Onderhoud en keuze advies

Welke moet ik kopen om te forenzen


  • Totaal aantal stemmers
    12

Forenzrdam

Rookie
5 dec 2018
6
0
Ik twijfel tussen een aankoop van een
Honda nc 750 x of een honda vfr 800 x crossover.

Wat zijn de onderhoud intervallen en kosten is er ook zelf aan de vfr te sleutelen zoals de nc 750 x

Mijn hart zegt rijcomfort en v tec vfr 800 x mijn verstand en portomonee neigt naar nc 750 x
 
Ik vind het raar om een vraag tussen hart en portemonnee op een forum neer te leggen, terwijl jij de enige bent die daar o.b.v. jouw situatie (ons onbekend) iets zinnigs over kan zeggen. Hoedanook ...

In centen per kilometer zullen de onderhoudskosten verschillen (VFR Crossoverrunner op termijn duurder dan NC-X, e.e.a. afhankelijk van respectievelijke km standen en actuele staat van onderhoud)), maar als zodanig uitgedrukt (€/km) is dat verschil niet perse wereldschokkend, en als je de centen hebt om 1 van beide fietsen aan te schaffen dan zou dat overkomelijk moeten zijn. Alle onderhoud zou je desgewenst zelf kunnen doen, mits kennis en de juiste gereedschappen aanwezig. Onderhoudsinterval is bij beide fietsen gelijk: 12000 km, maar slijtage van b.v. banden en ketting zijn geheel afhankelijk van je rijstijl, en tussentijdse onderhoudsdiscipline (ketting, bandenspanning).

De NC zal normaliter vriendelijker zijn voor de portemonnee, zeker als je serieus km's gaat rijden, maar dan vooral vanwege het (veel) lagere brandstofverbruik en de geringere banden slijtage. Bij veel km's is overigens de afschrijving, naast benzine, verreweg de grootste kostenpost, want er wordt doorgaans niet veel meer betaald voor moto's met hoge km standen.

Verder zijn beide fietsen qua rijervaring volstrekt onvergelijkbaar, behoudens dat ze allebei 2 wielen hebben. Dus het beste kies je eerst wat je van een motor verwacht, oftewel: wil/kun/moet je kiezen o.b.v. de portemonnee, of is kiezen met het hart een optie ... ? Als geld géén rol speelt: ga proefrijden, dan ben je er snel uit, denk ik. Vroeg of laat gaat iemand een CBf 500 suggereren, of een willekeurig 30-jaar oud gebak, of een scooter ... en elk is wss een goedkoper alternatief. En dan is er natuurlijk de Hayabusa, in het rood, want laten we eerlijk zijn: die is sneller. De keuze die je voorlegt - NC of VFR - is uiteenlopend qua karakter en kosten. Aan jou de keuze dus, want niemand kan in jouw portemonnee kijken.

Edit: je hebt een poll toegevoegd. Totdat je zelf aangeeft in welke mate geld een doorslaggevende rol speelt v.w.b. de keuze kan niemand die vraag op nuttige wijze beantwoorden. Ik ga niet stemmen in je poll, want ik forens met een KTM Super Duke GT en een BMW K1600GT, dus meer dan hetgeen hiervoor geschreven kan ik je niet bieden: aan mijn voorkeur heb je niets, want ik heb angstaanjagend veel voorkeuren, maar daar zit vooralsnog sowieso geen Honda tussen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel toevallig beide motoren testgereden en zat met precies dezelfde vraag.. NC750X (2016+model) of VFR800X (2016+ model)

Honda NC750X (Nu bijna een jaar in bezit en nog steeds zeer tevreden)
Pluspunten van de NC750X:
- Zuinig (1 op 28 is haalbaar)
- Veel koppel meteen beschikbaar en voldoende power.
- Frunk (helmbak i.p.v. tank)
- Makkelijk onderhoud (ook zelf te doen)

Minpunten van de NC750X:
- Misschien wat "Saai" qua vermogen.
- Op de snelweg na 120km/u gaat accelereren trager dan bij een zwaardere fiets (Ik zelf rijd bijna geen snelweg)
- Remmen hadden wat agressiever gemogen maar voldoen.

Pluspunten van de VFR800X (Mening na testrit en online onderzoek van tijdens keuze)
Pluspunten:
- Heel veel power
- Kan beter mee op de snelweg dan de NC750X
- Het geluid is echt geweldig met die v-tec.

Minpunten:
- Meer verbruik
- Onderhoud is duurder (Moeilijker onderhoud)
- Wat moet je in Nederland met al zijn verkeershobbels/verkeersremmers met zo veel power. (dat is mijn persoonlijke mening)

Ik ben zelf een heel rustige rijder dus voor mij is de NC750X ideaal, echter vond ik de VFR800X ook wel erg leuk rijden. Dus misschien dat ik die ook eens ga proberen over een x aantal jaren. Het zijn allebei fantastische motoren. :)
 
Voor woon-werk, rationeel gezien in eigenlijk elk opzicht, de 750. Aangezien je vraag gaat over welke motor voor forenzen beter is, is dat de logische keuze. Eigenlijk moet je dus gewoon die kopen.

4df.jpg
 
Ik heb heel toevallig beide motoren testgereden en zat met precies dezelfde vraag.. NC750X (2016+model) of VFR800X (2016+ model)

Honda NC750X (Nu bijna een jaar in bezit en nog steeds zeer tevreden)
Pluspunten van de NC750X:
- Zuinig (1 op 28 is haalbaar)
- Veel koppel meteen beschikbaar en voldoende power.
- Frunk (helmbak i.p.v. tank)
- Makkelijk onderhoud (ook zelf te doen)

Minpunten van de NC750X:
- Misschien wat "Saai" qua vermogen.
- Op de snelweg na 120km/u gaat accelereren trager dan bij een zwaardere fiets (Ik zelf rijd bijna geen snelweg)
- Remmen hadden wat agressiever gemogen maar voldoen.

Pluspunten van de VFR800X (Mening na testrit en online onderzoek van tijdens keuze)
Pluspunten:
- Heel veel power
- Kan beter mee op de snelweg dan de NC750X
- Het geluid is echt geweldig met die v-tec.

Minpunten:
- Meer verbruik
- Onderhoud is duurder (Moeilijker onderhoud)
- Wat moet je in Nederland met al zijn verkeershobbels/verkeersremmers met zo veel power. (dat is mijn persoonlijke mening)

Ik ben zelf een heel rustige rijder dus voor mij is de NC750X ideaal, echter vond ik de VFR800X ook wel erg leuk rijden. Dus misschien dat ik die ook eens ga proberen over een x aantal jaren. Het zijn allebei fantastische motoren. :)

Zoveel power heeft een VFR800 nou ook weer niet.

Lijkt mij wel dat die veel lekkerder (rustiger) rijdt op een snelweg bij een snelheid van 130 \ 140 km\h.

Degene die ik ken die er 1 hebben of hadden lopen (of liepen) er allemaal mee weg als woon \ werk motor. Het enige nadeel wat iedereen aangaf was wel de kosten voor het stellen van de kleppen.

Dat geldt voor de "gewone" VFR, maar ik denk niet dat er veel verschil in de kosten (tijd) zal zitten met de X versie (puur de kosten doel ik dan op) Het is nog steeds een V4 en ik denk dat je deze daarom ook niet kan vergelijken met een GS ofzo.

V4 is toch apart.

@TS:
Als onderhoud een belangrijk punt is koop je geen V4. Als het geen belangrijk punt is zou ik die VFR kopen.

Ik rij zelf woon \ werk (80 km per dag) op een GSXR750. Hiervoor op een R6 en daarvoor op een 600RR en daarvoor... ook supersports.

Waarom? Ik vind ze mooi en gaaf!
Rijdt het goed elke dag? Nee, zeker niet vergeleken bij tig andere motoren die beter geschikt zijn voor dagelijkse saaie spits ritjes. Word ik daar blij van?? :N:N

Dus ik rij op iets waar ik blij van wordt. De extra kosten neem ik voor lief. Uiteraard zit hier een balans in voor mij zelf. Op een Ducati Panigale, hoe mooi die ook is, zou ik geen woon \ werk rijden, want dan is de balans weg vanwege de kosten.

