb m'n bloedsnelle Kawa ZZR1100 er voor ingeruild en dit bevalt me stukken beter!

Ik ben nu alleen op zoek naar iemand in de buurt van Utrecht die zin&tijd heeft om af en toe wat regulier onderhoud te plegen hierop. Uiteraard tegen vergoeding.

Op dit moment rijd de motor eigenlijk perfect alleen komt er vrij veel witte rook uit het onluchtingsslangetje wat aan de cilinderkop vast zit... Ernstig???

De groeten!
Johan
Utrecht
Johan,

Héél net fietsje!

Even wat (opbouwende) kritiek:

Rook uit de ontluchtingsslang betekent dat je overdruk hebt in het carter. Dat komt door ontbrandingsgassen die langs je zuigerveren blazen. Condens zie je daar niet, die zie je alleen in de uitlaten.
Remedy: Meet compressie, vervang zuigerveren (meet ook de cilinders op).

Verder:
* Je hebt een Duitse achterkant. Spatbord en achterlicht/knipperlichten
* Wees zuinig met de uitlaten. Het is te zien dat er al eens aan gelast is, rij daarom aleen lange afstanden zodat de uitlaten lekker opwarmen en niet verder roesten
* Lamporen en bussen bij de voorvork "horen" dezelfde kleur te zijn als de tank.
* zadel heeft een nieuw overtrekje

Ook: Het voorwiel is erg mooi! Hoe komt dat?
 
Hmmm, dat met die zuigerveren klinkt heel lekker (maar niet heus). Ik heb de motor nog maar net dus ik denk dat ik voorlopig die rook maar voor lief neem.

Rene,
m.b.t jouw opmerkingen:
-Die duitse achterkant...Kan het zijn dat het een duitse CB is dan? Hoe ziet de Nederlandse achterkant er dan uit?
- De uitlaat ziet er nog redelijk uit maar hier en daar is er wat gelast en zitten er wat kleine gaatjes. Kan ik nog meer doen (behalve lange ritten) om het roestproces tegen te gaan?
- Ik denk dat er een compleet nieuwe voorvork en wiel is ingezet recentelijk. Dat kan de goede staat verklaren het kleurverschil.

Iets anders... zijn er actieve clubs voor de CB350 of dergelijke? Ook voor onderhoud zoek ik een goed maar niet al te duur adresje..

Groet en bedankt,
Johan.
 
Hmmm, dat met die zuigerveren klinkt heel lekker (maar niet heus). Ik heb de motor nog maar net dus ik denk dat ik voorlopig die rook maar voor lief neem.

Rene,
m.b.t jouw opmerkingen:
-Die duitse achterkant...Kan het zijn dat het een duitse CB is dan? Hoe ziet de Nederlandse achterkant er dan uit?
- De uitlaat ziet er nog redelijk uit maar hier en daar is er wat gelast en zitten er wat kleine gaatjes. Kan ik nog meer doen (behalve lange ritten) om het roestproces tegen te gaan?
- Ik denk dat er een compleet nieuwe voorvork en wiel is ingezet recentelijk. Dat kan de goede staat verklaren het kleurverschil.

Iets anders... zijn er actieve clubs voor de CB350 of dergelijke? Ook voor onderhoud zoek ik een goed maar niet al te duur adresje..

Groet en bedankt,
Johan.
Johan,

Zolang je 350 goed blijft starten en lopen kan je er gerust mee doorrijden. Maak je dus maar niet bezorgd.

Uitlaten: de set van de 350f is de enige van de vierpitters, met de 550 modellen, waarvoor origineel niets meer te vinden is. In enigzins redelijke of nieuwe staat dan. Je kan er, behalve het rijden van lange afstanden, weinig aandoen om te voorkomen dat ze langzaam minder worden.

De uitlaten van deze vier pitters is nu eenmaal een zwak punt geweest.

Mijn 350F staat lekker in de woonkamer, komt alleen met mooi weer naar buiten.

Kijk even op http://www.homepages.hetnet.nl/~honda-sohc4/ voor je andere vragen. Naast deze club is er op dit forum ook een behoorlijke CB activiteit. <fout> mocht je onderdelen nodig hebben, kan je me altijd bellen </fout>
 
Hoi ik ben hier ook net nieuw. Moet nog even piccies van mijn fietsje maken (ook een 350f-je)
Ik had ook rook uit de ontluchtingsslang. Bij mij nam vrij snel het vermogen flink af en er bleken zuigerveren gebroken te zijn. Ik zou het eigenlijk niet laten zitten en (laten) honen en nieuwe veertjes etc.
Wat een mooie trouwens! *D

ik woon trouwens niet ver van je vandaan, denk 'k
 
Laatst bewerkt:
Goh, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand een snelle motor verruild heeft voor een veel tammer exemplaar.
Je hebt een mooie op de kop weten te tikken!
Ik las dat er mogelijk een nieuwe vork etc. is ingezet.
Mogelijk als gevolg van een aanrijding. Loopt het balhoofd lekker?
Controleren door de motor op de middenbok te zetten en dan moet het stuur gemakkelijk, zonder "zware" punten te draaien zijn. Het stuur moet vanuit het midden probleemlos soepel naar beide kant kunnen uitslaan.

Op honda4fun.com vind je wellicht een shop manual voor de 350.

Ik had met mijn 400F ook witte walm uit de pijp. Dat was waarschijnlijk ook een gebroken zuigerveer, ik dacht zelf dat het condens was....
Daarna begon hij als een waanzinnige olie te verbruiken(blauwe walm).
Het is erop uitgedraaid dat ik er een ander blok onder gezet heb.
In het oude bleek 1 veer geheel verdwenen (!) en de zuiger was verbrand.
Laat iemand met kennis van zaken er eens naar kijken.
Hier op het forum is CB400MAN, die ook 350-ers kent, wellicht een mogelijkheid.

Succes met je aanwinst en hopelijk vele leuke kilometers ermee rijden!
 
mja... dat is dan weer het "nadeel" van die blokjes, ze blijven gewoon lopen als er iets mis is, maar gaan gewoon walmen en vies veel olie drinken.

Over de witte rook uit je carterontluchting:
Kan ook gewoon condens zijn, zeker als je het na het rijden nog een beetje "nawalmt". Over je uitlaat; schroef die eronder vandaan, koop er een 4-in-1 marshall onder en leg je orginele pijpen in het vet op zolder. Wil je je motor nog een keer kwijt is ie met orginele pijpen zeker het dubbele waard.

Over het onderhoud; koop een werkplaatshandboek, en begin gewoon; je kan niet veel fout doen en er zijn nog zát 350/400 donorblokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan