onderhoud en betrouwbaarheid één cilinder

cornevtH

Rookie
21 jul 2010
21
0
alkmaar
Hallo motor-forummers,

Ik kijk al een tijdje rond op het forum.
ik heb over 4 weken als het goed is mijn motorrijbewijs. ben nu op zoek naar goeie informatie over een één cilinder.

ik ben op zoek naar een supermoto want dat lijkt met vreselijk vet. :]
te besteden aan de motor aan koop ligt tussen de 1500 en 2500 euro. ik zoek de laatste tijd naar motoren zoals:
KTM LC4
Honda XR600
Husqvarna 610TE
Yamaha XT600
ik ging vandaag naar verpalen KTM dealer om daar wat informatie te verzamelen maar de verkoop daar zei dat alle oude lc4 blokken slecht zijn alleen die nieuwste is goed. hij wilde ook niks zeggen over andere merken. ik denk dat ik een beetje een verkoop praatje is. en zoveel geld heb ik niet voor zo'n motor.

Motor wil ik graag gebruiken voor mooi weer ridjes (dijk weggetjes enzo) en soms snelweg om naar familie te toeren. snelweg natuurlijk zo kort mogelijk want dat is niks op zo'n ding.

de vraag is:
wie heeft er ervaring met oudere crossers(omgeboud tot supermoto) ?
wat is een echt betrouwbaar blok ook na deze tijd(de meeste zijn al oude beestjes) ?


Groeten
 
een XT blok kan zo 50.000 draaien zonder revisie. Mits je er netjes mee omgaat.
Meestal doet men een top-end revisie om de 25.000
dan moet je denken aan 300 euro als je het zelf doet.

Leeftijd speelt vaak geen rol, net als kilometerstand. Kwestie van beoordelen, hoe loopt het blok en wat is bijvoorbeeld de compressie.
 
De husqy en ktm zijn de snelste uit t rijtje. Wat de eencilinders (en dan vooral die twee) betreft is onderhoud alles. Kan een verkoper geen revisie/ onderhoud garanderen aan de hand van facturen met uren- of km-stand, dan kun je de gok wagen en er een seizoen mee rijden.... Loopt ie kapot, kost t geld....
De XR ben ik geen fan van en dan heb ik het over de oude 600's. Meestal zijn die gaar en gammel en echte sleutelfietsjes. Bovendien is het rijwielgedeelte niet te vergelijken met bijv. een ktm van begin jaren 90, die waren veel beter. Voor een €2500 kun je best een leuke 610 of lc4 kopen. Pak de 610 dan wel van na '98 en liefst van na 2000, die blokken hebben een oliepomp en zijn stukken betrouwbaarder.
 
bedankt voor de reactie's
ik zag nog een ander topic hier over en daar bij zag ik dat deze motoren erg lang zonder groot onderhoud kunnen:
DRZ400
FMX650
XT600
en de husqvarna en ktm zijn iets meer competitie gericht waardoor de onderhoudsintervallen sneller zijn.
het probleem is dat de DRZ400 FMX650 en de XT600 allemaal weer wat duurder zijn.
en weet iemand welke motoren je het meeste vindt met >25kw op kenteken ?

Groeten
 
xr650r is ook een beestding.
Wel veel onderhoud maar alles lekker zelf doen ( het is een eitje )
Maar een xr650r ligt ook al wat duurder dan jij in gedachten heb.
xt600e is ook leuk in sm trim , beetje tam maar erg leuk ( heb er zelf 1 gehad )
Drz is ook een leuke motor :Y
Je maakt igg een goede keus door voor een 1 cylinder te gaan , Want er gaat niks boven een 1 cylinder.
Snelheid en hard rijden is toch niet leuk.
Ik weet nog wel een xt660x sm voor je voor 2500 a 3000 euro.
Die heb wel wat spoortjes maar is echt goed omdat ik hem zelf heb onderhouden.
Is ook een zeer stevige ( wel zware ) fiets die weinig onderhoud nodig heb
 
Laatst bewerkt:
Mocht je toch wat snellers en wendbaarders willen zonder dat gelijk het onderhoud uit de hand loopt, dan kan je ook naar 2t kijken. Voordeel is dat deze in het onderhoud veel eenvoudiger zijn dan 4t, omdat er geen kleppen inzitten, je via de uitlaatpoort zo in de cylinder kijkt als je ff de uitlaat eraf neemt en je ook gewoon de zuiger kan vervangen zonder dat de distributieketting in de weg zit.