Een ander rijdt een motorscooter, want moet goedkoop.

Jezelf afvragen waar jij blij van wordt.
 
Laatst bewerkt:
Zolang er maar voldoende olie in zit, hoef je er niets aan te doen. En kun je gewoon door blijven rijden.
 
Waarom twijfel je tussen specifiek die 2?

De NC zou de meest ultieme woonwerkmotor moeten zijn, heeft eigenlijk geen concurrentie want is een klasse op zich. Maar heeft logischerwijs ook wat nadelen waardoor ik hem zelf niet snel zou kopen.

De laatste generatie VFR800 legt het in vergelijkende testen altijd af tegen concurrerende modellen. Er is veel mooier spul te krijgen, maar dan heb je misschien niet die specifieke Honda-kwaliteit die jij zoekt.
 
Ik zou persoonlijk de NC kiezen. Die Frunk voor de helm is super handig voor op school, zakelijke afspraken en bij boodschappen etc. Hoef je die helm niet de hele dag mee te zeulen. Hij is superzuinig, veel range en weinig brandstofkosten en hij ziet er naar mijn mening supertof uit.

Maar dat is bij keuze uit deze twee motoren. Als ik nu nieuw kon kopen was het een Tuono V4 of KTM 1290 Adventure geworden.
 
Laatst bewerkt:
Met RR eens! Gewoon een koekblik................... Motorrijden is wat mij betreft alleen voor fun!! :]:]
Dat betekent toertochtjes maken, of een flinke vakantiereis.
Voor WW is de motor helemaal niks. Oke, mss midden zomer, kan je aansluitend na werktijd nog een rondje maken.

Naar je werk met de motor als het met bakken uit de hemel komt.......................;(
Eerst jezelf helemaal in het harnas hijsen om niet als een verzopen kat op je werk te komen.
Op het werk omgekeerd, waar je dan 'gewone' kleding aan moet trekken om niet de hele dag rond te moeten lopen als Valentino Rossi.............
Vanaf mijn voordeur zit ik in 2 tellen achter het stuur. Op mijn werk paar meter lopen en ik zit op mijn werkplek. Geen poes-pas!!

Verschillende collega's komen naar het werk op de motor. Maar dan alleen bij heel mooi weer.
Bij takkenweer, en dat is dus 3/4 van de tijd, komen ze gewoon met de auto!
 
Met RR en mean-machine oneens!
Watjes zijn het, mooi weer rijders en beter-weters })

Bij het eerste stoplicht zwaai ik altijd alweer naar de auto-collega's die vooraf al weten dat er bij file minimaal een half uur langer reis-tijd gerekend moet worden. Bij de motor maximaal 10 minuten, daar trek ik graag dagelijks mijn pak over mijn gewone kleren voor aan *D

Maar ontopic! Een VFR of een NC... lastig, beide motoren zijn hufterproof gebleken, maar extra vermogen vind ik het geld zeker waard. Alleen een grote beurt met kleppen stellen (24.000km) is een operatie bij de VFR, voor de rest gaan beide motoren gelijk op. Hoewel de NC's redelijk prijsvast blijven zul je voor de CR een hogere inruil krijgen.
Het verschil in vermogen is overigens wel behoorlijk! Alleen is het vermogen op de NC vanaf 2000 toeren al ongeveer op maximaal waardoor je daar niet erg veel erg in hebt in het dagelijks verkeer.
In de bouwkwaliteit zie je overigens wel het prijsverschil terug. De roestplekjes op de schakel-pook, de koppelingshevel op het blok, de achterbrug en op de voorvorkpoten, dat zul je op de VFR niet snel aantreffen.
De NC is een van de best verkochte motoren in Europa, dus bijzonder is het niet, de VFR800X daarentegen....

Is geld niet belangrijk dan kies je de motor die je het mooiste vindt.
 
