onderhoud en controle

HonPanDuc

Rookie
7 jul 2018
8
0
België
Beste.
Ik bezit nu een Kawasaki Z900RS en doe mijn onderhoud zelf. Enkel ik vind nergens specificaties over : klepspeling, hoeveel cc per vorkpoot, olie met en zonder filter vervangen.Moest er iemand mij die info kunnen bezorgen, zou ik daar zeer dankbaar voor zijn
 
Het handigst voor deze routinematige dingen is echt een Werkplaatshandboek. Ik ben ook niet van de WPHBen maar voor onderhoud is het toch wel héél veel goede informatie, en ook de werkwijze is een goede handleiding

Ik weet zeker dat er iemand met een linkje komt naar een PDFje wat uiteindelijk een WPHB voor jouw motor is, geef ook effe het jaartal door...
 
Het lijkt erop, dat je bij Kawasaki zelf een workshop manual kan bestellen:
https://www.kawasaki.com/ServiceManuals/Manual/ZR900CJFZo te zien moet je echter eerst een account hebben om het aan je winkelwagen toe te kunnen voegen.
Andere werkplaatshandboeken kan ik helaas niet vinden voor dit type motor. Op ebay lijkt bovenstaande ook af en toe in papieren vorm op te duiken.
 
Ik had vroeger een werkplaatshandboek van Ducati, maar dat was voor de amateur geen goede keuze. Voor vrijwel elke handeling werd een special Ducati tool voorgeschreven. Boeken van Haynes zijn dan beter.
 
Ben ik het mee eens, alleen voor TS' motor is zo te zien geen Haynes (of Clymer, of wie dan ook) manual te koop.

Overigens is het ook bij Haynes per boek verschillend, het boek voor mijn Diversion 600 was echt Jip-en-Janneke simpel en duidelijk beschreven.

Voor mijn BMW gebruik ik vaker het originele BMW boek, dan de Haynes manual.
 
Best grappig, ik ben een erkend leerbedrijf motorfietstechniek, en niveau 3 en 4 doen er ruim 3 jaar over om het vak goed onder de knie te krijgen, werken en leren op school.
De gemiddelde motorrijder kan dit middels een youtube filmpe en een vaag werkplaats handboek binnen een klein uur.
 
Best grappig, ik ben een erkend leerbedrijf motorfietstechniek, en niveau 3 en 4 doen er ruim 3 jaar over om het vak goed onder de knie te krijgen, werken en leren op school.
De gemiddelde motorrijder kan dit middels een youtube filmpe en een vaag werkplaats handboek binnen een klein uur.

Zijn er genoeg die na 10 jaar er niks van bakken
Ken ook amateurs die wel alles kunnen /weten ( ik niet)
Beetje trail and error bij mij , gewoon proberen en als het fout gaat gooi ik het bij iemand af die er wel verstand van heeft
 
Best grappig, ik ben een erkend leerbedrijf motorfietstechniek, en niveau 3 en 4 doen er ruim 3 jaar over om het vak goed onder de knie te krijgen, werken en leren op school.
De gemiddelde motorrijder kan dit middels een youtube filmpe en een vaag werkplaats handboek binnen een klein uur.
Denk je dat de zelfsleutelaar het interessant vindt welke viscositeit zijn olie heeft gedurende het opwarmtraject en wat de chemische samenstelling is van accuzuur???
Die is met één ding van één type motor bezig, waarschijnlijk een dag over wat een 1ste monteur in een half uur doet... Maar het is zijn hobbie
En er zijn er zat die het er niet voor over hebben en de brommert naar jouw leerlingen brengen
 
Best grappig, ik ben een erkend leerbedrijf motorfietstechniek, en niveau 3 en 4 doen er ruim 3 jaar over om het vak goed onder de knie te krijgen, werken en leren op school.
De gemiddelde motorrijder kan dit middels een youtube filmpe en een vaag werkplaats handboek binnen een klein uur.
Ja zeg, dat jij het nou zo beroerd uitlegt is toch niet onze fout? :+
 
Denk je dat de zelfsleutelaar het interessant vindt welke viscositeit zijn olie heeft gedurende het opwarmtraject en wat de chemische samenstelling is van accuzuur???
Die is met één ding van één type motor bezig, waarschijnlijk een dag over wat een 1ste monteur in een half uur doet... Maar het is zijn hobbie
En er zijn er zat die het er niet voor over hebben en de brommert naar jouw leerlingen brengen
Hoeft niet, ik monteer bijvoorbeeld een balhoofdlager minstens zo snel als een monteur. Daar kwam ik achter toen ik op een rekening keek.
 
Het voordeel van zelf doen is dat je goed weet wat de staat van je machine is. Een dealer doet gewoon elke keer een beurt en geeft misschien nog eens een opmerking over het een of ander maar ziet gewoon niet alles. Remvloeistof verversen? Ik doe het netjes om het jaar. Ga voor de prijs van een dat spul niet eens meten naar ververs gewoon preventief. Dat doet een dealer niet.

Neemt niet weg dat je je eigen grenzen waarschijnlijk ook goed kent en dingen die je niet aandurft gewoon moet uitbesteden. Sowieso vind ik het wel fijn als er zo nu en dan even iemand anders naar kijkt. :)
 
Het voordeel van zelf doen is dat je goed weet wat de staat van je machine is. Een dealer doet gewoon elke keer een beurt en geeft misschien nog eens een opmerking over het een of ander maar ziet gewoon niet alles. Remvloeistof verversen? Ik doe het netjes om het jaar. Ga voor de prijs van een dat spul niet eens meten naar ververs gewoon preventief. Dat doet een dealer niet.

Neemt niet weg dat je je eigen grenzen waarschijnlijk ook goed kent en dingen die je niet aandurft gewoon moet uitbesteden. Sowieso vind ik het wel fijn als er zo nu en dan even iemand anders naar kijkt. :)

Hoezo doet een dealer dat niet??
Misschien een eenmalige ervaring dat je direct terug ventileerd naar alle motorbedrijven??????????
 
Rustaaaagh @kevinblade, je ziet de clown er toch achter of niet? ;)

Hoezo doet een dealer dat niet??
Misschien een eenmalige ervaring dat je direct terug ventileerd naar alle motorbedrijven??????????
Meerdere verschillende bedrijven, auto én motor. Dat jij wél altijd alles netjes doet vind ik heel goed van je. :t
Feit is dat veel garages op tijd werken. Het mag niet te lang duren. Logisch ook, want wij willen niet teveel betalen. Als ik onderhoud ga doen dan ga ik gewoon een week (of langer) op m'n tweede motor rijden dus mag 't allemaal wat langer duren.
 
Ja ik weet het. in dit geval in twee uur
Kon geen drijver op de onderste schaal krijgen. daar heb ik dus een groefje in gedremeld om er een haake schroevedraaier in te zetten waarop ik vervolgens de drijver kon laten steunen. Drijver moest ik ook een goeie schroevendraaier voor opofferen. Konisch lager is kleiner dan de zitting, ook bij de inkeping... andere optie was lassen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan