Onderhoud Honda Rebel 250

Adam

Rookie
17 feb 2002
28
0
Delft
Ik heb pas een Honda Rebel gekocht uit 1988, en ik heb even een paar vraagjes. Misschien lijken het op het eerste gezicht domme vragen voor doorgewinterder motorrijders ( :} )maar ik begin net dus... please:

1) Hoe weet ik wanneer ik mijn accu moet bijvullen en hoe/waarmee doe ik dat?

2) Is het het beste om de benzinekraan dicht te draaien 's nachts of is dit alleen nodig als ik voor langere tijd niet ga rijden?

3) Als de voorvering niet helemaal soepel loopt (maakt bij inveren licht geluid) wat kan ik er dan tegen doen? Wat is er mis? :?

4) Heb je nog meer tips om mn motor goed in vorm te houden, qua onderhoud? Dus iets wat een 'normaal' iemand kan doen en niet enkel een die hard techneut :P

Alvast bedankt!

Adam
 
Ik heb pas een Honda Rebel gekocht uit 1988, en ik heb even een paar vraagjes. Misschien lijken het op het eerste gezicht domme vragen voor doorgewinterder motorrijders ( :} )maar ik begin net dus... please:

1) Hoe weet ik wanneer ik mijn accu moet bijvullen en hoe/waarmee doe ik dat?

2) Is het het beste om de benzinekraan dicht te draaien 's nachts of is dit alleen nodig als ik voor langere tijd niet ga rijden?

3) Als de voorvering niet helemaal soepel loopt (maakt bij inveren licht geluid) wat kan ik er dan tegen doen? Wat is er mis? :?

4) Heb je nog meer tips om mn motor goed in vorm te houden, qua onderhoud? Dus iets wat een 'normaal' iemand kan doen en niet enkel een die hard techneut :P

Alvast bedankt!

Adam

1 als het level in de accu laag is bijvullen met demi-water.(tegenwoordig volgens mij bijna niet meer nodig.)

2 ik draai m'n benzine kraan alleen dicht als ik langer dan 1 maand niet rij, wat dus nooit gebeurd.
(als je kraan op het vacuum werkt is'ie alleen open bij een lopende motor.(of lieg ik nu?)

3 geen idee

4 ketting goed bijhouden, schoonmaken/invetten
blok red. schoonhouden
vering/voorvork (bewegende delen) schoonhouden
beurtje geven wanneer nodig(staat in het boekje of vragen bij de dealer
regelmatig bandenspanning/vloeistoffen controleren (zoals rem, koelvloeistof en olie)
 
Op vrijdag 08 maart 2002 01:36 schreef nognietingebruik het volgende:(als je kraan op het vacuum werkt is'ie alleen open bij een lopende motor.(of lieg ik nu?)

klopt,
heb m'n tank zo eens proberen te laten leeglopen zonder vacuumpomp (dat werk doet dus de lopende motor) aan de vacuumleiding.
Was wel even zoet met uitvissen wat er fout was dat ie niet leeg liep :+
 
Dit lijkt me een klus voor Skoezie De Ex-Rebelrijder! Die heeft ook een hele tijd op z'n ding gereden..

Maar die heeft er dus de ballen verstand van. :) Ding deed het altijd, dus valt er weing te knutselen.

Heb alleen wat melden over de bezinekraan. Draai hem zelf altijd dicht. Is blijkbaar niet nodig merk ik uit de reacties van enkelen hier dus wat jezelf het leukst/makkelijkst vind...
 
als ik jou was zou ik nakijken of er nog olie in je voorvork zit , het kan zijn dat je je veer hoort piepen , en das niet echt goed.

het kan zijn dat je voorvorkkeerring lek is.

verders , veel poetsen , een originele honda accu kun je aflezen aan de buiten kant door gewoon naar je kap over de accu te kijken , daar is namelijk de maatverdeling in opgenomen , zie je geen vloeistof als tie RECHT staat , dan moet je hem bij een standaard accu bijvullen.

greets , een mede rebel rijden uit 87 (haarlem)
 
als ik jou was zou ik nakijken of er nog olie in je voorvork zit , het kan zijn dat je je veer hoort piepen , en das niet echt goed.

het kan zijn dat je voorvorkkeerring lek is.

Hmm, okee hoe doe ik dat ? Verder iedereen bedankt voor de tips. De vorige eigenaar heeft m zeer goed onderhouden, en hij heeft maar 11.000 km gelopen dus ik verwacht er ook neit al teveel problemen mee...

Thx,

Adam
 
als er veel olie op je voorvork zit is tie lek , als er niets opzit en je wilt het absoluut zeker weten zit er onderop je voorvork mooi weggewerk een bout , als je die eruit draait zou er olie uit moeten lopen. denk eraan dat je het er dan nog erg moeilijk in krijgt tenzij iemand een maniertje weet
 
Hmm, okee hoe doe ik dat ? Verder iedereen bedankt voor de tips. De vorige eigenaar heeft m zeer goed onderhouden, en hij heeft maar 11.000 km gelopen dus ik verwacht er ook neit al teveel problemen mee...

Thx,

Adam
huh, rebel met 11.000 km, lijkt me verdomde stug, klokje rond of teller is terug gezet
rest my case
 
helaba, geen slecht woord over een rebel, heb er juist eentje gekocht, 6000 mille, ziet er nog redelijk uit, durf niet goed te zeggen want dat is het ook niet.

maar hij had twee jaar stil gestaan, evn gesleuteld in de garage en bolde direct gelijk een klokje.

is toch niet slecht hé

stofke
 
Terug
Bovenaan Onderaan