Met RR eens! Gewoon een koekblik................... Motorrijden is wat mij betreft alleen voor fun!! :]:]
Dat betekent toertochtjes maken, of een flinke vakantiereis.
Voor WW is de motor helemaal niks. Oke, mss midden zomer, kan je aansluitend na werktijd nog een rondje maken.

Naar je werk met de motor als het met bakken uit de hemel komt.......................;(
Eerst jezelf helemaal in het harnas hijsen om niet als een verzopen kat op je werk te komen.
Op het werk omgekeerd, waar je dan 'gewone' kleding aan moet trekken om niet de hele dag rond te moeten lopen als Valentino Rossi.............
Vanaf mijn voordeur zit ik in 2 tellen achter het stuur. Op mijn werk paar meter lopen en ik zit op mijn werkplek. Geen poes-pas!!

Verschillende collega's komen naar het werk op de motor. Maar dan alleen bij heel mooi weer.
Bij takkenweer, en dat is dus 3/4 van de tijd, komen ze gewoon met de auto!


Totdat je in de file komt te staan, met de motor heb ik een keer zo korte reistijd als met t koekblik.
En er zijn ook pakken die je over je gewone kleren heen aantrekt.

* Ontopic; NC is te saai en te langzaam naar mijn mening, dus automatisch de vfr.
 
Met RR eens! Gewoon een koekblik................... Motorrijden is wat mij betreft alleen voor fun!! :]:]
Dat betekent toertochtjes maken, of een flinke vakantiereis.
Voor WW is de motor helemaal niks. Oke, mss midden zomer, kan je aansluitend na werktijd nog een rondje maken.
Dat is wel het lekkerst...
Naar je werk met de motor als het met bakken uit de hemel komt.......................;(
Eerst jezelf helemaal in het harnas hijsen om niet als een verzopen kat op je werk te komen.
Op het werk omgekeerd, waar je dan 'gewone' kleding aan moet trekken om niet de hele dag rond te moeten lopen als Valentino Rossi.............
Wat voor pak gebruik jij? :? M'n normale kleren zitten er onder, en zo ingewikkeld is het niet om die broek aan te doen, jasje erbij en zo... gaat prima en ik kom kurkdroog aan in alle omstandigheden. 'Kapsel' is afgestemd op veel motorrijden.
Vanaf mijn voordeur zit ik in 2 tellen achter het stuur. Op mijn werk paar meter lopen en ik zit op mijn werkplek. Geen poes-pas!!
Yup, lekker makkelijk. Als ik dat doe ben ik een paar keer per week een half uur te laat. Of ik moet altijd een half uur "te vroeg" vertrekken (want wanneer die files er staan wisselt) en dat vertik ik. Het omkleden kost een minuut aan beide kanten dus dit scheelt wel degelijk tijd. Zeker in de winter, want ik hoef niet te krabben (motoren staan in verwarmde garage). Welke ik pak hangt wel af van het weer.
Verschillende collega's komen naar het werk op de motor. Maar dan alleen bij heel mooi weer.
Bij takkenweer, en dat is dus 3/4 van de tijd, komen ze gewoon met de auto!
Watjes. 3/4 van de tijd takkeweer :')

Tel nu eens heel goed hoe vaak het nou écht pisweer is, dat valt gigantisch mee.
 
Ja, ik ben een watje...............:Y

Vandaag ga ik aan mijn motor het laatste klusje doen van de jaarlijkse grote beurt.
De motor is dan weer helemaal klaar voor 2019. Daarna gaat ie op stal, doek erover, en pas in het voorjaar komt ie weer uit z'n hok.
Voor mij en voor de motor niks winterkou, pekel, sneeuw en andere ellende.

Als ik deze winter ergens heen ga, dan in het koekblik, lekker met het kacheltje aan.:t
 
Ik gebruik mijn motor alleen voor recreatie, ook in de winter. Ik vind het geen geschikt vervoermiddel. Een auto heb ik helemaal nooit gehad, maar ik kan er eentje lenen als ik vervoer nodig heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan