"Onderhoud? Ja, hij heeft net een beurtje gehad."

Chielo

Die hard MF'er
22 jul 2014
652
140
Aalten
Nu ik na 20000km in anderhalf jaar mijn huidige motor te koop heb staan ben ik dagelijks op het internet aan het zoeken naar een nieuwe. (Niet dat ik dat daarvoor nog niet deed natuurlijk :+ )
Op Marktplaats word een boel aangeboden waarbij de één meer moeite neemt dan de andere met het opzetten van zijn advertenties en nou begint er me een ding op te vallen waar ik me aan erger.

Een gemiddelde advertentietekst begint er als volgt uit te zien:
"Nette motor.
Rijd en remt prima.
Net een beurtje gehad.
Kan weer een seizoen mee."

Afgezien van het algemene gebrek aan informatie val ik altijd over de term "beurtje".

Moet ik hierbij dan gaan gokken of dit kleppen stellen was of alleen een oliewissel?
Een gemiddelde motor gaat of staat toch gewoon op fatsoenlijk onderhoud?
Waarom dan niet vertellen wat er daadwerkelijk aan onderhoud gepleegd is... :?

Misschien is het omdat ik zelf graag mijn eigen onderhoud doe dat ik gewoon wil weten wat voor onderhoud er nou eigenlijk bedoelt word want een beurtje met alleen oliewissel of kleppen stellen zit een groot verschil in.

Op foto's in advertenties zie ik voorbanden voorbij komen die 2000km geleden al afgeschreven waren, tandwielen die je als werpsterren kunt gebruiken maar nee, die achterband is net begin dit jaar vervangen(nog zo'n aanduiding van niks :( ) dus kan weer een seizoen mee.

Ik zal niet zeggen dat mijn huidige motor perfect onderhouden en nooit op bezuinigd is maar wel nagenoeg volgens onderhoudsschema door mij onderhouden is omdat ik zelf graag mijn motor in goede conditie wil houden. Ik houd mijn onderhoud gewoon bij en zorg dat ik elke 6k mijn olie ververs, elke 12k bougies en oliefilter en bandjes vervang ik zodra ze op de slijtindicator zitten.
Tussendoor een keer kleppen laten stellen, voorvork laten reviseren en remmen en koppeling na laten kijken en opgeschoond.

Excuses voor de klaagzang maar ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie "beurtjes" uit laten voeren of gewoon voorgeschreven onderhoud uitvoeren?
 
Zonder gespecificeerde rekeningen moet je er van uitgaan dat er niets aan de motor gedaan is.
 
Alle "beurtjes" laat ik door de dealer uitvoeren - zelf geen tijd voor - en rekeningen bewaar ik. Tussendoor doe ik zelf nog wat klein onderhoud als ik de indruk heb dat dat handig is, bijvoorbeeld na langdurige en intensieve ritten i.c.m. slechte weersomstandigheden. Op die manier blijven de fietsjes tiptop, wel zo lekker.

Eens met RR hierboven: als niet overtuigend aangetoond kan worden wat er aan een motor is gedaan, dan ga ik er persoonlijk maar van uit dat dat niets was, zeker als je dat aan de buitenkant van de motor niet kunt zien. Dat is jammer voor de vakkundige zelfsleutelaars, maar de vakkundigheid van een vreemdeling kan en ga ik niet inschatten.

Vakkundigheid bij dealers wil ook weleens variëren, maar i.c.m. de factuur zit er op die werkzaamheden iig een poosje garantie.
 
Ik merk dit ook op, vooral op MP. Bij geen bewijs gewoon niets geloven en dit ook gebruiken als onderhandelingspunt.

Mijn eigen motor heeft om de vier weken minimaal een mankement dus dan is het wel zo gemakkelijk om al het onderhoud ook meteen uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het ook vaak voorbij komen.
Zolang er geen bonnen of iets dergelijk bij zitten moet je er helaas van uitgaan dat het onderhoud niet uitgevoerd is.


Ik zelf doe bijna alles zelf aan mijn motor.
ik bewaar alle bonnen en schrijf de km stand op de bonnen.
Ik houd ook een onderhoudslogboekje bij waarbij ik opschrijf wat voor werkzaamheden ik uitgevoerd heb, wanneer, bij welke km stand, en het bonnetje.

Mocht de motor verkocht worden kan ik makkelijk terugkijken naar wat voor onderhoud er allemaal gedaan is en dat in de advertentie vermelden.
Het is natuurlijk geen super concreet bewijs om aan te tonen of het onderhoud ook daarwerkelijk gebeurt is op die dag, en bij die km stand maar daar moeten mensen me dan maar op vertrouwen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het ook vaak voorbij komen.
Zolang er geen bonnen of iets dergelijk bij zitten moet je er helaas van uitgaan dat het onderhoud niet uitgevoerd is.


Ik zelf doe bijna alles zelf aan mijn motor.
ik bewaar alle bonnen en schrijf de km stand op de bonnen.
Ik houd ook een onderhoudslogboekje bij waarbij ik opschrijf wat voor werkzaamheden ik uitgevoerd heb, wanneer, bij welke km stand, en het bonnetje.

