Onderhoud, hogere wiskunde?

oelewapper

MF'er
22 jan 2019
108
76
Leeuwarden
Goedemorgen,
Zoals velen hier doe ik het meeste onderhoud aan mijn motor zelf. Doe ik al jaren maar sinds ongeveer een jaar als ik zeg bv ik ga volgend weekeinde wiel verwijderen om een nieuwe band te laten monteren krijg ik de opmerking doe je dat zelf. Afgelopen week heb ik een middag vrij genomen om een nieuwe kettingset te monteren, was een collega ook al enigszins onthutst dat ik dat zelf doe. Zelf vind ik het leuk werk en ook helemaal niet moeilijk. Kom ik iets tegen wat ik zelf niet kan of aandurf dan breng ik mijn motor naar een motorzaak. Ben benieuwd of meer motorrijders dit zelfde ervaren.
 
Ik denk dat een hoop mensen het niet durven omdat ze bang zijn dat er iets mis gaat. Terwijl als je je een beetje inleest (bijv een werkplaatshandboek) EN het juiste gereedschap aanschaft EN de tijd ervoor neemt het vaak wel mee valt.
 
Ik denk dat een hoop mensen het niet durven omdat ze bang zijn dat er iets mis gaat. Terwijl als je je een beetje inleest (bijv een werkplaatshandboek) EN het juiste gereedschap aanschaft EN de tijd ervoor neemt het vaak wel mee valt.

Maar, als je alles doet wat jij schrijft, en er gaat onverhoopt iets mis, wat dan?
 
Hogere wiskunde is het sowieso niet. De opleiding tot motorfiets monteur is een MBO 2/3 (afhankelijk van 1e monteur of niet).
Het is allemaal geen raket wetenschap, maar het is wel serieus een vak natuurlijk!

Techneuten worden vaak gezien als een soort magiërs, vooral als het aankomt op dingen waar normaal een kapje overheen zit.

Zaak is om je GOED in te lezen en wel te begrijpen waarom je iets doet. Als je nog klakkeloos de keerring er een bepaalde kant om indrukt omdat het op het plaatje staat, je de momentsleutel klakkeloos op 80Nm zet terwijl je naar een M6 boutje kijkt omdat je denkt dat het zo in het boek staat kun je beter nog even door onderzoeken.

De verdeling is sowieso niet eerlijk, technische zaken worden door niet techneuten doorgaans uitbesteed, maar je belastingopgave etc uitbesteden? Dat hoort toch gewoon bij basis kennis?
 
Past natuurlijk in een bredere trend dat veel mensen echt niks meer zelf kunnen. De simpelste dingen (fietsband plakken, lampje ophangen, noem maar op) zijn als snel te moeilijk. De groep mensen die zelfs een supermarkt nog nooit van binnen heeft gezien groeit...

Het kennen van je eigen kunnen en limieten is zeker handig, maar als je daar nooit wat in probeert kom je dus ook nooit verder. Maargoed, te veel blijven liever tiktok filmpjes kijken.
 
Maar, als je alles doet wat jij schrijft, en er gaat onverhoopt iets mis, wat dan?
Ligt eraan. Je hebt dan sowieso geleerd wat je wel kan, en waarschijnlijk is dat iets waarvan je niet eerder dacht dat je het kon. Ook al ben je nog zo‘n goede monteur, er kan altijd overhoopt iets mis gaan.

Vanzelfsprekend controleer je natuurijk wel of de werkzaamheden goed zijn gelukt. Dat je remmen bijv 100% zijn ontlucht en getest voor je er mee gaat rijden.

En mocht het echt iets zijn waardoor de motor niet meer rijdbaar is, dan maak je een afspraak met een motorbedrijf om je motor op te komen halen zodat zij het voor je kunnen fixen. Voor een volgende keer weet je dan waar je (on)mogelijkheden liggen.

Mijn opa zei ooit eens tegen mij: Je betaalt een ton aan leergeld in je leven ;-)
 
En als je bijv volgend weekend wilt gaan motorrijden (ivm een geplande trip) en vandaag bijv. een waterpomp gaat vervangen, dan is het wel handig om te weten of je dat 100% kan of niet. Want als dat niet lukt is de kans klein dat een motorzaak het voor volgend weekend kan fixen voor je.
 
En je krijgt soms nog domme opmerkingen (ook hier op het forum) in de trand van "het zijn wel je remmen he". Alsof dat uitmaakt 🤷‍♂️ De lui die dat zeggen brengen vaak hun fiets weg voor een lampje.

Als je interesse hebt voor hoe iets werkt, de tijd neemt om wat te lezen en je klus goed voorbereid moet het gewoon lukken. Zeker de basis dingen. Ik kan me echt wel voorstellen dat niet iedereen zijn blok even opentrekt in een weekendje. Maar gewoon controlerend onderhoud, olie en andere vloeistoffen en wat remblokken enzo moet altijd lukken als je dat ook echt wilt.

Gewoon lekker eigenwijs zelf je onderhoud en reparaties doen:t Iedereen die dat doet stijgt per definitie in aanzien;)
 
Er zijn heul veul mensen die net weten hoe de sleutel in het contactslot moet....meer niet.

Niet voor niks is sinds een paar jaar een verplicht onderdeel voor het behalen van je rijbewijs dat de motorkap opengaat en je moet aanwijzen waar olie en koelvloeistof in moeten....

Vaak ben-ie te bange
 
d. Je gaat dood.

Meestal ga je dood, volgens anderen dan…
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Ik heb zelf remschijven geknutseld.... heel dom volgens sommigen. Net als je eigen frame lassen, "daar zou ik echt niet opstappen" riep hij. Nou, ik zou een pannekoek die dat roept niet eens in de buurt van m'n motor laten, wil zwijgen dat hij zou mogen proberen _O-

Hier op het forum is zo waanzinnig veel kennis aanwezig over van alles en nog wat. Als je hier met de goeie vragen komt kun je echt heel veel leren. En anders wel de rest van het internet. Beetje kunnen filteren van informatie is soms wel heel waardevol, er worden ook minder inteligente dingen geschreven;)
 
Kunnen en mogen..
Op het moment dat hier iemand zn motorkap opent om eea te controleren heb je al snel handhaving oid naast je staan.
Iets gechargeerd maar niet eens zo heel veel.
Zelf sleutelen voor je deur is kennelijk iets 'vies en asociaal' geworden.
 
Er zit wel een kern van waarheid in natuurlijk, getuige de vele "aparte" creaties die je via het topic Aparte motoren op MP terug kunt vinden; lui die zonder enige kennis en kunde aan frames zitten te zagen en bakken etc...
 
Kunnen en mogen..
Op het moment dat hier iemand zn motorkap opent om eea te controleren heb je al snel handhaving oid naast je staan.
Iets gechargeerd maar niet eens zo heel veel.
Zelf sleutelen voor je deur is kennelijk iets 'vies en asociaal' geworden.
Grappig, nooit wat van gemerkt.
 
Begint al een bijzonderheid te worden: zelf sleutelen.

Soms besteed ik het uit, winterbeurt etc want die zijn goedkoop..149 euro, maar als het moet zoek ik het tot op ‘bit’ niveau zelf uit omdat ikzelf voordeliger uit ben…dagen meten en solderen op de pcb.

Ohja, commentaar krijg ik altijd, veel leaserijders in straat waar ik woon….

2AC94700-D896-4998-AD73-D12A728AD54B.jpeg
 
Motorolie + filter vervangen doe ik zelf en heb daardoor een hoop geld bespaard.
Zelf doen = €80
Laten doen = €280 (zitten ook nazicht en meldingslamp uitzetten in)
 
Als je interesse hebt voor hoe iets werkt, de tijd neemt om wat te lezen en je klus goed voorbereid moet het gewoon lukken. Zeker de basis dingen. Ik kan me echt wel voorstellen dat niet iedereen zijn blok even opentrekt in een weekendje. Maar gewoon controlerend onderhoud, olie en andere vloeistoffen en wat remblokken enzo moet altijd lukken als je dat ook echt wilt.

Gewoon lekker eigenwijs zelf je onderhoud en reparaties doen:t Iedereen die dat doet stijgt per definitie in aanzien;)
Klopt wel enigszins. Maar je hebt ook mensen die oprecht de interesse hebben, maar echt simpelweg niet de feeling hebben. Zit er gewoon niet in. Ik doe ook al het onderhoud zelf omdat ik heel praktisch ingesteld ben. Vroegha wist ik niet hoeveel 3 + 2 was. Ik wist wel dat 2 bouten en 3 bouten totaal 5 bouten waren. Een vreemde taal zal ik weer never nooit goed kunnen leren, dat zit er bij mij echt niet in. Maar het is wel zo dat ik van tevoren best heel goed in kan schatten of ik het onderhoud zelf kan doen of moet laten doen, in verband met benodigd (hulp)gereedschap, ruimte mogelijkheid en verkrijgbaarheid van onderdelen. Ook het nut van aanschaf van speciaal gereedschap is een rendement afweging bij mij. Banden wisselen en balanceren zal ik altijd laten doen, zelf aanschaffen gereedschap daarvoor en kloten vind ik het rendement veel te laag voor. Een bandenboer doet dat veel sneller en beter.
 
Niemand heeft mij ooit geleerd hoe ik moet sleutelen .
Vroeger was ik te bang om zelf dingen te doen .
Gewoon de stoute schoenen aantrekken en een werkplaatshandboek van het betreffende voertuig gebruiken en een goeie moment sleutel kopen .

Ben begonnen met simpele taken zoals olie beurtjes.
Ketting tandwielen etc .
Je word steeds wegwijzer met demonteren en monteren van onderdelen en kappen etc .

Nu doe ik zelf voorvork revisies en koppelingsplaten ,kleppenstellen , remklauwen reviseren etc .