Ook zijn alle 2t (voor zover ik weet) voorzien van een kickstart, waardoor je nooit gedoe hebt met een lege accu.

Daar staat wel tegenover dat je nooit gewoon kan tanken, omdat je altijd zelf speciale mengsmering moet maken. Wat opzich een kwestie is van een tube meenemen en in de tank leegknijpen voordat je er 5 liter bij gooit, maar het vereist wel planning om die tube mee te hebben en steeds alleen per 5 liter te kunnen tanken als je meer dan zeg 50 km op een dag doet. Blijf je daaronder, kan je altijd thuis tanken.

Bijkomend voordeel van 2t is dat als je voor een niet al te dure 2ehands gaat kijken, je zo kan zien en voelen of hij nog goed is, in plaats van dat je er bij een 4t maar op moet vertrouwen dat er niet na korte tijd een klep afbreekt en de motor gelijk totalloss is. Dit risico laat zich ondervangen met een hele jonge 4t of door gelijk te reviseren, maar dat lukt beide niet binnen het gestelde budget.

Want opzich staan XT600 en DR400 goed bekend, maar ook die kunnen bij vaak onvoorzichtig warmrijden en/of vaak hoog in toeren rijden slijten. En kregen ze bij de vorige eigenaar dan ook nog niet het grondige onderhoud wat bij deze rijstijl hoort, dan kunnen ook die ineens in elkaar lopen door een klepschade.

Enkele voorbeelden van 2t machines die regelmatig met kenteken voorkomen zijn de KTM 300 en de Honda CR250/500.
 
Mocht je toch wat snellers en wendbaarders willen zonder dat gelijk het onderhoud uit de hand loopt, dan kan je ook naar 2t kijken. Voordeel is dat deze in het onderhoud veel eenvoudiger zijn dan 4t, omdat er geen kleppen inzitten, je via de uitlaatpoort zo in de cylinder kijkt als je ff de uitlaat eraf neemt en je ook gewoon de zuiger kan vervangen zonder dat de distributieketting in de weg zit.

Ook zijn alle 2t (voor zover ik weet) voorzien van een kickstart, waardoor je nooit gedoe hebt met een lege accu.

Daar staat wel tegenover dat je nooit gewoon kan tanken, omdat je altijd zelf speciale mengsmering moet maken. Wat opzich een kwestie is van een tube meenemen en in de tank leegknijpen voordat je er 5 liter bij gooit, maar het vereist wel planning om die tube mee te hebben en steeds alleen per 5 liter te kunnen tanken als je meer dan zeg 50 km op een dag doet. Blijf je daaronder, kan je altijd thuis tanken.

Bijkomend voordeel van 2t is dat als je voor een niet al te dure 2ehands gaat kijken, je zo kan zien en voelen of hij nog goed is, in plaats van dat je er bij een 4t maar op moet vertrouwen dat er niet na korte tijd een klep afbreekt en de motor gelijk totalloss is. Dit risico laat zich ondervangen met een hele jonge 4t of door gelijk te reviseren, maar dat lukt beide niet binnen het gestelde budget.

Want opzich staan XT600 en DR400 goed bekend, maar ook die kunnen bij vaak onvoorzichtig warmrijden en/of vaak hoog in toeren rijden slijten. En kregen ze bij de vorige eigenaar dan ook nog niet het grondige onderhoud wat bij deze rijstijl hoort, dan kunnen ook die ineens in elkaar lopen door een klepschade.

Enkele voorbeelden van 2t machines die regelmatig met kenteken voorkomen zijn de KTM 300 en de Honda CR250/500.
goed advies :}
enige wat ik wel even zou aanvullen is dat(en helaas nooit zelf mogen ondervinden maar alleen van horen zeggen) de cr500 misschien iets te veel is om mee te beginnen.
Beetje zoeken naar de cr500 hier op het forum en je komt allemaal horrorverhalen tegen hier op het forum }) })
 
Mijn 1pitter loopt al 80.000km zonder noemenswaardige reparaties en hij verbruikt nauwelijks tot geen olie. Niet echt het aantal cilinders doet ertoe, maar het karakter van het blok en de manier hoe je ermee omspringt.
 
bedankt weer voor de reactie's.
ik heb nu de XT660X op het oog van hier van het forum.
ik denk dat de drz ook net buiten mijn duget is.
fmx is ook een leuke motor.
alleen jammer dat alle motoren die in mijn buget passen ook meer onderhoud gericht zijn.
bedankt voor alle info tot nu toe hopelijk volgt er nog meer :P

Groeten
 
hallo allemaal en oma,

ik heb vandaag mijn motorrijbewijs gehaald en heb nu een aantal motoren op het oog.

KTM lc4 http://link.marktplaats.nl/502567060

XT660X Yamaha XT660X goedkoopste van Nederland!

xr650 honda xr 650 r, goed en goedkoop

de xr650 zit op het randje van mijn buget.
en de ktm is erg goedkoop (miss duurkooop)

mijn duget max 3000 euro en ik wil mijn motor gebruiken voor zondagste ridjes (die supersports een poepie laten ruiken)max 100 km per dag denk ik
en soms naar school/stage max 50km
ik zou graag wat meningen willen horen en wat jullie zouden doen.

Groeten Corné
 
hallo allemaal en oma,

ik heb vandaag mijn motorrijbewijs gehaald en heb nu een aantal motoren op het oog.

KTM lc4 http://link.marktplaats.nl/502567060

XT660X Yamaha XT660X goedkoopste van Nederland!

xr650 honda xr 650 r, goed en goedkoop

de xr650 zit op het randje van mijn buget.
en de ktm is erg goedkoop (miss duurkooop)

mijn duget max 3000 euro en ik wil mijn motor gebruiken voor zondagste ridjes (die supersports een poepie laten ruiken)max 100 km per dag denk ik
en soms naar school/stage max 50km
ik zou graag wat meningen willen horen en wat jullie zouden doen.

Groeten Corné
1 dag zijn rijbewijs en wil hem nu alweer kwijt :+
 
Ik zou een xr650r nemen
niet omdat ik er zelf 1 heb maar omdat ze hardcore zijn.
klapperen op je achterwiel beginnend in zn 3 is kinderspel voor de xr.
waarschijnlijk heb je niet goed gelezen want ik weet mijn ex xtx voor 2600 euro.
Heb wel zn plekjes maar niet zo een debiel hoge km stand.

.facebook_-1197607120.jpg


IMG-20111002-00248.jpg


1.jpg
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal en oma,

ik heb vandaag mijn motorrijbewijs gehaald en heb nu een aantal motoren op het oog.

KTM lc4 http://link.marktplaats.nl/502567060

XT660X Yamaha XT660X goedkoopste van Nederland!

xr650 honda xr 650 r, goed en goedkoop

de xr650 zit op het randje van mijn buget.
en de ktm is erg goedkoop (miss duurkooop)

mijn duget max 3000 euro en ik wil mijn motor gebruiken voor zondagste ridjes (die supersports een poepie laten ruiken)max 100 km per dag denk ik
en soms naar school/stage max 50km
ik zou graag wat meningen willen horen en wat jullie zouden doen.

Groeten Corné

Als je nu oma eens lief aan kijkt en haar bereid vindt om iets bij te leggen kun je die van mij voor een hele vriendelijke prijs kopen. En het ding is super gaaf, pas uit 2010 (nog garantie op) en helemaal in orde.

Grtz, Tok
 
Een woord, idd xr650r als ik geen revisie ktm had en geen kindje onderweg was zou ik m houden, wat een lekker ding is het toch! Heb ook de croswielen erbij met nieuwe banden etc.. Mocht je off road ritje willen,doen (wat prima kan mer dit monster!)
Ohhh kom maar es kijken, wat er onder je laahahaars zit, alles gekregen..
Ohnee het isnog geensinterklaas
 
Heb zelf een 620lc4, afgezien van een nieuwe ontsteking, achterwiellager en een tomos spanningsregelaar voor de verlichting(geen accu op dit type) is die super betrouwbaar.

Wel vind ik ondanks mijn tandwielverhouding van 15-40 snelweg afzien, de std stepjes geven trillingen 1 op 1 door. B weggetjes en offroad is een feest en kan ik de hele dag doen :)

Let ook op de koplamp, die supermotard koplampen zien er leuk uit. Maar geven een slechte lichtbundel
 
Terug
Bovenaan Onderaan