Mocht de motor verkocht worden kan ik makkelijk terugkijken naar wat voor onderhoud er allemaal gedaan is en dat in de advertentie vermelden.
Het is natuurlijk geen super concreet bewijs om aan te tonen of het onderhoud ook daarwerkelijk gebeurt is op die dag, en bij die km stand maar daar moeten mensen me dan maar op vertrouwen :)

Tja, ik doe ook al mijn onderhoud zelf maar ik bewaar geen bonnen en hou ook niet bij bij welke km-stand wat gedaan is.

Motor verkeerd gewoon altijd in goed onderhouden staat, punt.
 
Hmmm, ik doe zo veel mogelijk onderhoud zelf.
Ik heb een notitie in mijn telefoon waarbij ik verbruik en onderhoud van de motor bij houd, echt als bewijs kan dit dan ook niet gezien worden.
Het enige bewijs wat ik hier van zou kunnen hebben is dan een rekening van de gekochte onderdelen.
Alles wat ik zelf niet kan doen laat ik uitbesteden aan iemand anders die in zijn vrije tijd onderhoud doet voor een heleboel motoren in de omgeving, bij grotere onderhoudsbeurten krijg ik hooguit een kladblaadje waar alles op staat met prijzen van onderdelen + uren maar dit kan iedereen zo effe geschreven hebben.
 
Tja, zodoende zei ik: jammer voor de vakkundige zelfsleutelaars. Want al wordt er een vrachtautootje vol aankoopbonnen van olie, banden, remblokken en andere onderdelen voorgereden, als e.e.a. niet zichtbaar op de motor in kwestie is, dan heeft dat allemaal weinig overtuigende waarde.

Vooropgesteld dat je het als koper kunt herkennen, dan blijft het beste bewijs imo:

Motor verkeerd gewoon altijd in goed onderhouden staat, punt.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wat is precies een 'beurtje'? Kan van alles wezen.
Mss wel alleen controle van de motor-vloeistoffen..........?
Zo'n beurtje kan ikzelf nog wel doen tijdens het bekijken.

Zoals hierboven gemeld zouden bonnen dat moeten aantonen.
Als je het zo stelt heeft mijn motor de laatste 60.000km nooit onderhoud gehad.

Iedere winter wordt mijn motor flink aangepakt. Dat zou je gerust BEURT kunnen noemen.
Nieuwe olie komt gewoon uit het vat. Ik kan dat echter nooit aantonen met rekeningen.
(oke, mss heb ik nog een rekening van een nieuw lucht en/of oliefilter)
Volgend voorjaar staat de motor dan weer klaar voor een nieuw seizoen.

Wel of geen rekening van een beurt; Je zal toch altijd zelf goed moeten kijken wat de status is van de slijtdelen/ olie/ koelvloeistof/ kleur van de hydraulisch olie ect.
 
als ik al 2de hands koop vind die info van net beurtje gehad net zo belangrijk en betrouwbaar als gereviseerd. niet dus. zonder specifieke info over wat er gebeurt is en door wie het is uitgevoerd is de info waardeloos tot zelfs waarde verlagend. en als ik dan ga kijken en er zit zwarte olie en donkere remvloeistof in dan weet je meteen dat alle info uit de advertentie op zijn minst achterhaald is. dus gewoon onderzoeken als je gaat kijken en er rekening mee houden dat de advertentie veel te rooskleurig is opgesteld.
 
Tsja, wat is precies een 'beurtje'? Kan van alles wezen.
Mss wel alleen controle van de motor-vloeistoffen..........?
Zo'n beurtje kan ikzelf nog wel doen tijdens het bekijken.

Zoals hierboven gemeld zouden bonnen dat moeten aantonen.
Als je het zo stelt heeft mijn motor de laatste 60.000km nooit onderhoud gehad.

Iedere winter wordt mijn motor flink aangepakt. Dat zou je gerust BEURT kunnen noemen.
Nieuwe olie komt gewoon uit het vat. Ik kan dat echter nooit aantonen met rekeningen.
(oke, mss heb ik nog een rekening van een nieuw lucht en/of oliefilter)
Volgend voorjaar staat de motor dan weer klaar voor een nieuw seizoen.

Wel of geen rekening van een beurt; Je zal toch altijd zelf goed moeten kijken wat de status is van de slijtdelen/ olie/ koelvloeistof/ kleur van de hydraulisch olie ect.



:^

Kleur van de remvloeistof zegt vaak al veel.
Wat technische vragen stellen helpt ook om achter de sleutelvaardigheid/ interesse in de motor te komen van de eigenaar.
 
Excuses voor de klaagzang maar ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie "beurtjes" uit laten voeren of gewoon voorgeschreven onderhoud uitvoeren?

Ik lees de teksten helemaal niet, iedereen kan daar neerzetten wat ie wil en ervaring leert dat er zwijnen tussen zitten die een varkensschuur nog als luxe villa zouden aanprijzen.
Ik kijk naar de foto's en ook naar de achtergrond op de foto's.




En dan maar s kijken bij de motor. Je ziet snel genoeg of er veel of weinig aandacht aan de motor is besteed en of er serieus mee omgegaan is of dat een beun met alleen een hamer en tang aan bezig is geweest.

En versleutelde boutjes, pikzwarte olie, dichte luchtfilers.... geen probleem, maar dat nemen we wel mee in de onderhandelingen.
100 euro goedkoper is 100 euro te besteden aan onderhoud en dan weet je dat het net zo goed is gedaan als jij zou willen.
 
Doe zelf ook het onderhoud, heb wel bonnen van wat spul(luchtfilter,bougie,voorvork kering+olie etc), maar motorolie koop ik gewoon bij de lokale motorzaak, zonder bon.

Ik rij er dagelijks mee, ook in de winter, wat ook wel zichtbaar is op plekken. Maar motorisch is hij naar behoren.

Bij kopen kijk ik gewoon, bonnen zijn leuk maar een rondje om de motor verteld mij meer, als ik zie dat de bout om olie uit het blok te laten lopen half vernachelt is weet ik genoeg over hoe er aan gewerkt is.

Qua onderhoud, als ik een motor gekocht heb ga ik meteen als ik thuis ben de olie, filters, vloeistoffen etc bijlangs, just to be sure
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weinig behoefte om de glazen showroom van de dealer te betalen, onderhoud doe ik dus zelf waar ik dat kan. Groot onderhoud gaat over het algemeen zonder bon bij professionals waar ik een goed gevoel bij heb en die weten waar ze mee bezig zijn.

Al het onderhoud van de FZ1 en de Street heb ik bijgehouden in een log om voor mijzelf overzicht te bewaren, de motoren wordt naar iedere rit gepoetst en enkel bereden met mooi weer, bonnen bewaren daar begin ik niet aan. Als dat niet overtuigend genoeg is voor een koper dan heeft hij/zij pech gehad :)

Als ik zelf in de markt ben voor een nieuwe motor dan moet het gevoel goed zijn. De optische staat en de staat van de slijtage onderdelen vind ik hierin erg belangrijk, als dat klopt geloof ik de onderhoudshistorie ook wel.

Ik vind eigenlijk dat ik een fiets gerust zonder garantie moet kunnen kopen, als ik daar aan ga twijfelen dan is het eigenlijk al een no-go :P

Nu koop ik altijd wel jong gebruikt (2 tot 4 jaar oud) dus dat scheelt qua risico.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik ook altijd leuk vind in de verkoop advertentie's is opmerkingen als "band gaat nog 1 seizoen mee", wie gaat er bepalen hoeveel ik mag rijden dat seizoen?

De een rijdt 2000 per jaar, de ander 20.000
 
Wat ik ook altijd leuk vind in de verkoop advertentie's is opmerkingen als "band gaat nog 1 seizoen mee", wie gaat er bepalen hoeveel ik mag rijden dat seizoen?

De een rijdt 2000 per jaar, de ander 20.000
:^

Of "gebruikerssporen rondom" en dan maar van één kant foto's maken. Of, laatst bij een auto gezien: "heeft enige schade gehad maar is niets meer van te zien".

Of, ook bij auto's: "geen APK, maar voor €100 extra laat ik 'm nog keuren voor je"... Sure, en wat doe je dan met het resultaat van die keuring als daar kosten uit komen?

Of, en dat vind ik echt nog het ergste... Gewoon doodleuk de nummerplaat wegblurren en dan zeggen "als je een motor/auto/brommer zoekt waar je wel alles van tevoren kunt nachecken ga je toch fijn ergens anders heen". Hoe blijven die kukels bestaan?
 
Ook bij motorzaken de laatste tijd veel het antwoord gekregen "boekjes?? Nee dat bewaard niemand bij zijn motor"

Een versleten band, kettingset etc. vind ik niet zo'n probleem dat kan ik zien. Dingen die bij de proefrit opvallen ook.

Maar hoe kan ik controleren of de kleppen gesteld zijn op schema? Of of de vorkolie ooit vervangen is en de remvloeistof?

Vreem eigenlijk dat het voor zo veel mensen normaal is om geen historie te bewaren bij hun motor.

Ik houdt zelf netjes bij wat ik doe in het onderhoudsboekje. Nee dit is geen hard bewijs, maar altijd nog beter dan niets. Eventueel kan ik de aankooprekeningen van de onderdelen wel laten zien.


Ook de kilometerstand geloof ik pas met een sluitende historie & staat van de motor erbij, moderne motoren kan iedere gek met een laptop de kilometerstand op zetten die hij zelf bedenkt.
 
Laatst bewerkt:
als je zo graag een complete historie bij je toekomstige motor wilt hebben dan zoek je daar toch naar.
Wat is nou het probleem?
 
Terug
Bovenaan Onderaan