Het geeft enorm veel voldoening als je resultaten boekt .
En het kan je een hoop geld schelen .

Voorvork keringen vervangen kost bij de dealer al snel 200 euro .
Doe je het zelf ben je voor 35 euro klaar.

YouTube filmpjes hebben mij ook een hoop geholpen .

Uiteraard ook fouten gemaakt maar daar leer je van .
En je leert het beste met wat ouwe brul .

Zou zelf niet snel een hagel nieuwe Panigale uit elkaar trekken .



Het spreekwoord zegt : al doende leert men
 
Het gereedschap is het halve werk, dat moet je ook willen aanschaffen. Zelf doe ik dat wel en elk stukje gereedschap zie ik als een aanwinst om trots op te zijn. Sommige mensen hebben genoeg centen en zien zelf sleutelen als een kopzorg dus brengen ze hem weg. ikzelf zit altijd weer iets te bedenken om het beter te maken , sleutelen is bij mij net zo leuk als rijden. De ruimte moet er ook zijn, binnen sleutelen is fijn , goed licht erbij verhoogt het plezier en zo ook de aanschaf van een hefbrug, op marktplaats niks kunnen vinden aan een hefbrug die aan mijn wensen voldoen, dan geef ik die 500,- uit voor en nieuwe. Die ruimte aan centen moet je hebben en willen. Ik ben van mening dat uiteindelijk het geld voor gereedschap zich terug verdiend in manuren die ik anders had moet betalen. de omgeving vindt het een soort van knap dat je dat allemaal kan.
Voordat een klus weer klaar is hebben ze het gevloek gelukkig niet gehoord. van tevoren foto’s maken hebben mij al enig keer gered bij montage.
De banden gaan we nu ook zelf doen , op zoek nu naar een balanceer apparaat.
 
Kunnen en mogen..
Op het moment dat hier iemand zn motorkap opent om eea te controleren heb je al snel handhaving oid naast je staan.
Iets gechargeerd maar niet eens zo heel veel.
Zelf sleutelen voor je deur is kennelijk iets 'vies en asociaal' geworden.
Nog nooit last van gehad. Zelfs in Den Haag nog BOA's en agenten gehad die het juist leuk vonden en een babbeltje kwamen maken.
Zolang jij er geen zooitje van maakt gaat niemand daar moeilijk over doen. Ik deed altijd al mijn onderhoud zelf op straat.

Nu met RT laat ik het doen. Ik heb minder tijd en het is snel donker. Dan ben je op het weekend aangewezen en op straat al die kappen eraf is geen pretje.
 
Als ik om me heen zie hoeveel mensen absoluut geen gereedschap (meer) hebben en kennelijk ook niets meer kunnen.. manoman.
Gescheiden vrouwen al dan niet met kids, oke die help je natuurlijk gewoon maar semivolwassenen die niet eens weten hoe ze een fietsband moeten plakken...om maar eens iets te noemen.. pfff

Aanvulling op zelf sleutelen; ook ik doe sws aan de motor alles zelf voor zover mogelijk maar met de auto al 2x bezoek gehad van die handhaverts.
1x met de- en montage van deurspeakers en 1x ivm lekke band die ik aan het verwisselen was.
Bij de buurman die de auto met regelmaat op de blokjes heeft staan was het schering en inslag. Nu veel minder want ze weten het nu dat ie zelf sleutelt.
Kortom.. kennelijk zijn ze hier erg aktief.
 
Als ik om me heen zie hoeveel mensen absoluut geen gereedschap (meer) hebben en kennelijk ook niets meer kunnen.. manoman.
Gescheiden vrouwen al dan niet met kids, oke die help je natuurlijk gewoon maar semivolwassenen die niet eens weten hoe ze een fietsband moeten plakken...om maar eens iets te noemen.. pfff

Aanvulling op zelf sleutelen; ook ik doe sws aan de motor alles zelf voor zover mogelijk maar met de auto al 2x bezoek gehad van die handhaverts.
1x met de- en montage van deurspeakers en 1x ivm lekke band die ik aan het verwisselen was.
Bij de buurman die de auto met regelmaat op de blokjes heeft staan was het schering en inslag. Nu veel minder want ze weten het nu dat ie zelf sleutelt.
Kortom.. kennelijk zijn ze hier erg aktief.
Mensen brengen de motor weg omdat ze bang zijn voor de handhavers,..zo had ik er nog nooit over gedacht.
 
Zeker met mijn oudere motoren (1953, 1975 en 1986) hoef ik niet bij een garage aan te komen. Met de VFR uit 94 misschien.
Maar door de jaren heen veel zelf geleerd (en van clubleden) dan krijg je er wel plezier van om dingen zelf/samen te doen.

Maar laatst vroeg een vage kennis of ik de voorvork van een vriend van zijn zoon kon reviseren..
Ja dat kan ik
Maar dat ga ik niet doen.
De tijd naast een 40-urige werkweek besteed ik aan mezelf, familie en directe vrienden. En aan MF _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan